گروه بین‌الملل: هند برای نخستین بار از زمان حوادث بمبئی اعلام کرد که اشتباهات امنیتی و اطلاعاتی دولت به حوادث تروریستی اخیر در بمبئی منجر شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پالانیاپان چیدامبارام، وزیر کشور جدید هند در جمع خبرنگاران گفت: اشتباهاتی وجود داشته و اگر بگویم که اشتباه وجود نداشت، راستگو نخواهم بود.

چیدامبارام با اشاره به تهاجم چند تروریست خارجی به هتل‌ها، ایستگاه‌های مترو و دیگر تأسیسات بمبئی اعلام کرد که برای تقویت وضعیت امنیت در کشورش تلاش می‌کند.

مان موهان سینگ، نخست‌وزیر هند هم دیروز اعلام کرد که قلب ملت هند از هیچ حادثه‌ای مثل حملات تروریستی بمبئی جریحه دار نشده بود و مردم هند این قدر خشمگین نبوده‌اند.

ردپای ISI در حملات بمبئی

رسانه‌های هند اعلام کردند که دولت هند به مدارکی دست یافته است که از مداخله سازمان جاسوسی پاکستان در حملات بمبئی حکایت دارد.

روزنامه تایمز هند به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور نوشت: مداخله سازمان جاسوسی پاکستان در حملات بمبئی آشکار و مستند است.

روزنامه هندو چاپ دهلی نو هم در گزارشی نوشت: در تحقیقات صورت گرفته درمورد حملات بمبئی اسامی افرادی که در آموزش افراد مسلح دست داشته‌اند و نیز محل آموزش این افراد مشخص شده است. در این گزارش آمده است که گمان می‌رود این افراد از نظامیان یا از اعضای سازمان جاسوسی پاکستان باشند.

آماده باش در فرودگاه‌‌های هند

فرودگاه‌های هند از روز پنجشنبه در پی دریافت اطلاعاتی درباره احتمال حملات تروریستی هوایی به مناطق مختلف هند به حال آماده باش کامل درآمدند.

به گزارش الجزیره، این هشدارها را سازمان اطلاعات هند داده است مبنی بر اینکه ممکن است تروریست‌هایی از پاکستان یا افغانستان در روزهای سوم تا هفتم ماه جاری میلادی، به یکی از فرودگاه‌های کشور حمله کنند‌؛ چرا که این روزها مصادف با سالگرد تخریب مسجد بابری است.

سازمان اطلاعات در هشدارهای خود اعلام کرده است که تروریست‌ها وارد هند شده‌اند و در انتظار فرصت مناسب برای اجرای عملیات خود هستند. بر این اساس بازرسی در فرودگاه‌ها افزایش پیدا کرده است و همه مسافران در مراحل مختلف حتی هنگام ورود به هواپیما مورد تفتیش قرار می‌گیرند.

عصر دیروز هم نیروهای پلیس هند به 6 فرد مسلح در فرودگاه بین‌المللی دهلی نو تیراندازی کردند. الجزیره به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرد.

توافق هسته‌ای روسیه و هند

روسیه و هند دیروز برای ساخت 4رآکتور هسته‌ای در جنوب هند، یک توافق همکاری در زمینه فضایی امضا کردند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، قراردادهای هسته‌ای و فضایی در حاشیه سفر 2روزه دیمیتری مدودف رئیس‌جمهوری روسیه به دهلی امضا شد.

هند پس از امضای قراردادهای هسته‌ای با فرانسه و آمریکا، یک توافق همکاری هسته‌ای غیرنظامی نیز با مسکو امضا کرد. براساس این قرارداد، روسیه ساخت 4رآکتور هسته‌ای در مرکز کودانکولام در ایالت تامیل نادو را بر عهده می‌گیرد.