همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان هفتم دی ماه با حضور در جمع خبرنگاران به پرسش‌های گوناگون آن‌ها پاسخ داد.

به گزارش ایسنا دکتر عباسعلی کدخدایی در نشست خبری این هفته‌ خود ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری و شهادت امام حسین (ع) و با تبریک ولادت حضرت مسیح به کلیه‌ پیروان ایشان، در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری انتخابات رایانه‌ای و نظارت این شورا در این خصوص، گفت: در مورد انتخابات و همکاری‌های وزارت کشور و شورای نگهبان جلسات متعددی برگزار شده و مقرر شد که وزارت کشور امکانات خود را بررسی کرده و آمادگی‌های خود را برای ما ارسال کند تا در یک جلسه بتوانیم تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنیم.

وی افزود: شورای نگهبان نیز چنانچه امکانات وزارت کشور کافی باشد آماده است تا نظارت خود را در انتخابات رایانه‌ای داشته باشد. ما منتظر هستیم تا همکاران‌مان در وزارت کشور آمادگی خود را اعلام کنند.

خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان، در مورد بررسی لایحه‌ی بودجه در این شورا سوال کرد که وی پاسخ داد: بنده اطلاعی ندارم که لایحه‌ی بودجه چه موقع تقدیم مجلس می‌شود و چقدر در مجلس زمان می‌برد اما آنچه همیشه مورد تاکید ما بوده این است که امیدواریم این لایحه هر چه زودتر تقدیم مجلس شود و مجلس نیز هر چه زودتر نسبت به تصویب آن اقدام کند تا شورا فرصت کافی برای بررسی داشته باشد و ما معمولا 20 روز تا یک ماه فرصت بررسی در این رابطه داریم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره‌ی مصوبه‌ی تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: آنچه در مصوبه‌ی قبلی بود، این بود که شرایط را در اصل 115 حصری قلمداد می‌کنند و در یک نوبت در اوایل دهه‌ی 70 چنین نظری از سوی شورای نگهبان مطرح شد. چون حصری تلقی می‌شود از این جهت اعلام کردند که نمی‌توانند شرایط جدیدی را اضافه کنند اما این مانع نمی‌شود که بررسی‌های بیشتری صورت گیرد. شاید بتوانند در لایحه‌ی جامع انتخابات گشایشی در این مسئله ایجاد کنند.

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: ولی به صورت کلی اینکه هر گونه اصلاح در قانون انتخابات ریاست جمهوری، منتفی شود را نفی می‌کنم. اگر شما می‌خواهید بگویید که راه هر گونه اصلاح بسته است، خیر اینگونه نیست. امکان اصلاح وجود دارد اما پیشنهاد می‌کنیم این اصلاحات در نظام جامع انتخابات و به ترتیبی که مصلحت نظام در نظر گرفته شود در یک فرصت موسع صورت گیرد؛ اما امکان اصلاحات برای انتخابات دهم منتفی است.

وی اظهار داشت: اگر نظرتان این باشد که اصلاحی در قانون انتخابات فعلی برای انتخابات آینده به عمل آید به نظر من این منتفی است اما به طور کلی نمی‌توان هر گونه اصلاح را نسبت به قانون انتخابات منتفی بدانیم.

خبرنگاری از کدخدایی در مورد لایحه‌ی جامع نظام انتخابات سوال کرد که وی پاسخ داد: بحث‌هایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر روی آن صورت گرفته اما اینکه نتیجه‌ی نهایی چه شده اطلاعی ندارم.

سخنگوی شورای نگهبان، در مواجهه با این پرسش که بعضی از اصلاح‌طلبان پیشنهاد نصب دوربین‌هایی را در هنگام نظارت بر انتخابات داده‌اند، گفت: فکر می‌کنم به اندازه‌ی کافی ناظرین شورا و ناظرین کاندیدا وجود دارند و شاید نیازی نباشد. ولی این مورد قابل بحث است اگر امکاناتی ایجاد شود شاید در چند دهه‌ی دیگر این کار صورت گیرد!

وی تاکید کرد: شورای نگهبان به شهروندان اطمینان می‌دهد که از آرای تک تک افراد صیانت کند و امیدواریم هیچگونه تخلف و خطایی صورت نگیرد.

خبرنگار دیگری با اشاره به جلسات برگزار شده در میان مسوولان پیرامون دو شغله بودن از سخنگوی شورای نگهبان در این رابطه سوال کرد که کدخدایی پاسخ داد: تا زمانی که قانونی به شورا ارسال نشود ما از هر گونه اظهارنظر فارغ هستیم. در مورد قانون فعلی نیز از مجلس و دولت سوال کنید.