همشهری آنلاین- ترجمه رشید عسگری: مطالعه سال 2008 گروه بایوینگز (Bivings Group) در مورد وب و صنعت روزنامه‌نگاری منتشر شد.

همه ساله گروه بایوینگز مطالعه‌ای در مورد قابلیت‌ها و توانایی‌های روزنامه‌های‌آنلاین بزرگ آمریکا انجام می‌دهد و با این کار دورنمایی از میزان دخالت وب در صنعت روزنامه‌نگاری و رشد این فن‌آوری را به عنوان منبع خبر تهیه می‌کند.

در این مطالعه وب‌سایت‌های 100 روزنامه برتر آمریکا (به گزارش دفتر نظارت بر مطبوعات آمریکا) مورد بررسی قرار گرفتند و نکته شایان ذکر، رشد چشمگیر تأثیر وب بر این صنعت است به صورتی که تقریباً در تمام بخش‌های آنلاین روزنامه‌ها قابلیت‌ها و توانمندی‌های آن‌ها افزایش پیدا کرده‌است.

در زیر می‌توانید خلاصه‌ای از این گزارش را بخوانید:

• روزنامه‌ها در حال تجربه استفاده از مطالب درج‌شده توسط مخاطبان هستند. 58 درصد تصاویر درج‌شده در روزنامه‌های آنلاین توسط خوانندگان تهیه شده‌بود در حالی که 18 درصد ویدئو‌ها و 15 درصد مقالات نوشته شده محصول کار مخاطبان است. در کل 58 درصد مطالب از جمله مقالات و تصاویر توسط مخاطبان درج شده‌بود. این میزان در سال 2007 ،24 درصد بوده‌است.

• این مطالعه نشان می‌دهد که تعداد روزنامه‌هایی که نظرات مخاطبان را درج می‌کنند در حال افزایش است به طوری 75 درصد روزنامه‌ها نظرات کاربران را دریافت و درج کرده‌اند. این در حالی است که در سال 2007 تنها 33 درصد روزنامه‌ها در این امر فعال بوده‌اند.

• جالب‌ترین نتیجه‌ این گزارش این است که 10 درصد از روزنامه‌ها از ابزاری شبیه شبکه‌های اجتماعی بهره‌ می‌برند و به مخاطبان آنلاین خود قابلیت ساخت نمایه شخصی را می‌دهند. این میزان در سال 2007 تنها 5 درصد بوده‌است.

• در سال 2008، 76 درصد روزنامه‌ها گزارشی از "ترین"‌های سایت خود را در دسترس مخاطبان قرارد دادند. این بخش شامل پربیننده‌ترین مطالب و بخش‌ها، اخبار با بیشترین درج نظر و مقالات با بیشترین نظرات از طریق ایمیل است. فعالیت روزنامه‌ها در این حوزه 25 درصد نسبت به سال گذشته و 34 درصد نسبت به سال 2006 افزایش داشته‌است.

• قابلیت پست به شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، دیگ و دلیشس نسبت به سال گذشته تفاوت شگفت انگیز 85 درصدی داشته است و به 92 درصد رسیده‌است.

• 100 درصد روزنامه‌ها در وب‌سایت خود از تبلیغات ترکیبی مانند Google Adwords و 43 درصد نیز از تبلیغات بین‌صفحه‌ای (Interstitial Ads) بهره برده‌اند.

• تعداد روزنامه‌های آنلاینی که نیاز به اشتراک دارند نیز کاهش پیدا کرده‌است و هم‌اکنون تنها 11 درصد وب‌سایت‌ها برای نمایش کامل مطالب و خبرها از کاربران درخواست ثبت‌نام و پرداخت وجه می‌کنند.

نتایج این گزارش بیش از اینکه نمایان‌گر نوآوری در صنعت روزنامه‌نگاری آنلاین باشد، خبر از تکامل و پیشرفت ابزارهای فعلی وب‌سایت‌ها می‌دهد و با توجه به اهمیت نوآوری برای رهایی از بحران فعلی روزنامه‌نگاری آنلاین این امر کمی نگران کننده می‌باشد.

Bivings Report,Bivings Group Blog