ساکنان آپارتمانی در محله حکیمیه موفق به دریافت لوح تقدیر دوستداران محیط‌زیست شدند. این آپارتمان در خیابان بهشت محله حکیمیه قرار دارد و ۱۵ خانواده در آن زندگی می‌کنند که بانوان این خانواده‌ها در حد توانشان هوای محیط‌زیست را دارند.

همشهری آنلاین - پریسا نوری: «نجمه مداح» کارشناس آموزش شهروندی شهرداری منطقه۴ که در این آپارتمان زندگی می‌کند، درباره معیارهای دریافت این لوح تقدیر می‌گوید: «بانوان ساکن این آپارتمان، همه طرفدار و دوستدار محیط‌زیست هستند و در حیطه خانه‌داری‌شان هر کاری از دستشان بربیاید انجام می‌دهند. مثلا شما در مخازن زباله این ساختمان به هیچ وجه پسماند خشک و تر را مخلوط نمی‌بینید، چون بانوان با دقت پسماند خشک را جدا کرده و در مخازن مخصوص که طبقه همکف قرار دارد، می‌گذارند.»

خواندنی بیشتر را اینجا دنبال کنید

تهیه خشکاله

 مداح که به دلیل وسواسش به تفکیک پسماند خشک و تر همسایه‌ها او را به نام «خانم بازیافتی» می‌شناسند، ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از کارهایی که بانوان ساختمان ما به آن مقید هستند، خشک کردن پوست میوه‌ها، انواع سبزی و صیفی‌ و... برای تبدیل به غذای دام و ارسال به گاوداری‌ها است. با وجودی که این کار در ظاهر وقت‌گیر و خسته‌کننده است اما خانم‌ها آن را مشتاقانه انجام می‌دهند.»

آبیاری باغچه با ترفند خاص

 فعالیت اهالی ساختمان نمونه در حوزه محیط‌زیست فقط به تفکیک زباله و تهیه خشکاله ختم نمی‌شود، آنها یک باغچه پر از گل و گیاه دارند که آن را با پساب حاصل از شست‌وشوی انواع سبزی و میوه‌ آبیاری می‌کنند. خانم بازیافتی که به عنوان کارشناس آموزش شهروندی، آموخته‌هایش در زمینه نگهداشت محیط‌زیست را با همسایه‌ها و اهالی محله به اشتراک گذاشته است، دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به کمبود آب شرب و اهمیت مصرف بهینه با بانوان ساختمان‌مان قرار گذاشته‌ایم که به نوبت باغچه را از پسابی که مایع شوینده و آلودگی نداشته باشد آبیاری کنیم. نتیجه‌اش هم داشتن یک باغچه سرسبز و چندین گلدان زیباست که به فضای ساختمان طراوت و تازگی بخشیده‌است.»

نه به کیسه پلاستیکی

استفاده از کیسه‌ پارچه‌ای به جای کیسه پلاستیکی و ترویج این فرهنگ، یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که موجب شده ساختمان خیابان بهشت به عنوان دوستدار محیط‌زیست معرفی شود. مداح دراین‌باره می‌گوید: «بانوان ساختمان به هیچ وجه از کیسه‌های پلاستیکی برای خرید استفاده نمی‌کنند. آنها با پارچه‌های رنگی کیسه‌های پارچه‌ای دوخته و جایگزین کیسه‌های پلاستیکی کرده‌اند و علاوه بر استفاده خودشان به اهالی ساختمان‌های مجاور هم هدیه می‌دهند تا دراین‌باره فرهنگ‌سازی کنند.»