همشهری آنلاین: دبیرکل حزب الله لبنان با انتقاد از سکوت اعراب در زمینه محاصره غزه، از مصر خواست گذرگاه رفح را برای همیشه به روی مردم غزه باز کند.

به گزارش مهر به نقل از شبکه المنار، سید حسن نصرالله اظهار داشت: به ما به عنوان مسلمانان وظیفه داریم در برابر آنچه در نوار غزه می‌گذرد، ساکت نباشیم و به وظیفه خود عمل کنیم .

وی خاطر نشان کرد : هدف آمریکا و اسرائیل نابودی ملت فلسطین و تضییع حقوق آنها است .

نصرالله گفت : موضوع آوارگان فلسطینی در خارج از سرزمین فلسطین، قابل چشم پوشی نیست و سکوت اعراب و مجامع بین المللی در برابر حق بازگشت آوارگان،توجیهی ندارد؛بازگشت آوارگان حتمی است و نمی توان آنها را در جای دیگر اسکان داد.

وی، با اشاره به مسئله قدس و تلاشهای مستمر صهیونیستها برای یهودی سازی در این شهرهدف از این اقدامات را بیرون راندن کامل فلسطینی‌ها از قدس و دیگر مناطق فلسطینی دانست.

دبیرکل حزب‌الله همچنین به مهاجرت اجباری مردم فلسطین در کرانه باختری به سبب ساخت دیوار نژادپرستانه حائل و دیگر موانع و ایستهای بازرسی صهیونیستها اشاره کرد و هدف از آن را نابسامان کردن اوضاع فلسطینی دانست.

وی گفت: اقدام جدید صهیونیستها، بیرون راندن فلسطینی‌های ساکن مناطق اشغالی 1948 است؛ آنها برای بیرون راندن همه فلسطینی ‌ا از کرانه باختری و نوار غزه و دیگر مناطق تلاش می کنند و رهبران صهیونیست برای جامه عمل پوشاندن به این رویا فعالیت می کنند.

نصرالله در ادامه اظهار داشت : موضوع دیگر، مصایب و رنجهای هزاران اسیر فلسطینی و ادامه محاصره نوارغزه و ساکنان آن است؛صهیونیستها تلاش می کنند نوار غزه را به منطقه ای غیرقابل زندگی تبدیل کنند تا فلسطینی‌ها مجبور به ترک آن شوند.

وی هدف از محاصره غزه را فشار بر ملت فلسطین برای پذیرفتن اجباری شروط آمریکا و رژیم صهیونیستی و منصرف شدن از حقوق مشروع خود دانست.

نصرالله گفت: ملت فلسطین در طول شصت سال اخیر با وجود نامردی اعراب مدعی حمایت از آنها،در برابر توطئه های صهیونیستها ایستادگی و مقاومت کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان، با بیان اینکه یکی از نمادهای پایداری ملت فلسطین، انتفاضه است؛مردم غزه را مردمی مقاوم توصیف کرد که با وجود تحمل گرسنگی و رنجهای فراوان به سبب محاصره ظالمانه،همچنان به فرهنگ مقاومت و شهادت و جهاد پایبند هستند.

وی با انتقاد از موضع شرم آور و انفعالی رژیمهای عربی در برابر محاصره ظالمانه غزه اظهار داشت : اگر رهبران امت عرب و ملتهای عربی، 60 سال قبل مسئولیت خود را فراموش نمی کردند؛ما امروز نکبت و استمرار اشغال خاک فلسطین و جنایت علیه مردم آن نبودیم.

نصرالله گفت‌: حکومتهای عربی متاسفانه خائن بودند و در قبال ملت فلسطین سکوت کردند.

وی افزود: ما در حزب‌الله خواستار همبستگی مردمی در جهان عرب و اسلام با مردم غزه هستیم .

دبیرکل حزب الله با انتقاد از موضع مصر اظهار داشت: از برادران مصری و حکومت مصر می‌خواهیم گذرگاه رفح را به روی مردم غزه برای همیشه باز کنند؛از مصر می خواهیم این گام شجاعانه را انجام دهد .

وی با غیرقابل توجیه دانستن بهانه مقامهای مصری در ادامه بستن گذرگاه رفح به اینکه آنها باید به توافقنامه های قبلی درباره گذرگاهها پایبند باشند، گفت : به مسئولان مصری می گویم شما در قبال محاصره غزه مسئول هستید و باید گذرگاه رفح را باز کنید.

نصرالله خطاب به مدعیان دفاع از حقوق بشر گفت: به آنهایی که سالروز اعلامیه جهانی حقوق بشر را جشن گرفتند؛ می گویم یک میلیون و پانصد هزار نفر در غزه با خطر گرسنگی روبرو هستند.

دبیرکل حزب‌الله از آنهایی که از شجاعت و غیرت عربی حرف می‌زنند؛ خواست برای اثبات این ادعا، روز جمعه در تظاهرات عظیم مردمی بر ضد محاصره غزه شرکت کنند.

وی گفت: مسئله، مسئله انسانیت و حقوق و ارزش انسان است و روز جمعه در لبنان، به وظیفه خود برای یاری یک میلیون و پانصد هزار نفر در غزه عمل خواهیم کرد.

دبیرکل حزب الله افزود: تظاهرات بزرگ و اصلی در ضاحیه بیروت برگزار خواهد شد و مردم دیگر مناطق و شهرها هم همگام با مردم بیروت، در تظاهرات همبستگی با مردم غزه شرکت خواهند کرد.

نصرالله در پایان از همه مردم لبنان به ویژه ساکنان بیروت خواست در تظاهرات گسترده روز جمعه 29 آذر برای شکستن محاصره نوار غزه که ساعت 14 برگزار می‌شود، شرکت کنند و همبستگی خود را با مردم مظلوم این منطقه اعلام کنند.