شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

ابوالقاسم رادفر*: همایش جهانی بزرگداشت رودکی، به مناسبت هزار و صدوپنجاهمین سال تولد سراینده «یاد یار مهربان» و پدر شعر پارسی، یکم دی با حضور مقامات فرهنگی و 700‌میهمان داخلی و خارجی در تالار وحدت گشایش یافته و روز سوم دی در مشهد پایان می‌یابد.

همایش بین‌المللی رودکی جایگاه ویژه‌ای نسبت به همایش‌های دیگر دارد به جهت اینکه دراین همایش ابتدا زبان فارسی مورد تکریم قرار می‌گیرد و بر چگونگی رشد زبان فارسی و نقش رودکی در رشد کشورهای فارسی زبان تاکید می‌شود.

رودکی نخستین شاعر توانای شعر فارسی کهن است. قبل از رودکی 8 شاعر داشتیم که در مجموع 58 بیت شعر سروده‌اند که بسیار ضعیف است. رودکی نخستین شاعری است که توانسته هم جنبه‌های هنری و زیباشناختی و بلاغت و هم تمام ویژگی‌های شعری از نظر صورت و محتوا را یک جا گردآوری کند. همچنین رودکی به‌دلیل آشنایی با دستگاه‌های موسیقی پس از هزار و اندی سال هنوز هم به‌دلیل پرداختن به زبان فارسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و پس از سال‌ها شعر رودکی هویت زبان فارسی و جنبه‌های فرهنگی ایرانیان را به نمایش گذاشته است.

در مورد رودکی با توجه به اشعار محدودی که دارد چند موضوع است که باید بحث و بررسی شود. نخستین مورد مذهب رودکی است که باید روی آن کار کرد. مورد دیگر جنبه‌های زیباشناختی شعر رودکی است که با توجه به اینکه از عناصر بلاغی و مسائل زیباشناختی استفاده کرده، باید بیشتر در این زمینه کار صورت گیرد تا مورد توجه واقع شود.

ازسویی نیز با توجه به مطرح شدن بحث هویت رودکی و جهانی شدن، درصورت بررسی شعر رودکی می‌توان هویت ایرانی رودکی را با بررسی شعر این شاعر بزرگ برای جهانیان برجسته نمود. اینکه سازمان میراث فرهنگی رودکی را به‌عنوان یک میراث معنوی شناخته است کاری کاملا اساسی است؛ چرا که میراث معنوی فقط ساختمان و بنای تاریخی نیست.

*عضو هیات علمی همایش رودکی

کد خبر 71078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز