دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: صدها هزار نفر از هواداران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین - حماس - به مناسبت بزرگداشت بیست و یکمین سال تشکیل این جنبش، در شهر غزه گردهم آمدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هواداران حماس از سراسر فلسطین اشغالی با اتوبوس و در حالی که پرچم‌های سبز رنگ این جنبش مقاومت اسلامی را حمل می‌کردند، وارد شهر غزه شدند.

محمود الزهار، وزیر خارجه سابق فلسطین در این باره به پایگاه اینترنتی مقاومت گفت: حماس توان خود را از سنگ‌اندازی به پرتاب موشک و استفاده از سلاح ارتقا داده و شمار هواداران آن از چند هزار نفر به میلیون‌ها نفر در کشورهای عربی و سراسر دنیا رسیده است.

تلویزیون حماس تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم عصر دیروز در میدان کتیبه در مرکز شهر غزه را صدها هزار نفر برآورد کرد.

اسماعیل هنیه، در این مراسم گفت: جنبش حماس در مقایسه با پیش از محاصره تحمیلی رژیم صهیونیستی بر نوار غزه قوی‌تر شده است.

وی افزود: جنبش حماس قوی‌تر هم خواهد شد زیرا قدرت حماس برگرفته از خداست.
هنیه افزود: حضور این جمعیت بی‌شمار در این مراسم پیامی به واشنگتن، جورج بوش رئیس‌جمهوری، باراک اوباما رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، به رژیم صهیونیستی و به همه هم پیمانان آمریکاو تل‌آویو است.

هنیه تصریح کرد: محتوای این پیام آن است که آنها پیروز نخواهند شد.هنیه ادامه داد: این سخنان همچنین خطاب به تزیپی لیونی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی است؛ حضور زنان جنبش حماس و زنان فلسطینی در صحنه، پاسخی به لیونی است.

هنیه اضافه کرد: بوش سقوط کرد اما سلاح مقاومت همچنان برجاست و حماس سقوط نخواهد کرد. وی تاکید کرد حماس به حضور خود در صحنه تبلیغ، مقاومت و حکومت ادامه خواهد داد.

خبرگزاری شین هوا از غزه گزارش داد: هنیه گفت که حماس بار دیگر به آرمان فلسطین اعتبار داد.

هنیه همچنین از ظلم بزرگ اشغالگران اسرائیلی و تشکیلات خودگردان فلسطینی و جامعه بین‌المللی و نیز از تعقیب مبارزان حماس در کرانه باختری توسط نیروهای امنیتی وابسته به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و نیز از همکاری امنیتی بین کرانه باختری و تل اویو انتقاد کرد و اذعان کرد: حماس یک معجزه سیاسی است زیرا پرچم مقاومت و آزادی را برافراشته است.

هنیه درخصوص مسئله‌ آتش‌بس با رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید توافقنامه آتش‌بس در یک چارچوب ملی و تحت نظارت مصر انجام شد که برای مدت 6 ماه تعیین شد؛

اما دشمن طی این 6 ماه به هیچ‌یک از شرط‌های آتش‌بس پایبند نبود و نه تنها غزه را محاصره کرد بلکه گذرگاه‌ها را بسته نگه‌داشت و حملاتی نیز علیه غزه انجام داد.

پس از این 6 ماه که چند روز آینده به اتمام می‌رسد، گروه‌های فلسطینی در غزه و خارج آن نشست‌هایی را برای ارزیابی مجدد آتش‌بس و نحوه‌ عملکرد اسرائیل در قبال آن برگزار کردند که از نظر آنها عملکرد صهیونیست‌ها منفی بوده است؛ طوری که فقط طی یک ماه گذشته حدود 20 نفر از مجاهدین مقاومت در غزه به شهادت رسیدند.

وی اظهار کرد: اما متأسفانه هیچ اقدام جدی از سوی مصر به‌عنوان ناظر امضای توافقنامه‌ آتش‌بس اتخاذ نشد و ما خطاب به رهبران و ملت مصر می‌گوییم هیچ کس منکر تاریخ شما، موضع استراتژیکی‌تان در قبال فلسطین و جانبداری‌های شما از ملت فلسطین نیست؛

اما امروز برادران شما در غزه تحت ظلم و اشغال و محاصره صهیونیست‌ها قرار گرفته‌اند. بنابراین، برای رویارویی با این اقدامات مقاومت خواهند کرد و به اذن خدا از اراضی میهن، ملت و حقوق‌شان دفاع خواهند کرد.

هنیه خاطرنشان ساخت: اما درخصوص مسئله‌ تمدید دوره ریاست تشکیلات خودگردان به رهبری ابومازن، این اقدام کاملا غیرقانونی است، چه این کار با حمایت کشورهای عربی یا غیرکشورهای عربی انجام بگیرد و تاکید می‌کنیم که تمدید این قانون، یعنی ادامه ریاست ابومازن و رهبری تشکیلات خودگردان بعد از 9 ژانویه، کاملا غیرقانونی و نامشروع است.

دوم آنکه هر گونه تصمیمی که در این دوران یعنی دوران انتخابات انجام بگیرد، باید براساس قانون اساسی فلسطین و در چارچوب این قانون و براساس توافق ملی تمامی فلسطینیان انجام بگیرد و ریاست تشکیلات خودگردان باید برگرفته از این قانون و متعهد به مشروعیت این قانون باشد.

وی با انتقاد از اظهارات برخی از مسئولان جنبش فتح و تشکیلات خودگردان مبنی بر نگرانی جنبش حماس از مشارکت در انتخابات آینده تاکید کرد: ما هیچ ترس و هیچ نگرانی از مشارکت در انتخابات و صندوق‌های رای نداریم؛ زیرا به خوبی از حمایت مردمی در نوار غزه، کرانه باختری و در خارج از آن اطمینان داریم.

هنیه اعلام کرد: ما آماده مشارکت در این انتخابات هستیم؛ اما این مشارکت باید براساس یک قانون واضح و توافق ملی کامل انجام گیرد.

وی همچنین با اشاره به سیاستگذاری‌های دولت حماس در سال 2009 گفت: سیاستگذاری‌های ما حداقل تا سال 2009 بر این اساس انجام می‌گیرد.

1- تلاش برای محقق ساختن آشتی ملی یا متمرکز شدن فعالیت‌ها در این محور.

2- شکست محاصره نوار غزه.

3- حمایت از مقاومت اسلامی و دفاع از آن و در اولویت قراردادن این موضوع در سیاست‌های حماس.

4- تلاش برای بازسازی ساختارهای داخلی و مطمئنا جنبش حماس براساس این سیاستگذاری خود درصدد آن خواهد بود که مشارکت سیاسی گروه‌های مختلف فلسطینی را فراهم سازد.

5- گسترش این همکاری‌ها و بنا نهادن اساس مشارکت در سیاست‌ها.

6- تلاش برای گسترش روابط جنبش حماس با کشورهای عربی و کسب حمایت‌های آنها.

کد خبر 70778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز