بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود سیاستگذاری‌های قانونی در ایران برای بالا بردن این نسبت، هنوز هم شاهد عقب‌افتادگی‌هایی در این بخش هستیم.

دکتر علیرضا زالی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی کشور و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران درباره شاخص‌های جهانی وضعیت بهداشتی و سلامت به همشهری گفت: یکی از مهم‌ترین این شاخص‌ها درصد هزینه سلامت از GDP است.

این رقم در ایران، بین 5 تا 6 درصد بوده که قرار  است طبق برنامه، حداقل به 7درصد برسد.
 یکی دیگر از این شاخص‌ها، سهم بودجه سلامت از کل بودجه عمومی است که الان در کشور ما حدود 10 درصد است.

این در حالی است که در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا، 15 تا 25 درصد است.» وی افزود: شاهد این مدعا این است که ما در ایران 1600 میلیارد تومان کسری بودجه بهداشت داریم، این کسری بودجه چگونه جبران می‌شود ؟ مشخص است که با کاهش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی. وی درمورد نظام ارجاع به پزشک خانواده نیز تصریح کرد: برای تحقق حداقل‌های نظام ارجاع بین 50 تا 300 میلیارد تومان کسری واقعی بودجه داریم.

از سوی دیگر، طبق تعریف جهانی، اگر فردی 40 درصد هزینه سبد خانوارش را بابت درمان صرف کند خانمان سوز می‌شود. قرار بود نسبت این افراد در ایران به زیر یک درصد برسد در حالی که هنوز این آمار بین 3 تا 3/3 درصد است.

دکتر زالی خاطرنشان کرد: نقش رسانه‌ها در تبیین نظام سلامت عمومی، راهنمایی مردم و ارتقای سواد بهداشتی بسیار اساسی است.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص جراحی مغز و اعصاب کودکان، درباره نظام سلامت در کشور و لزوم تحلیل موقعیتی آن گفت: در دنیا 3 نوع نظام سلامت داریم: یکی نظام‌های دولتی و متمرکز که در کشورهای سوسیالیستی تجربه شده، دیگری نظام‌های بیمه‌ای مستحکم و صندوق‌های بیمه که بهترین نمونه‌های آن کانادا و کشورهای اسکاندیناوی هستند و همکاری گسترده‌ای با بخش خصوصی دارند و سوم نظام‌های آزاد که براساس نظام عرضه و تقاضا تنظیم می‌شوند که غیرمتمرکز و آنارشی گونه هستند.

متأسفانه در کشور ما معلوم نیست که کدام یک از این نظام‌ها حاکم است. درحقیقت در کشور ما یک نظام مخدوش ترکیبی حاکم است. مثلا اسناد بالادستی با هم همسویی ندارند.