پنج‌شنبه‌های هر هفته در مسجد سادات سفره احسان به یاد شهدا و درگذشتگان پهن می‌شود. بانیان و خیران مسجد سادات منطقه۱۶ بعد از پخش نوای روح‌بخش اذان و مناجات مغرب و عشا به طور خودجوش دست به دست هم می‌دهند و در این حرکت نیکوکارانه شرکت می‌کنند.

همشهری آنلاین - مریم قاسمی : هرهفته نمازگزاران و اهالی جوادیه در مسجد سادات در کنار این سفره می‌نشینند تا با خواندن زیارت عاشورا و فاتحه، یاد شهدا و ازدست‌رفتگان را گرامی بدارند. در این سفره احسان مردم شریک هستند، از امام جماعت مسجد، کسبه محله، خیران و قدیمی‌های محل گرفته تا نمازگزارانی که برای حفظ و بقای این کار نیک سنگ‌تمام می‌گذارند. آنها ساعت‌ها قبل از اذان مغرب برای تهیه و آماده کردن این سفره معنوی تلاش می‌کنند، چون نیت کرده‌اند تا زنده‌اند و جان در تن دارند رسم ۴۰ساله مسجد را اجرا کنند. 

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

سفره احسان تدارک‌دیده‌شده بسیار ساده است؛ از نان سنگک، پنیر و خرما تا نان لواش، کره و تخم‌مرغ آب‌پز و بعضی وقت‌ها هم سیب‌زمینی. در اینجا اهالی محله جوادیه در حد توان و بضاعت‌ خود برای برپایی این سفره تلاش می‌کنند، چون می‌دانند که نباید از نیکوکاری غافل شد و مطمئن‌اند که کار نیکو در زندگی‌شان نمایان می‌شود.

همه اهل محل می‌دانندکه مسجد سادات هر پنج‌شنبه میزبان ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر است و در اینجا همه اهالی خودجوش همکاری می‌کنند و دست به دست هم می‌دهند تا این مهمانی هفتگی به بهترین شکل برگزار شود. ساکنان این محله به ویژه جوانان و نوجوانان در مسجد سادات توانسته‌اند رابطه خوبی با یکدیگر برقرار کنند و در کارهای مشارکتی نسبت به مساجد دیگر پیشتاز باشند. برای همین است که سال‌هاست خیران  زیادی به اینجا می‌آیند و می‌خواهند که کمک‌هایشان از طریق مسجد به اقشار آسیب‌پذیر برسد. خیران در زمان وقوع بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله و ... در حوزه کمک‌رسانی به شهرهای آسیب‌دیده از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.