اردیبهشت و خرداد ماه زمان برداشت میوه باغ‌های غرب تهران از جمله توت است و عرضه محصولات باغی در کنار بزرگراه که البته هم بازار داغی دارد و ترافیک های پرحاشیه ای را به‌ویژه عصرها رقم می‌زند.

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: روزگاری که مردم با قاطر، کجاوه و گاری برای زیارت و سیاحت به غرب تهران سفر می‌کردند، کشاورزها محصولات خود را برای فروش کنار جاده می‌آوردند ولی آن زمان خطر جانی یا مالی برای شخصی نداشت. اکنون با کوچک‌ترین ترمز در بزرگراه شهید همت چندین خودرو با هم تصادف می‌کنند و ساعت‌ها ترافیک مهمان دیگر رانندگان خواهد بود.

در دوره‌های پیش از قاجار و صفویه، در بسیاری از مسیر کاروان‌ها، مردم درخت توت می‌کاشتند و نذر می‌کردند. کن هم از این موضوع مستثنی نیست. چون این منطقه سر راه یکی از مسیرهای قدیمی ری به طبرستان و دیلمان قرار داشت و کاروان‌های زیادی از اینجا می‌گذشتند،برای همین درختان توت بسیاری کاشته شده است.

همچنین خانواده‌ها در تهران قدیم اواخر اردیبهشت‌ ماه و ابتدای خرداد دسته‌جمعی به توتستان‌های این محدوده می‌آمدند. آنها زیر درختان بزرگ توت چادر پهن می‌کردند و درختان را می‌تکاندند. امروز دیگر از آن دورهم‌نشینی زیر درخت توت خبری نیست و کارگران مهاجر کشورهای همسایه با ظرف‌های یکبارمصرف پر از توت کنار بزرگراه شهید همت را قرق کردند.

طمع نکنید!

پاتوقشان روبه‌روی بوستان جوانمردان تا قبل از پل میدان المپیک است. قدم به قدم ایستاده و ظروف‌های یکبارمصرف را روی هم چیده‌اند. اینبار جنسی که عرضه می‌کنند، توت است؛ محصولات باغ‌ها همین حوالی یعنی محله کن. «حسن بیگی» از ساکنان این محله درباره فروش نوبرانه‌های فصلی در کنار بزرگراه می‌گوید: «توت «کن» یکی از بهترین نوع توت است و صادرات هم می شود.

از قدیم عادت کرده ایم که از کنار خیابان و جاده خرید کنیم ولی این خرید به ضرر مشتریانش است و به نوعی در روز روزش کلاه مشتری را برمی دارند. توت نقلی کن در این محله کیلویی ۳۰تا ۳۵هزار تومان فروخته می شود، اما در حاشیه بزرگراه حدود۲۵۰گرم توت را داخل ظرف یکبار مصرف می ریزند و زیر آن را برگ می گذارند تا وزن آن سنگین تر شود و ظرف توت پر تر به نظر بیاید. خریدار با همان مبلغ جنس کمتری را می خرد. در صورتیکه اگر از باغداران یا مغازه داران محلی تهیه کند برایش به صرفه تر است و کلاه سرش نمی رود.»

ترافیک و تصادف به صرف توت

ایستادن دستفروشان در حاشیه راه‌ها باعث توقف ناگهانی بعضی رانندگان  برای خرید می‌شود که  علاوه بر ایجاد مشکلات ترافیکی، باعث بروز حوادث ناگوار هم خواهد شد. «ابراهیم خوربین» یکی دیگر از ساکنان این محله می گوید: «براساس ضوابط راهنمایی و رانندگی فروش هرنوع کالا در حاشیه آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ممنوع بوده و مسئولان مربوطه نیز موظف به برخورد با این موضوع هستند، اما متأسفانه سال به سال تعداد آنها زیادتر و حاشیه بزرگراه هم شلوغ‌تر می‌شود.

بارها شاهد تصادف و مشاجره رانندگان به دلیل ترمز ناگهانی برای خرید از دستفروشان بودم. اغلب دستفروشان با ایجاد ترافیک و راه بندان قصد فروش اجناس و محصولاتشان را دارند یا در حاشیه بزرگراه می‌ایستند. همین موضوع باعث توقف ناگهانی سواری‌های عبوری می‌شود که بسیار خطرناک است.»

«توت» چینی نه، «توت» جمع کنی!

به گفته اهالی، اغلب این دستفروشان مهاجران افغان هستند که توت‌های درختان بلوارها و پارک‌ها را جمع کرده و آنها را در ظروف یکبارمصرف در حاشیه بزرگراه می‌فروشند. «هادی رحمتی» از باغداران این محله است. او می‌گوید: «بیشتر دستفروشان حاشیه بزرگراه مهاجران افغانی هستند که در این محله سکونت دارند. آنها بدون اجازه صاحب باغ، توت‌ها را چیده و می‌فروشند.

معمولاً در محدوده شهران و داخل محله کن که باغ‌های زیادی وجود دارد، خود باغدارها جلو باغ‌هایشان سینی‌هایی می‌گذارند و محصولاتشان را در همان محل عرضه می‌کنند. همچنین توت‌های این منطقه به‌ویژه توت باغ‌ها کن شب‌ها تکانده و برای میدان بزرگ میوه وتره‌بار فرستاده می‌شود. برخی از باغداران فقط مقداری را روزانه برای فروش به گردشگر و داخل محدوده و مغازه‌ها کنار می‌گذارند که آن هم در همان محل فروخته می‌شود.

همچنین در کوچه‌پسکوچه‌های این محله درختان توت زیادی کاشته شده است و آنها با پرسه زدن در این کوچه‌ها، توت‌های ریخته شده روی زمین را جمع می‌کنند و با ریختن در ظروف یکبارمصرف آن را در حاشیه بزرگراه به قیمت گران‌تری می‌فروشند.»