دو داروی تزریقی با اثر طولانی برای درمان کلسترول بالای خون و دیابت نوع ۲ در سال ۲۰۲۲ در اختیار پزشکان قرار گرفتند که می‌توانند باعث تحول در درمان این بیماری‌ها شوند.

همشهری آنلاین: میزان‌های بالای کلسترول خون به خصوص «لیپوپروتئین‌های با تراکم کم یا LDL» یا همان کلسترول بد یک عامل مهم دخیل در ایجاد بیماری‌های قلبی-عروقی شناخته شده است.

یک داروی جدید برای درمان افزایش چربی خون یا هیپرلیپیدمی اولیه (که وراثتی است و ثانوی به بیماری دیگری نیست) در بزرگسالانی که میزان بالای کلسترول LDL دارند و دوز حداکثر داروهای استاتینی در آنها مؤثر نبوده است، داروی «اینکلیسیران» (Inclisiran) است که یک داروی تزریقی حاوی یک قطعه کوچک RNA مداخله‌کننده است که پروتئینی به نام PCSK9 را هدف قرار می‌دهد.

این دارو بر خلاف داروهای استاتینی که روزانه مصرف می‌شوند، فقط کافی است دو بار در سال تزریق شود تا در همراهی با استاتین‌ها باعث کاهش مداوم و مؤثر کلسترول بد یا LDL شود.

با توجه به تاثیر درازمدت این دارو ممکن است برای غلبه بر عدم پذیرش بیماران در مصرف دارو که یکی دلیل اصلی شکست در کاستن از میزان‌های کلسترول است، مفید باشد.

یک داروی جدید برای دیابت نوع ۲ که در سال ۲۰۲۲ در دسترس قرار گرفت، داروی تیرزپاتید (Tirzepatide) است. دیابت نوع ۲ که معمولا در سنین بالاتر تشخیص داده می‌شود در نتیجه مقاومت سلول‌ها به هورمون انسولین رخ می‌دهد که اجازه ورود قند خون به سلول‌ها را می‌دهد.

این داروی جدید همزمان آگونیست (فعال‌کننده) گیرنده‌های دو ماده مؤثر سوخت‌وساز قند خون یعنی «پلی‌پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز» (GIP) و نیز پپتید شبه گلوکاگونی -یک (GLP-1) است.

این دارو که هفته‌ای یکبار زیر پوست تزریق می‌شود. باعث می‌شود لوزالمعده یا پانکراس انسولین آزاد کند و مانع از آزاد شدن گلوکاگون از آن می‌شود و جلوی اوج‌ گرفتن قند خون پس از خوردن غذا می‌شود. این دارو همچنین روند گوارش غذا را کند می‌کند و باعث طولانی‌تر شدن احساس پری در فرد و خوردن کمتر غذا می‌شود. کارآزمایی‌های بالینی مرحله سوم نشان دادند که این دارو به طور قابل‌توجهی میزان هموگلوبین A1C (یک شاخص کنترل درازمدت قند خون) را کاهش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند و به این ترتیب بالقوه این دارو می‌تواند موثرترین درمان تا به حال ساخته شده برای درمان چاقی و دیابت باشد.