همشهری‌آنلاین: وضع اقتصاد جهان اکنون به گونه‌ای شده است که ظرف تنها چند روز تغییر چهره می‌دهد و آمریکا به یکباره از لیبرالیسم اقتصادی تبدیل به دولت سهامدار می‌شود

خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره تحول اقتصاد آمریکا از لیبراسیم به اقتصاد دولت سهامدار و اوضاع اقتصادی و مالی جهان اعلام کرد وضع اقتصاد جهان اکنون به گونه‌ای شده است که ظرف تنها چند روز تغییر چهره می‌دهد و امریکا به یکباره لیبرالیسم اقتصادی را که مهد آن در جهان به شمار می‌رود، کنار می‌گذارد و دولت برای نجات شرکتها و بانک‌های خود وارد عمل می‌شود و در واقع تبدیل به دولت سهامدار می‌شود.

به گزارش‌پایگاه اینترنتی خبرگزاری فرانسه از پاریس، روند این تحولات از هفتم سپتامبر امسال اغاز شد هنگامی که دولت امریکا دو موسسه مالی و اعتباری فردی مک (Freddie Mac) و فنی می(Fennie Mae)، به علت انکه با خطر ورشکستگی مواجه شده بودند تحت قیمومیت مالی خود قرار داد.

خطر ورشکستگی این نهادهای اقتصادی نیز ناشی از بحران وام‌های رهنی و مسکن در آمریکا بود که بازار مالی و نظام بانک همه کشورهایی که اقتصادشان وابسته به اقتصاد امریکا است به شدت تحت تاثیر منفی خود قرار داده بود.

دولت امریکا برای ملی کردن این دو موسسه حدود دویست میلیارد دلار هزینه کرد. البته دولت امریکا چاره‌ای جز این کار نداشت زیرا اگر این کار را نمی‌کرد بحران بازار مالی مانند اثر دومینو همه نهادها و بانکهای تامین سرمایه امریکا را یکی از پس دیگری با خطر ورشکستگی مواجه می کرد.

امریکا همین اقدامات را در خصوص بانک لیمن برادرز نیز انجام داد و بعد از این اقدامات بود که این بانک قول داد ظرف ده روز با اتخاذ ابتکاراتی راهبردی بازار مالی را از نگرانی در اورد.

با این حال این اقدامات نیز باعث نشد که ارزش شاخص سهام بازار بورس نیویورک کاهش نیابد . زیرا این بار نوبت شرکت بیمه و خدمات مالی ای آی جی رسید که در استانه ورشکستگی قرار گرفت.

ورشکستگی این شرکت با هزار میلیارد دلار سرمایه و صدها شعبه در سراسر جهان برای بازار مالی امریکا و جهان خطرناک بود ، با توجه به همین امر بود که بانک مرکزی امریکا تصمیم گرفت در این خصوص نیز وارد عمل شود و حدود هشتاد و پنج میلیارد دلار به ان تزریق کند.

تزریق این نقدینگی از انجا اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم امریکا مهد لیبرالیسم اقتصادی است و اکنون به دولتی سهامدار تبدیل می‌شود. به گونه ای که اکنون هفتاد و نه و نه دهم درصد سهام شرکت بیمه و خدمات مالی ای آی جی در اختیار دارد

برچسب‌ها