همشهری آنلاین: رئیس جمهوری با تاکید بر حفظ کمال جویی و حقیقت طلبی در هنر و ادب فارسی گفت: تجلیل از رودکی زنده نگه داشتن خط نورانی و سازنده کمال طلبی در زندگی بشری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمود احمدی نژاد پیش از ظهر یکشنبه (اول دی) در همایش بین‌المللی بزرگداشت یکهزار و یکصد و پنجاهمین سالگرد ولادت ابوعبدالله رودکی پدر شعر فارسی با طرح این سوال که چرا رودکی بعد از گذشت 1150 سال هنوز زنده است و قلوب انسانها را به هم گره می‌زند، اظهار داشت: گرایش‌های متعالی و تمایلات کمال جویانه از جمله عدالت طلبی، انصاف، برادری، شجاعت به وجود انسان معنا می‌بخشد و اگر این خصلت ها از انسان گرفته شود انسان بی‌ارزش خواهد بود.

وی اضافه کرد: زندگی انسان نیز عبارت است از تلاش برای برپایی خوبی‌ها و برادری در جهان و در این میان هنر و بخصوص شعر زیباترین بیان تمایلات کمال جویانه انسان است .

رئیس جمهور با بیان اینکه هنر نه تنها موجب پیوند بین نسل‌ها و عصرها می‌شود بلکه موجب پیوند بین اقوام و ملل است، خاطر نشان کرد: به نسبت بهره‌ای که هنر از حقیقت و کمال‌جویی می‌برد به همان نسبت ماندگار و تاثیر گذار است.

دکتر احمدی نژاد اظهار داشت: در طول تاریخ هنرمندانی وجود داشتند که امروز هیچ نام و نشانی از آنها وجود ندارد. اما رودکی زنده است و امروز هم با جهان و برای بشریت پیام تعالی، عدالت و عشق و برادری دارد .

وی افزود: امروز حداقل سه ملت بزرگ ایران، افغانستان و تاجیکستان به یاد و نام اندیشه‌های رودکی به هم پیوند خورده است و با هم همزبانی می‌کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هنری که از حقیقت بهره‌مند باشد زبان دل همه انسانها است، تصریح کرد: امروز وقتی اشعار رودکی در نقاط مختلف جهان و برای ملل گوناگون عرضه می شود برای تمامی ملت‌ها جاذبه دارد و این به خاطر جاری بودن حقیقت در اشعار رودکی است.

دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد: گر چه رودکی از ماست و افتخار می‌کنیم که در منطقه‌ای هستیم که رودکی هم در آن منطقه نشو و نما پیدا کرده است اما معتقدیم رودکی متعلق به همه بشریت است.

رئیس جمهور در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه عده‌ای در دنیا دستاوردهای خود را معرفی و با اتکای به آن سیاست‌های خود را جلو می‌برند گفت: این عده  با اتکا به بمب اتم می‌خواهند نظرات خود را در دنیا به پیش ببرند. در مقابل این عده ما امثال رودکی را عرضه می‌کنیم و معتقدیم نوع نگاه و ادبیات رودکی بر کلام متکی بر منطق بمب اتم غلبه خواهد کرد چرا که همواره منطق مبتنی بر انسانیت بر همه کژی ها غالب است.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه پیام ملت‌های فرهنگی برای جهان ،پیام انسانی ، برادری و کمال جویی است، خاطر نشان کرد: ما از جنگ و توسعه طلبی و زورگویی بیزار هستیم و معتقدیم آنچه به انسان ارزش می‌دهد انسانیت انسان است و افتخار می‌کنیم زیر پرچمی زندگی می‌کنیم که پیام انسانی و دوستی به بشریت عرضه می‌کند. البته ناگفته نماند که اگر در مقابل زورگویی‌ها هم می‌ایستیم و با مشت محکم به بداخلاقی‌ها پاسخ می‌دهیم این هم برای حفاظت از حریم انسانیت است .

رئیس جمهور در ادامه اظهارات خود زبان فارسی را بستر تجلی زیبایی ها و متعالی ترین دستاوردهای هنری و معنوی بشری توصیف کرد و گفت : حتما باید این زبان را حفظ و منتشر کنیم گر چه تولیدات فکری و معنوی فارسی ترجمه می شود اما ذخیره عظیمی از دستاوردهای هنری و ادبی به زبان فارسی وجود د ارد که در صورت ترجمه محتوای اصلی خود را از دست می دهد از این رو اگر هر کسی در دنیا زبان فارسی را یاد بگیرد پنجره جدیدی به روی جهان برای او گشوده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد : امیدوارم تصمیماتی که با روسای جمهور کشورهای تاجیکستان و افغانستان در راستای توجه به زبان فارسی گرفته‌ایم به سرعت عملیاتی شود تا بتوانیم دین خود را نسبت به زبان فارسی ادا کنیم.

رئیس جمهور همچنین بر معرفی بزرگان ادب فارسی تاکید کرد و گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که در آینده نزدیک بزرگداشت فرهیختگان ادب فارسی در همه جای دنیا برگزار شود.

در این مراسم از دیوان رودکی توسط رئیس جمهور رونمایی شد و همچنین دیوان چاپ شده در تاجیکستان توسط وزیر فرهنگ این کشور به رئیس جمهور اهدا شد و متقابلا دکتر احمدی‌نژاد نیز دیوان چاپ شده رودکی در ایران را به وی اهدا کرد.