چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

ترجمه - نیلوفر قدیری: شهرک‌نشینان تندروی اسرائیلی که در روزهای گذشته درگیری خشونت‌آمیزی با فلسطینیان در الخلیل داشتند، صحنه نبرد تازه‌ای برای خود یافته‌اند که این بار خارج از کرانه باختری است.

یک گروه راست‌گرای افراطی موسوم به جبهه ملی یهودی که ارتباط نزدیکی با شهرک‌نشینان الخلیل دارد، در حال آماده شدن برای راهپیمایی به سوی یکی از شهرهای مهم عربی در شمال سرزمین‌های اشغالی است. این راهپیمایی که در ماه اکتبر به تایید دیوان عالی اسرائیل رسیده است، قرار است در 15 دسامبر یعنی هفته گذشته برگزار شود.

پلیس هم قصد دارد هزاران نیروی امنیتی را برای جلوگیری از وقوع مشکل در جریان این راهپیمایی مستقر کند و شمار شرکت‌کنندگان این گروه افراطی در چنین تظاهراتی را به 100 نفر محدود نماید. پلیس اسرائیل گفته‌است که این راهپیمایی قرار نیست به مرکز شهر کشیده شود. با این حال هنوز معلوم نیست آیا اعضای این گروه افراطی صهیونیستی چه برنامه‌ای در ادامه مسیر خود دارند. شهرک‌نشینان صهیونیستی طبق قانون اجازه حمل سلاح دارند و معلوم نیست که در این تظاهرات سلاح حمل می‌کنند یا نه. جبهه ملی یهودی گفته‌است که در این راهپیمایی پرچم رژیم اشغالگر را به دست می‌گیرد.

برنامه اصلی این جبهه که آن را اعلام هم کرده‌است، بیرون راندن همه فلسطینیان از منطقه‌ای است که آن را اسرائیل بزرگتر می‌خواند. این منطقه شامل کرانه باختری و نوار غزه هم می‌شود. اعضای این گروه ادعا دارند که شهروندان فلسطینی سرزمین‌های اشغالی باید با پاکسازی قومی از این منطقه بیرون رانده شوند. این گروه اعلام کرده که قصد دارد با پرچم اسرائیل در منطقه ام‌الفهم الخلیل با 45 هزار نفر شهروند فلسطینی تظاهرات کند. رهبر این گروه به نام بارو مارزل در اعلام برنامه‌های این تظاهرات گفته‌است: ما با این پرچم تظاهرات می‌کنیم تا این پیام را برسانیم که سرزمین اسرائیل به ما تعلق دارد. این اقدام اما با مخالفت شهروندان الخلیل و رهبری اقلیت فلسطینی در این شهر مواجه شده‌است.

جمال زهاکا از اعضای عرب پارلمان اسرائیل تصمیم دیوان عالی این رژیم برای دادن اجازه چنین تظاهراتی را مشروعیت بخشیدن به نژادپرستی دانسته و گفته‌است: ما از حق خود برای اعتراض به این تصمیم و دفاع از ام‌الفهم در برابر فاشیست‌ها و نژادپرست‌ها استفاده می‌کنیم. این اولین بار نیست که ام‌الفهم توجه راستگرایان افراطی اسرائیل را برانگیخته است. در سال 1984 حزب کاچ به رهبری ربی میر کاهانه تظاهرات مشابهی را در این منطقه انجام داد. در آن سال این حزب برای اولین بار توانست در پارلمان اسرائیل حضور پیدا کند. یک دهه بعد، این جنبش که به خاطر سازمان‌دهی حملات علیه فلسطینیان شهرت یافته‌بود، به‌عنوان سازمان تروریستی غیرقانونی اعلام شد. اما ممنوعیت فعالیت‌های این حزب چندان به‌طور جدی اجرا نشد.

چندین تن از رهبران سابق این حزب از جمله مارزل رهبر جبهه ملی یهودی که خود از شهرک‌نشینان الخلیل است، این حزب را به شکلی تازه و با عنوان جبهه ملی یهودی بازسازی کردند. مارزل تا کنون بارها تلاش کرده که وارد پارلمان شود اما تلاش‌های او شکست خورده‌است. او قصد دارد بار دیگر در ماه فوریه شانس خود را امتحان کند.

تظاهراتی که قرار است هفته آینده برگزار شود هم با همین انگیزه صورت می‌گیرد. در حقیقت این تظاهرات یک اقدام تبلیغاتی در آستانه انتخابات است. یکی از تحلیلگران عرب منطقه می‌گوید: اقدامات شهرک‌نشینان الخلیل در میان یهودیان اسرائیلی محبوبیتی ندارد و کسی از چنین اقدامات افراطی حمایت نمی‌کند. با این حال افراطیون امیدوارند که تحرکات در منطقه ام‌الفهم حمایت و همدردی مردم اسرائیل را برانگیزد.

آنتی وار- 7 دسامبر 2008

کد خبر 70462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز