گروه اجتماعی – مینا شهنی: یک نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که قانون مدیریت خدمات کشوری برای بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی قابل اجراست

این درحالی است که قانون مدیریت خدمات کشوری تنها برای اعضای صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری اجرا شده یا در حال اجراست.

براساس خبری که از سوی 2 خبرگزاری ایرنا و ایسنا منتشر شده است، محمدرضا محسنی‌ثانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است: من تعجب می‌کنم که بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز تحت پوشش این قانون قرار نگرفته‌اند درحالی‌که قانون مدیریت خدمات کشوری همه اقشار مختلف مردم را شامل می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: وزیر رفاه در کمیسیون اجتماعی گفت که صدور احکام جدید در شرف انجام شدن است؛

اما به‌نظر می‌رسد محدودیت مالی باعث تأخیر در انجام این قانون شده است که بنا بر اظهارنظر مسئولان، با رفع مشکلات مالی به‌تدریج این قانون جامع تا پیش از پایان سال انجام خواهد پذیرفت.

پیش از این نیز برخی مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی با طرح این پرسش که: «تکلیف بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی با قانون مدیریت خدمات کشوری چیست؟» تلاش کرده بودند تا توجه دولت و مسئولان را به این نکته جلب کنند.

اما گروه دیگری از بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی نیز قدری جلوتر رفته و خواسته خود را یکسان‌سازی در اجرای این قانون برای تمامی بازنشستگان اعلام کردند.

در ماده 18 این قانون آمده است: کارمندان بخش‌های غیردولتی که براساس احکام پیش‌بینی شده در این قانون تمام و یا قسمتی از وظایف و تصدی امور دولتی و سایر امور قابل واگذاری که حسب قوانین و مقررات مربوط معین را عهده‌دار هستند، کارکنان تحت پوشش کارفرمای غیردولتی تلقی می‌شوند، دستگاه‌های اجرایی هیچگونه تعهد و یا مسئولیتی در قبال این کارمندان ندارند.

کارفرمایان این کارمندان موظفند با کارمندان تحت پوشش خود مطابق قانون کار و تأمین اجتماعی و سایر قوانین و مقررات مربوطه رفتار کنند و پاسخگوی مقامات و یا مراجع ذی‌صلاح در این رابطه خواهند بود.

باتوجه به این ماده به‌نظر نمی‌رسد که افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بتوانند از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری بهره‌مند شوند.

در ماده 109 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز در بخش مربوط به تعیین مستمری بازنشستگی به مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری اشاره شده است.

به این ترتیب باید منتظر بود و دید که آیا در این قانون ماده‌ای گنجانده شده که قانون مدیریت خدمات کشوری به تمامی بیمه‌شدگان تعمیم یابد؟