همشهری آنلاین- زهرا بلندی: اصل ماجرا در خلازیر جنوبی است. معبری شلوغ و پرتردد که خالی از واحدهای مسکونی است و تعداد زیادی واحد تجاری را در دل خود جای داده است.چیزی تا ظهر نمانده و ترافیک از از بلوار شقایق، از همان ابتدای ورودمان به خیابان خلازیر جنوبی، شروع میشود. از خودروهای وانتبار بیتاب که مدام دستشان روی بوق است تا موتورسواران تر و فرز، جملگی حین حرکت در گاراژها و عبور از نزدیکی زبالهها گرد و خاک به پا میکنند. زبالههایی که بیشتر به نخالههای ساختمانی شباهت دارند، به صورت پراکنده در خیابانهایی مثل موزاییکسازی شهرک شهید رجایی، سر کوچههای ۲۰۶ و حسینییک خلازیر جنوبی به چشم میخورد، اما محدودههای تجاری خیابان خلازیر مرکزی هم از این وضع مستثنی نیست؛ روبهروی کوچه اسدآبادی هم چنین اوضاعی به چشم میخورد.
خواندنیهای بیشتر را اینجا دنبال کنید
خلازیر سطلزباله ندارد
معلوم نیست مشکل از کجاست. در حالی که به نظر میرسد صاحبان گاراژها هم در انباشت این حجم از زباله بدون نقش نباشند، هریک استدلالهایی دارند. «سیدعلی حسینی»، یکی از گاراژدارهای قدیمی این محدوده، معتقد است نه کسبه تقصیرکارند نه شهرداری: «شهرداری هفتهای یک بار زبالهها را جمع میکند، اما دوباره به ۲روز نکشیده انباشت زباله به چشم میخورد. ما کسبه سطل زباله میخواهیم. حتی حاضریم خودمان هزینهاش را بپردازیم تا به ما مخزن زباله بدهند. ما زباله خاصی نداریم، اما وقتی برای دورریز غذا و زبالههای تر مخزن نداریم مجبوریم آنها را یک گوشه بگذاریم و در این شرایط مردم از فرصت استفاده میکنند و برای ریختن نخالههای ساختمانی این محدوده را انتخاب میکنند. خیلی از این زبالههای جمعشده مربوط به گاراژها و مغازهها نیست. خانم مگر گاراژ خاک دارد!؟ خیلی از اینها کار معتادان و کسانی است که زباله جمع میکنند و میآورند در بازار خلازیر؛ هرچه را به کارشان بیاید جدا میکنند و میفروشند و بقیه را اینجا رها میکنند. این داستان یک روز و دو روز نیست. سالهاست درگیر این ماجراییم.»
امان از زبالههای مهمان
تصاویری مثل زبالهگرد در حال جستوجو و افرادی که به نظر میرسد برای رهایی از شر زبالهها آنها را به آتش میکشند در اینجا دیده میشود. حتی در یکی از این محدودهها نیروهای شهرداری با به کارگیری تجهیزات در حال جمعآوری زبالهها به چشم میخورند. یکی از اعضای شورایاری محله شهید کاظمی و دبیر کارگروه محیطزیست منطقه۱۹ که بهخوبی در جریان معضلات اینجا قرار دارد، ادعا میکند که بعد از پیگیریهای مکرر هنوز این چالشها رفع نشده است: «بیشتر از ۱۰سال است که این مشکل در محله شهیدکاظمی وجود دارد. کسبه راست میگویند؛ چارهای نیست. مخزن زباله در اینجا نیست و آنها هم مجبورند زبالههایشان را روی زمین رها کنند تا شهرداری بیاید و از اینجا زبالهها را ببرد. شهرداری معمولاً هفتهای یک بار زبالههای اینجا را جمع میکند، ولی ظاهر نازیبای محله دوباره خیلی زود پدیدار میشود.»
گاراژداران: حاضریم سطل زباله بخریم
محمدی نبود مخزن زباله را عامل مهمی در تشدید این مشکل میداند و پیشنهادش این است که برای رفع چنین معضلی مخازن زباله به گاراژداران ارائه شود: «شهرداری هم تقصیر ندارد، چون این نوع و حجم از زبالهها را ایستگاهها نمیپذیرند. چندین سال است که شهرداری پیگیر این موضوع است، اما جمع کردن این حجم از زباله و نخاله که زباله معمولی هم نیستند، کار راحتی نیست و نیازمند ادوات و لودر و تجهیزات است و خیلی هزینهبر است. به نظر من اگر شهرداری با شرکتی که تولیدکننده سطل زباله است قرارداد ببندد و با هزینه صاحبان گاراژ، به هریک از گاراژهای اینجا سطل زباله بدهد و روزانه در ساعات مشخص زبالههای تر را تخلیه کند، دیگر رهاسازی این زبالهها شرایط را برای رها کردن نخالهها در اینجا مهیا نمیکند.»
«مجید صبوری»، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه ۱۹:
پاکیزگی خلازیر نیازمند مشارکت گاراژداران است
«زبالههای گاراژهای خیابان خلازیر زبالههای خارج از حد متعارف است. این در حالی است که خدمات شهری وظیفه جمعآوری زبالههای خارج از حد متعارف را ندارد. این محدوده از محله شهید کاظمی مسکونی نیست و باتوجه به فعالیتهای خارج از حد عرف مالکان گاراژ در قالب کارگاه و موضوعات مختلف که زبالههایی خارج از تولیدات زباله خانوار و مسکونی تولید میکنند باید خودشان وظیفه حمل زبالههایشان را به عهده بگیرند.»
این پاسخ معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۹ درخصوص معضل زبالههای خلازیر است. او اضافه میکند: «فضای خیابان خلازیر فضایی کارگاهی و گاراژی است و کارگاههای آهنگری، جوشکاری، در و پنجرهسازی، صنایع چوبی و... در آن فعالیت میکنند که بعضاً داخل زبالههایشان براده آهن، نخاله، چوب و... وجود دارد و قابلپذیرش نیست که زبالههای این محدوده ارتباطی با گاراژها ندارد. از سویی دیگر، پیمانکار ما پیمانکار مختص جمعآوری زبالههای خانگی و مسکونی است، نه کارگاهی و اصطلاحاً ریجکتی. خودروهای مکانیزه جمعآوری زباله ما قابلیت تخلیه و حمل این نوع زباله را ندارند و ایستگاه تخلیه زباله هم این زبالهها را تحویل نمیگیرد.»
«مجید صبوری» ادامه میدهد: «ما هرچقدر سعی میکنیم شرایط را طوری فراهم کنیم که به جمعآوری این زبالهها که بیشتر ضایعات هستند منتج شود، به بنبست میخوریم. نه امکان تخلیه آنها در ایستگاه زباله را داریم و نه جایی دیگر برای انتقال. با رایزنیهای مکرر شهرداری، فضایی در آرادکوه به ما اختصاص داده شده که هرچند روز یک بار با کامیون و ادوات خاص زبالههای اینجا تخلیه و به آن محل انتقال داده میشود و چه بسا طی ۱۰-۲۰ روز گذشته این کار با جدیت و دفعات بیشتر انجام شده اما با وجود این نمیتوان حتی با این کار اینجا را به طور کامل تمیز و مرتب کرد.»
وقتی صبوری را در جریان درخواست گاراژداران برای بهرهمندی از مخازن زباله میگذاریم این طرح را هم اقدامی نادرست میشمارد: «امکان ارائه مخزن زباله به گاراژداران این محدوده به ۲دلیل وجود ندارد. یکی اینکه مخزن زباله جوابگوی میزان تولید زباله و ضایعات این گاراژها نیست و دوم اینکه اگر بخواهیم به تکتک این گاراژها مخزن زباله بدهیم، اصلاً زباله اینها با آن مخزن مکانیزه قابل تخلیه و حمل با خودروهای مکانیزه جمعآوری زباله ما نیست و همانطور که گفتم ایستگاه تخلیه زباله هم این زبالهها را تحویل نمیگیرد.»