همشهری آنلاین - سمیرا باباجانپور: «طلیعه رضایی»، ۱۶ساله، عضو ثابت پژوهشسرای جوان منطقه ۵ است. او مدادشمعیهای اختراع کرده که جادویی نیستند، اما آنقدر متفاوت و خاصند که میتوانند تحولی در لوازمتحریر ایمن برای کودکان قلمداد شوند. این اختراع خوردنی است و از قضا خوشمزه هم از آب درآمده و برای مخترعش رتبه نخست جشنواره زیستفناوری را در سطح کشور ربه همراه داشته است.
خواندنیهای بیشتر را اینجا دنبال کنید
طلیعه رضایی میگوید: «ایده استفاده از مواد گیاهی در زندگی روزمره و وسایل ضروری زندگی برایم جذاب بود. زمانی که در مقطع هفتم درس میخواندم، با استفاده از برگ درختان، ظروف گیاهی ساختم و از این پژوهش در مسابقات دانشگاه امیرکبیر دفاع کردم. موفقیتم در این پژوهش باعث شد تا ایده جذاب دیگری را دنبال کنم؛ ساخت مدادشمعی بدون آلاینده و رنگدانههای شیمیایی را شروع کردم و بالاخره به کمک معلمان راهنما در پژوهشسرای جوان منطقه ۵ و مطالعه و تحقیق توانستم این ایده را برای ثبت اختراع آماده کنم.»
رضایی درباره حضورش در فعالیتهای پژوهشی میگوید: «۵ سال است که کار پژوهش را شروع کردهام. به نظرم پژوهش لازمه تحصیل و مطالعه است و هر دانشآموزی باید فضای پژوهشسرا و کلاسهای متفاوت آنجا را تجربه کند.»
رضایی در جشنواره جابر بن حیان نیز توانسته با ایده مدادشمعی خوش بدرخشد با این حال، او قصد دارد ویژگیهای این اختراع را افزایش دهد تا بتواند آن را برای تولید آماده کند.
ژل موی گیاهی
«سپهر عباسی»، ۱۱ساله، از دانشآموزان خلاق پژوهشسرای جوان منطقه ۵ است. عباسی با ساخت ژل موی گیاهی توانسته مقام اول جشنواره جابر بن حیان را کسب کند. او درباره این ایده خلاق میگوید: «مدتها درباره ژل موی گیاهی تحقیق کردم. نتیجه کار موفقیتآمیز بود. ژل مویی ساختم که حالتدهنده قوی مو است، پایه گیاهی دارد، تقویتکننده و ضدشوره، ضدخارش است و خواص زیادی برای مو دارد.»
سپهر عباسی پژوهش را مهمترین بخش از تحصیل یک دانشآموز میداند و ادامه میدهد: «به نظرم درس خواندن زمانی ارزشمنداست که بتوانی از آن بهره مفید ببری. به نظرم بخش پژوهش در مدرسهها و در کلاس درس کمرنگ است. بهخصوص در دوره ابتدایی پژوهش میتواند درک مطلب را افزایش دهد. در مدتی که با پژوهشسرا آشنا شدم روش تحقیق را یاد گرفتم و این برای من که به تحقیق و پژوهش علاقه دارم بسیار مفید بوده است.»
سپهر عباسی این روزها روی طرح غذای نوعی از آبزیان مطالعه میکند تا آن را برای رقابتهای علمی کشور آماده کند.
از ایده تا عمل
دانشآموزان در پژوهشسرای دانشآموزی ایدهپردازی میکنند و روش تحقیق را میآموزند و همین زمینهساز خلاقیت و اختراعهای جدید دانش آموزان میشود. پژوهشسرای جوان منطقه ۵ با ۴ آزمایشگاه تخصصی فیزیک، شیمی، زیست و نانو امکانات خوبی برای دانشآموزان فراهم کرده است. اینجا مرکز دولتی است که هیچگاه نباید اتاقهایش خالی باشد و همه باید از آن استفاده کنند. مهمترین بخش پژوهشسرا کار با دانشآموزانی است که به تحقیق و پژوهش علاقه دارند، ولی نمیدانند باید از کجا و چگونه شروع کنند. کارشناسان پژوهشسرا با شعار «ایده تا عمل» همراهشان هستند و مسیر فکری، مسیر تحصیلی و مسیر شغلیشان با این همراهی مشخص میشود. در حقیقت روشنسازی مسیر تحصیلی دانشآموزان از دوران ابتدایی در این فضا انجام میشود.