سحر قاسم نژاد: سالیان درازی است که ایرانی‌ها شب‌ها و روزهای محرم سفره‌های غذای نذری پهن کرده و با اطعام عزاداران ادای دین می‌کنند

 به همین علت هم در آستانه از راه رسیدن ماه محرم، بازار مواد غذایی دچار نوسان مقطعی می‌شود امسال هم براساس سنت هر ساله انتظار می‌رود قیمت مواداولیه طبخ غذای متداول ایام عزاداری به‌خصوص گوشت قرمز با افزایش نسبی مواجه شود به همین علت هم دولت وارد عمل شده تا قبل از رشد بی‌رویه، قیمت‌ها را مهار کند.

علی خندان، رئیس اتحادیه گوشت گاوی در این خصوص به همشهری گفت: با فرا رسیدن ماه محرم، دولت از وزارت بازرگانی خواسته تا حواله‌هایی را در اختیار مساجد و تکایا قرار دهد تا آنها بتوانند گوشت‌ وارداتی را به قیمت‌های مناسبی خریداری ‌کنند.

او ادامه داد: گوشت‌ منجمدی که از برزیل وارد می‌شود کیفیت بسیار خوبی دارد و با تزریق همین محموله‌های وارداتی به بازار،  قیمت گوشت گوساله مهار شده است.

خندان تاکید کرد: تعداد زیادی بازرس، روحانی و سلاخ ایرانی به‌برزیل اعزام شده‌اند تا ذبح گوساله و گاو زیر نظر ناظران ایرانی انجام شود بنابراین گوشت‌ وارداتی از نظر ذبح‌اسلامی کاملا مورد تأیید است.

به‌ گفته وی، گوشت‌های وارداتی در بسته‌های 2و3‌کیلویی قرار داده شده‌اند که به‌قیمت هر کیلو 5 هزار و 300تومان در فروشگاه‌ها و مکان‌های بخصوصی به فروش می‌رسند.

رئیس اتحادیه گوشت گاوی یادآور شد: با ورود گوشت‌های وارداتی تا حد زیادی قیمت گوشت گوساله به تعادل رسیده و حتی با کاهش روبه‌رو شد اما در مقابل قیمت گوشت گوسفندی به‌طور سرسام‌آوری رو به افزایش است.

ثبات قیمت

با این همه کاظم صمدی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران معتقد است: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان قیمت گوشت قرمز در بازار را ثابت نگه داشت.
به گفته او با نزدیک شدن محرم و صفر امکان افزایش قیمت گوشت گوسفندی وجود دارد اما می‌توان با برنامه‌ریزی درست به بازار ثبات داد.

او ادامه داد: با توجه به افزایش تقاضا برای گوشت قرمز در ماه‌ محرم اتحادیه با تشدید بازرسی‌ها و نظارت مانع از افزایش قیمت‌ها می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران گفت: معمولا در این فصل به‌دلیل بارندگی‌ مناسب و علوفه زیاد گوشت گوسفندی ارزان می‌شد اما امسال با توجه به ایام حج تاکنون این کاهش قیمت محقق نشده است.

صمدی به‌عنوان یکی از مخالفان واردات گوشت منجمد، خرید و تزریق این نوع گوشت قرمز را در حال حاضر بی‌مورد دانست و تصریح کرد: در حال حاضر فقط کمبود گوشت گوسفند وجود دارد و با توجه به وفور گوشت گوساله در کشور، واردات گوشت یخی باعث زیان‌ده شدن دامداری‌ها می‌شود.

به هر حال برای سامان دادن به بازار، شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور اعلام کرد که گوشت قرمز منجمد مورد نیاز هیأت‌های عزاداری و سایر مصرف‌کنندگان را با قیمت‌های مصوب تامین خواهد کرد.

صدرالله دولت، مدیرعامل شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور با اعلام این خبر افزود: گوشت قرمز منجمد با قیمت‌های مصوب و در راستای خدمات‌رسانی هر چه بیشتر به متقاضیان در سراسر کشور تامین می‌شود.

وی قیمت مصوب گوشت گوساله را به ازای هر کیلو 5‌هزار و 300 تومان و گوشت گوسفندی را به ازای هر کیلو 4هزار و400 تومان عنوان کرد.

دولت در عین حال تاکید کرد: این شرکت، محدودیتی برای تامین گوشت قرمز منجمد مورد نیاز هیأت‌های عزاداری در ماه محرم ندارد.

به گفته او، هیأت‌های عزاداری و متقاضیان برای دریافت سهمیه مورد نیاز خود می‌توانند به ادارات پشتیبانی امور دام استان‌های سراسر کشور مراجعه کنند.

به جز این ظاهرا اصناف هم برای کنترل بازار وارد عمل شده‌اند و درصدد هستند مانع از گرانی شوند.

سلامت مصرف

اما گذشته از قیمت مواد غذایی وتلاش دولت واصناف برای ممانعت از گرانی، متولیان بهداشت غذایی هم با صدور اعلامیه سعی در حفظ سلامت مصرف‌کنندگان دارند.
به‌عنوان مثال جامعه دامپزشکان ایران به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم نسبت به رعایت بهداشت مواد غذایی در حسینیه‌ها و تکایا تذکر داد.

کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران در آستانه فرا رسیدن ماه محرم بر لزوم رعایت بهداشت مواد غذایی در تکیه‌ها و حسینیه‌ها تاکید کرد.

دراطلاعیه این کمیته آمده است: با عنایت به مشکلات اجتماعی برای شهروندان و به‌دلیل مسائل بهداشتی و مخاطرات ناشی از بیماری‌های قابل سرایت از حیوان به انسان، اکیدا از ذبح دام مقابل دسته‌های عزاداری، تکیه‌ها و در خیابان خودداری و به این منظور با مراجعه به مراکز عرضه بهداشتی دام نسبت به ذبح حیوان در مکان‌های مناسب، مجاز و زیرنظر دامپزشک اقدام کنید.

در این اطلاعیه آمده است:

- افرادی که افتخار خدمت در آشپزخانه تکایا و0 مساجد را دارند، حتما باید کارت معاینه بهداشتی ‌(کارت سلامت) داشته باشند.

- گوشت و مواد غذایی پروتئینی را ترجیحا به‌صورت بسته‌بندی شده تهیه کرده و به پروانه‌های بهداشتی و بهره‌برداری صادره از سازمان دامپزشکی کشور و تاریخ مصرف و انقضای آنها دقت کنید.

- افرادی که مسئولیت توزیع مواد غذایی را برعهده دارند، حتما باید به نکات بهداشتی فردی توجه کرده و اکیدا از پا گذاشتن روی سفره‌های غذا خودداری کنند.

- کلیه افراد درگیر در آماده‌سازی، پخت و توزیع مواد غذایی از مصرف دخانیات جدا پرهیز کنند. - ظروف مورد استفاده در توزیع مواد غذایی را درصورت مصرف چند باره به خوبی شست‌وشو داده و گند‌زدایی کنید.

- درصورت استفاده از ظروف یک بار مصرف برای غذاها و نوشیدنی‌های داغ، از ظروف جنس فوم یا کاغذ استفاده کنید.

- برای توزیع شربت بین عزاداران هیچگاه پارچ شربت را به داخل ظرف اصلی وارد نکنید.
- مواد غذایی پخته شده را بیش از 2 ساعت در دمای محیط (5 تا 60 درجه سانتی‌گراد) قرار ندهید. غذاها باید به‌صورت سرد (دمای یخچال) یا داغ (بالای 60 درجه سانتی‌گراد) توزیع شوند. - اگر قصد استفاده از سالاد یا سبزیجات را دارید، حتما قبل از مصرف نسبت به شستشو و گند‌زدایی (4مرحله‌ای) آنها اقدام کنید.

- اگر قصد شست‌وشوی ظروف را برای مصرف دوباره دارید از فرو بردن یکباره همه آنها در ظرف حاوی آب خودداری کرده و با استفاده از مواد شوینده، آنها را به‌صورت جداگانه بشویید. - در موارد توزیع شیر کاکائو بهتر است شیر آن از نوع استریل تهیه شده باشد.

- یخ مورد استفاده باید از مراکز مجاز و بهداشتی تهیه شده و ترجیحا به‌صورت غیرمستقیم نوشیدنی‌ها را خنک کند.