به گزارش اسوشیتدپرس، قرار است تا تصمیمگیریهای چند ماهه مدیران خبرگزاریها و وبسایتهای خبری در پاییز امسال به کار گرفته شود و به زودی شاهد صفحات پولی خبری باشیم و سنت 15 ساله انتشار مجانی اخبار شکسته شود.
در گذشته و حتی در زمان شدت گرفتن بحران مالی جهان، روزنامههای آنلاین به دلیل درآمدزایی کافی روزنامههای چاپی خود حاضر بودند خوانندگان آنلاین را با عرضه مجانی اخبار راضی نگهدارند. اما با شدت گرفتن مشکلات مالی این وضع در حال تغییر است.
البته باید گفت که در ابتدای شروع به کار روزنامههای آنلاین مجانی و مدتها پیش از شروع بحران مالی، روزنامهها تنها بخش کوچکی از درآمد خود را از طریق وبسایتها تأمین میکردند.
در این میان دو مشکل وجود دارد: یکی اینکه روزنامهها از تمایل کاربران به پرداخت پول برای خواندن مطالب هیچ اطلاعی ندارند و دیگر اینکه موتورجستجوهای مختلف و همچنین شبکههای اجتماعی، تقریباً تمام محتوای اینترنت را به صورت مجانی به کاربران ارائه میدهند.
به تازگی مطالعهای از انجمن مطبوعات آمریکا بر روی 118 روزنامه نشان داد که 58 درصد روزنامههای آنلاین در آمریکا و کانادا عرضه پولی مطالب را در نظر دارند و از این تعداد 22 درصد نیز امیدوارند بتوانند نسخه پولی مطالب خود را تا پایان سال 2009 راهاندازی کنند.
البته روزنامههای آنلاین قصد ندارند تمام کاربران خود را با این کار از دست دهند و تعدادی از مطالب خود را همچنان و در کنار مطالب پولی به صورت مجانی ارائه میکنند.
برای مثال روزنامه پیتسبورگ پست گزت که تیراژ روزانه آن بی از 206 هزار است به تازگی در کنار وبسایت مجانی خود، وبسایتی پولی با موضوع ورزش، سیاست و سرگرمی و هنر راهاندازی کرده که هزینه عضویت آن 36 دلار در سال یا 3.99 دلار در ماه است.
در این میان حدود هزار روزنامه و مجله در آمریکا با راهاندازی شرکتی به نام Journalism Online قصد دارند سیستمی جامع برای فروش اخبار و مطالب روزنامههای آنلاین ایجاد کنند.
به این ترتیب کاربران با ایجاد یک حساب در وبسایت Journalism Online که توسط مدیران سابق Court TV و وال اسرتیت ژورنال اداره میشود و وارد کردن اطلاعات حساب کارت اعتباری خود به راحتی و بدون نیاز به وارد کردن مجدد اطلاعات کارت اعتباری به خواندن مطالب بپردازند.
مطالب دریافتی از این وبسایتها بر روی کامپیوتر و خبرخوانهای همراه قابل دسترسی خواهد بود و Journalism Online بیست درصد مبلغ حاصل از فروش مطالب را به عنوان حق کمیسیون دریافت میکند.
از سوی دیگر تعدادی روزنامه آنلاین مانند نیویورک تایمز تصمیم دارند تا برای ایجاد دسترسی به مطالب خود از کاربران یک مبلغ کلی به عنوان هزینه عضویت دریافت کنند. این روش سالها پیش در زمان ایجاد اولین وبسایتهای خبری پولی مورد استفاده قرار میگرفت. در سال 2007 نیویورک تایمز برای عضویت سالانه 50 دلار دریافت میکرد که البته این طرح بعد از دو سال تنها با 221هزار عضو از بین رفت.
در صورت عملی شدن تصمیمات روزنامههای آنلاین برای پولی کردن مطالب، دو سناریو میتوان مطرح کرد.
در بدترین سناریو، روزنامههای آنلاین با پولی کردن مطالب، آنقدر کاربر از دست میدهند که تمام وبسایتهای خبری به محلهای زیان آور برای آنها تبدیل میشود.
در بهترین سناریو میتوان امیدوار بود که با وجود کاهش کاربران روزنامههای آنلاین، تعدادی از خوانندگان به نسخههای چاپی آنها روی میآورند و همین امر میتواند روزنامهها را از بحران نجات دهد.
در سناریوی دوم با بالا رفتن تعداد خوانندگان روزنامه چاپی، درآمد آگهیهای چاپی نیز بالا میرود. گفتنیاست که در سال گذشته در آمریکا، تبلیغات روزنامههای چاپی 35 بیلیون دلار درآمد تولید کردند که انتظار میرود این میزان تا پایان امسال به 30 بیلیون دولار کاهش یابد. از طرفی آگهیهای آنلاین تنها 3.1 بیلیون دلار در سال گذشته درآمد داشتند.