همشهری آنلاین - مریم قاسمی: در گذشته رسم نبوده که به دانشآموزان در اداره امور مدرسه نقش داده شود و از آنان نظرخواهی شود. اما از زمانی که شورای دانشآموزی فعالیت خود را شروع کرد، دانشآموزان کمکم در اداره امور مدرسه دخالت داده شدند. اکنون با گذشت بیش از ۲۰ سال از فعالیت شورای دانشآموزی، مشارکت آنان به قدری بیشتر شده که میتوانند بر تصمیم مدیران مدرسه تأثیر بگذارد. به بهانه آغاز انتخابات شورای دانشآموزی در این نقطه از شهر سراغ مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۸ رفتیم.
خواندنیهای بیشتر را اینجا دنبال کنید
منصور هدایتی در این باره گفت: «انتخابات شورای دانشآموزی در همه مدارس دخترانه و پسرانه برگزار میشود. تعداد نامزدهای انتخاباتی هرمدرسه هم با توجه به جمعیت دانشآموزانش متغیر است. البته نامزدهای انتخابات یک هفته وقت داشتهاند تا در مورد برنامههایشان در چهارچوب مشخصشده تبلیغ کنند. در واقع این انتخابات چیزی از رأیگیریهای سراسری کم ندارد.»
هدایتی به شرایطی که بچهها میتوانند در شورای مدرسه داوطلب شوند اشاره میکند و میگوید: «داشتن رفتار خوب، قدرت تعامل با دیگران، رفتار مودبانه، نمرات درسی خوب و روحیه مشارکتپذیری از شرایطی است که دانشآموزان داوطلب عضویت در شورای مدرسه باید داشته باشند. این شرایط سر صف به بچهها اعلام شده و هرکس که این شرایط را در خود میبیند میتواند درخواست داوطلبی در شورای مدرسه بدهد تا درخواستش بررسی شود. باید بهصورت مستمر وظایف و کارکردهای بچهها را در شورای دانشآموزی به آنان یادآوری کرد. این کار بر عهده اولیای مدرسه است و باید به گونهای در این زمینه عمل شود که بچهها با آگاهی کافی در شورای دانشآموزی مدرسه فعالیت کنند.»
او با اشاره به اهمیت این موضوع یادآوری کرد: «با اینکه برخیها به اشتباه فکر میکنند شورای دانشآموزی تأثیری در تصمیمگیری مدیران مدرسه برای برنامهها و کارهایشان ندارد، اما این موضوع در مدارس این منطقه صدق نمیکند. مدیران مدارس از شورای دانشآموزی درباره برنامههای مختلف نظرخواهی میکنند تا نحوه اجرای برنامهها را مشخص کنند.»
منصور هدایتی، مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه۱۸، افزود: «اهمیت شورای دانشآموزی وقتی بیشتر میشود که بدانیم دانشآموزان مشارکت اجتماعی را تمرین میکنند و در نتیجه در آینده وظایف اجتماعیشان را به شکل بهتری انجام میدهند. خوشبختانه امروز نگاه دانشآموزان به شورا هدفمند است و برای فعالیتهایشان حسابی برنامهریزی میکنند.»
مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۸ شورای دانشآموزی را بستر مناسبی برای انجام کارهای گروهی خردمندانه میداند و در ادامه توضیح میدهد: «دانشآموزان باید به این نکته توجه داشته باشند که در شورا نباید کارهای احساسی انجام دهند، بلکه باید بیش از هر چیز به منافع دوستانشان در مدرسه توجه کنند.»
به گفته هدایتی، شورای دانشآموزی یکی از ارکان مهم هر مدرسه برای تصمیمگیری است. در واقع رأی شورای دانشآموزی هم مثل رای مدیر یا انجمن اولیا و مربیان اهمیت دارد. تلاش برای استقبال چشمگیر دانشآموزان برای نامزد شدن و رأی دادن در انتخابات شورا موضوع مهم دیگری است که مسئولان مدارس باید به خوبی قدر آن را بدانند.
او فعالیتهای فوق برنامه را یکی از کارکردهای اصلی هر مدرسه میداند و میگوید: «دانشآموزی که وارد شورا میشود باید آگاهی کامل به نیازهای دیگر دوستانش داشته باشد تا آنها را به گوش مسئولان مدرسه برساند.»
به گفته مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۸، برگزاری انتخابات فرصتی است تا با مشارکت دانشآموزان شور و نشاط را به مدرسه برگردانیم. بدون تردید اگر فضای آموزشی شاد و دوستانهای در مدرسه برقرار باشد، تأثیر مثبتی بر یادگیری آنها میگذارد: «این شورا ۲ رویکرد اساسی نظیر انتخابکننده و انتخابشونده برای دانشآموزان دارد. طبیعی است آن دسته از دانشآموزان که مسئولیتپذیری بیشتر و بهتری دارند، نامزد انتخابات میشوند تا برای بهبود وضعیت تحصیل در مدرسهشان تلاش کنند.»
هدایتی توصیهای هم به مسئولان مدرسه در برخورد با دانشآموزان دارد: «باید به انتخابات شورای دانشآموزی احترام گذاشت. در همه جلسهها باید نماینده شورای دانشآموزی حضور داشته باشد، چراکه مسئله محرمانهای برای پنهان کردن از آنها در آموزش و پرورش وجود ندارد.»