زهره نیلی‌‌: آن گونه که در ابتدای کتاب آزمایش‌های مورمورکننده آمده است، موضوع علوم، کشف پدیده هاست؛ کشف واقعیت‌های علمی و پرده برداشتن از رازهای عجیب و غریب.

دانشمندان برای انجام این کار،  اسلحه سری دارند؛ اسلحه‌ای به نام آزمایش. دانشمندان به لطف همین آزمایش‌ها به سؤالاتی پاسخ داده‌اند که حتی به فکر شما هم نمی‌رسد و به پاسخ‌هایی رسیده‌اند که احتمالا دلتان نمی‌خواهد چیزی از آنها بدانید اما چون آزمایش کردن تنها از آن دانشمندان نیست، بچه‌های کنجکاو علاقه‌مند هم می‌توانند این کار را انجام دهند و برای رسیدن به پاسخ پرسش‌های خود از آزمایش‌های کهنه و روش‌های قدیمی استفاده نکنند.

آزمایش‌های مورمورکننده پر است از آزمایش‌های پرسروصدا،  صدادار و آبدار که حتما جیغ و داد پدر و مادرها،  معلم‌ها و دوستانتان را درمی‌آورد؛ کدام دانشمند خل و چلی،  بچه قورباغه‌ها را مثل باقلوا خورده است یا چگونه می‌توان بدون دست زدن به سیاه و سفید پولدار شد؟در کتاب آزمایش‌های مورمورکننده، اطلاعات و آموختنی‌هایی از این دست به فراوانی دیده می‌شود.

راستی شما دلتان نمی‌خواهد حرکات مخصوص سمورها را تقلید کنید یا به روش شمپانزه‌ها غذا بخورید یا به زبان گربه‌ها صحبت کنید؟! اگر دوست دارید می‌توانید این کتاب را بخوانید... حتی اگر دوست دارید بدانید چطور می‌شود روی آب راه رفت،  مثانه آدم چقدر می‌تواند بزرگ شود و مارمولک‌ها چطور از دیوار صاف بالا می‌روند،  می‌توانید کتاب  آزمایش‌های مورمورکننده،  نوشته نیک آرنولد را بخوانید.

نویسنده، وسایل لازم برای هر آزمایش را ذکر کرده،  به نکات علمی نهفته در آزمایش اشاره کرده و در بخشی با عنوان  «شرط می‌بندم اصلا نمی‌دونستی» به نتایجی دست پیدا کرده است. برای نمونه در یکی از این قسمت‌ها گفته:مغز شما در واقع دو تصویر را از جهان خارج دریافت می‌کند؛ از هر چشم یک تصویر.

اینکه شما فقط یک‌تصویر را می‌بینید، به لطف وجود مغزتان است که این دو تصویر را در یکدیگر ادغام می‌کند. وقتی مغز نتواند به این وظیفه خود عمل کند، مشکلی در بینایی‌ پیش می‌آید که به آن دوبینی می‌گویند و جالب اینکه در این کتاب  روش‌های لازم برای آزمایش دوبینی را نیز به کودکان و نوجوانان آموزش ‌داده می‌شود.کتاب آزمایش‌های مورمورکننده که محمد مزینانی  آن را ترجمه کرده،  از مجموعه کتاب‌های علوم ترسناک است.این مجموعه را انتشارات پیدایش منتشر کرده است.