همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که اولین جلسه‌ هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در هفته‌ گذشته با حضور اعضاء برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر عباسعلی کدخدایی در نشست خبری این هفته‌ خود با تسلیت شهادت امام محمدباقر (ع) و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره‌ شهدای عرصه‌ خبر گفت: در اولین جلسه‌ هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مقدمات کار برای انتخابات فراهم و مقرر شد اسامی اعضای هیات‌های استانی برای ما ارسال شود تا در نوبت‌های بعدی نسبت به آن‌ها اظهارنظر صورت گیرد.

خبرنگاری با اشاره به مصوبه‌ای در مجلس ششم در مورد حق رای دادن افراد 15 – 16 ساله و لغو این مصوبه در مجلس هفتم از سخنگوی شورای نگهبان سوال کرد که زمزمه‌هایی در این مجلس نیز شنیده می‌شود که مصوبه‌ای برای حق رای افراد 15 – 16 ساله مجددا تصویب شود. نظر شورا در این رابطه چیست؟

کدخدایی پاسخ داد: این سوءال مربوط به مصلحت قانونگذاری است و راهکارهای نظارت بر قانون است. همچنین این مورد از حیطه و قلمرو شورای نگهبان خارج است. شورای نگهبان نه در این رابطه وظیفه‌ قانونی دارد و نه می‌تواند اقدامی را انجام دهد. فکر می‌کنم مجلس و دولت محترم باید در جهت اجرای آن دقت بیشتری کنند.

خبرنگار دیگری با اشاره به تابعیت دوگانه‌ یکی از مشاوران رییس جمهور از سخنگوی شورای نگهبان سوال کرد آیا کسانی که تابعیت دوگانه دارند حق بدست گرفتن مناصب سیاسی را دارند؟ که کدخدایی پاسخ داد: بنده اطلاعی از مصداقی که شما می‌گویید ندارم و تابعیت را بعید می‌دانم زیرا تابعیت امر مشکلی است. ممکن است اقامت را تابعیت خلط کنید ولی قانون مدنی محدودیت‌هایی را برای کسانی که تابعیت کشورهای بیگانه را دارند، دارد و در بعضی از سمت‌ها امکان حضور ندارند. در مورد مشاور رییس جمهور نیز اطلاعی ندارم و باید قانون را ببینم. اگر قانون منع کرده باشد، می‌تواند به همه سرایت کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی نگاه جریان اصلاحات به ولایت فقیه را نگاهی در چارچوب قانون اساسی مطرح کرده است، نظر شورا را خواستار شد که کدخدایی پاسخ داد: دیدگاه شورای نگهبان در چارچوب اصل 110 و 57 قانون اساسی است که ولایت مطلقه را در قانون اساسی پذیرفته است.

خبرنگار دیگری با اشاره به بیانیه‌ شورای نگهبان در سالروز تصویب قانون اساسی گفت که شورا در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به اهداف قانون اساسی نکرده است. علت چیست؟ همچنین وی این سوال را مطرح کرد که اگر اعضای شورا در برابر قانون برابرند چرا به شکایت یکی از مسوءلان سابق وزارت کشور از یکی از اعضاء رسیدگی نمی‌شود؟

کدخدایی در پاسخ گفت: موارد کلی در بیانیه ذکر شده است ولی شاید شما با نگاه ادبیات به آن نگاه کرده‌اید ولی چنین قصدی نبوده و قطعا شورای نگهبان بیش از هر کس و هر نهادی به اصول مندرج در قانون اساسی وفادار و پایبند است.

سخنگوی شورای نگهبان، در مواجهه با این سوال که اعضای شورای نگهبان در برابر قانون برابرند، گفت: قطعا همین است و اگر شکایتی بشود و معمولا شکایت‌هایی که می‌شود بخش حقوقی ما درصدد پاسخگویی بر می‌آید و باید از مراجع قضایی سوءال کرد اگر پرونده مفتوح بوده قطعا در حال رسیدگی است و اگر منع تعقیب بوده است باز هم می‌توانید سوال کنید. فکر نمی‌کنم قوه‌ قضاییه خلاف قانون اقدامی را انجام دهد.

کدخدایی در ادامه‌ نشست خبری این هفته‌ خود در پاسخ به این سوال که کابینه‌ دولت نهم به لحاظ رای اعتماد لب مرز است و بعضی‌ها جابجایی در وزارت کشور را یک تغییر و بعضی دیگر آن را سه تغییر می‌دانند، نظر شورا در این رابطه چیست؟ کدخدایی پاسخ داد: هنوز شورای نگهبان تفسیری در این جهت نداشته است اما اگر بخواهیم نظر اول را بگیریم، نیمی از وزراء که گفته شده تغییر می‌کند، در صورتی که هر وزیر را مصداق آن بدانید، از آن طرف نیمی از کابینه دست نخورده باقی می‌ماند و در اینجا یک پارادوکس ایجاد می‌شود ولی اکنون اظهارنظر نمی‌کنم اما اگر درخواست تفسیر شود شورا نظر تفسیری خود را بیان می‌کند.

وی در مواجهه با این سوال که نظر نمایندگان هنگام نوشتن طرحی برای اصلاح قانون انتخابات ارایه‌ تعریف رجل سیاسی بود، گفت: نظر شورا مسبوق به سابقه است. فکر می‌کنم در اواخر دهه‌ 60 و اوایل دهه‌ 70 یکبار چنین اصلاحی به عمل آمد که شورا همین ایراد را آنجا هم داشته است. ولی از آن جهت که ما نیازمند قانون جامع انتخابات هستیم و قانون فعلی باید اصلاح شود کسی در آن تردیدی ندارد. در چارچوب قانون اساسی راه‌هایی برای اصلاح و تکمیل قانون انتخابات ریاست جمهوری و همچنین قانون انتخابات مجلس وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان، اظهار امیدواری کرد: مجلس و دولت در آینده نسبت به تکمیل و تصویب قانون جامع انتخابات هم برای ریاست جمهوری و هم برای مجلس اقدام کنند.

سخنگوی شورای نگهبان پاسخ سوال خبرنگاری را که در مورد اعلام آمادگی سه نفر از ملی – مذهبی‌ها برای حضور در انتخابات پرسیده بود، چنین داد: بنده در این مورد نظر شخصی ندارم اما نظر شورا این است که تا زمان ثبت‌نام فارغ از اظهارنظر خواهد بود. زمانی که افراد ثبت‌نام می‌کنند شورا نظراتش را در چارچوب قانون اعلام خواهد کرد.

خبرنگاری با اشاره به نظارت بر عملکرد مجلس و همچنین بحث دو شغله بودن از سخنگوی شورای نگهبان سوال کرد آیا در قانون نظارت بر عملکرد مجلس پیش‌بینی شده است؟ کدخدایی گفت: وظیفه‌ شورای نگهبان تطبیق مصوبات با قانون اساسی و شرع و همچنین نظارت بر انتخابات است. بارها این بحث بوده که شورا می‌تواند بر عملکرد نمایندگان در حین نمایندگی نظارت کند که در این رابطه هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و مقرره‌ خاصی هم در این زمینه نداریم.

وی در مورد منع دو شغله بودن نیز با اشاره به اصل 141 قانون اساسی، گفت: نمایندگان نمی‌توانند بیش از نمایندگی شغل دیگری داشته باشند و در اینجا من در جایگاه تعیین مصادیق نیستم.