همشهری آنلاین - نگین پذیرا: ۲۰ ساله شدن پخش یک برنامه آن هم از شبکه یک صدا و سیما برای محبوبیت یک مجری کافی است «هرمز شجاعی مهر» بعدتر با تجربهای که از سالها حضور در برنامههای خانوادگی به دست آورده بود وارد عرصه مطبوعات نیز شد. او اکنون مدیر مسئول یکی از پرتیراژترین مجلههای روی دکه با موضوع خانواده است. «مجله خانواده سبز» امسال در نمایشگاه مطبوعات عنوان بهترین غرفه را از آن خود کرد. همه اینها بهانهای شد تا با این مجری نامآشنا به گفتوگو بنشینیم.
قصههای خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید
به نظر میرسد تجربه حضور در برنامه خانواده راه فعالیت در عرصه مطبوعات را برای شما آسانتر کرد؟
به هر حال تمام اهالی رسانه مشغول به فعالیتی هستند که داشتن علاقه لازمه آن است. هر فردی در هر حوزهای سعی میکند بهترین کار را ارائه کند. من ۲۰ سال است که مجری برنامه سیمای خانواده هستم و مجله خانواده سبز این روزها ۱۷ ساله شده معتقدم ما یک خانواده بزرگ هستیم و ویژگی شغل ما، کار کردن با عشق و علاقه است. همه کنار هم مشغول کار و زندگی هستیم. بودن در اینجا واقعاً لذتبخش است. تمامی این عوامل دست به دست هم داد که امسال غرفهای پرشور و انرژی در مطبوعات داشته باشیم و در نهایت بهعنوان بهترین غرفه از سوی برگزارکنندگان تقدیر شویم.
نخستین عیدی را که گرفتید به یاد دارید؟
یادم هست نخستین عیدی را از پدرم گرفتم، اما لذتبخشترین عیدی را از عمویم، زمانی که ۵ ساله بودم گرفتم و به خوبی آن را به یاد دارم. عمویم از ساری برای دید و بازدید عید نوروز به بابل آمده بود و لذت آن اسکناس ۵ تومانی را که آن سال عیدی گرفتم هنوز از یاد نبردهام.
خودتان هم عیدی میدهید؟
بله. اما قرار نیست عیدی مبلغ کلانی باشد. هدیه دادن و هدیه گرفتن برای هر کسی خوشایند است و به او حس خوبی میدهد. هدیه دادن و هدیه گرفته جزء باور و سنتهای ایرانی ماست. عید نوروز هر کسی را ببینم، اسکناس ۱۰ هزار تومانی عیدی میدهم.
تلخترین و شیرینترین اتفاق سال ۹۳ برایتان چه بود؟
سال پرکاری را گذراندم که در آن اتفاقهای بسیاری زیادی افتاد. اتفاقی که در سال ۹۳ ناراحتم کرد، زمین خوردن مادر همسرم بود که مدتها شکستگی بدنش او را آزار داد و همه خانواده از این موضوع ناراحت بودیم. اتفاق خوب هم ازدواج برادرزادهام بود.
چرا این منطقه را برای سکونت انتخاب کردید؟
چند سالی است که از محله نیاوران به اقدسیه آمدهایم. مهمترین عامل برای زندگی در شمیران پارکها و فضای سرسبز این منطقه است.
خودتان هم اهل رفتن به پارک هستید؟
بله. هر روز صبح چند ساعتی در پارک نیاوران نرمش و ورزش میکنم. به نظرم این بوستان یکی از بهترین و زیباترین بوستانهای منطقه است.
اما اغلب کسانی که چهره شناخته شدهای میان مردم دارند، کمتر به مکانهای عمومی میروند. این سلام و احوال پرسیها شما را اذیت نمیکند؟
خیر. من اغلب هممحلهایهایم را میشناسم و آنها هم با نگاههای پرمحبت و دلگرمیهایی که میدهند همیشه شرمندهام میکنند. به هر حال ما برای مردم اجرا میکنیم و صحبت کردن با آنها میتواند ما را با انتقادها و پیشنهادهای آنها آشنا کند.
ترافیک نیاوران و اقدسیه مانع از دیر رسیدن شما به برنامه نمیشود؟
ترافیک که متأسفانه این روزها آنقدر زیاد شده که راه گریزی از آن نیست. اگرجایی دعوت باشم همیشه قبل از همه و نیم ساعتی زودتر از قرار خودم را میرسانم. همیشه در کارهایم برنامهریزی دارم و از زمان جلوتر هستم. سعی میکنم کارهایم را با صبر و آرامش خیال انجام میدهم.
چرا کار کردن در حوزه حساس خانواده را ادامه دادید؟
خانواده، سلول هر جامعه و کوچکترین نهاد اجتماعی است. همه شخصیت ما در خانواده شکل میگیرد، به قول معروف «تو اول بگو با کیان زیستی، پس از آن بگویم که تو کیستی». اگر ما فرزندان و کودکان خوبی تربیت کنیم، جامعه خوبی هم خواهیم داشت، همه تلاشما این است که فضایی سرشار از محبت و صمیمیت در خانوادهها بسازیم و آن را به کل کشور تعمیم بدهیم، ایران یک خانواده بزرگ است.
برنامه شما در این سالها چه تغییراتی داشته است؟
در این سالها سبک زندگی خانوادهها تغییر کرده است. سالها قبل تربیت فرزندان توسط پدر و مادر انجام میشد. این روزها پای درد و دل هر پدر و مادری که بنشینید میگویند تربیت و هدایت بچهها از دست آنها خارج شده، وجود اینترنت و شبکههای اجتماعی، تلویزیون و تمامی وسایل ارتباطجمعی همه در تشدید این موضوع دست به دست هم دادهاند. در سیمای خانواده سعی کردهایم با این تغییرات، به والدین یاد بدهیم چطور خودشان را با فرزندانشان به روز کنند و رابطه آنها پهلو به پهلو کنار هم باشد تا پا به پای بچهها حرکت کنند.
انتشار خانواده سبز هم با همین هدف بوده؟
تمام این مسائل در مجله خانواده سبز بهصورت مکتوب درآمده و در دسترس مردم قرار گرفته و برای همین مجله موفقی از آب درآمده و پرتیراژترین نشریه کشور شده است. ما در مجله خانواده سبز سعی میکنیم خانمهای خانهدار مخاطبان همیشگی ما شوند. همه توجه و هدف خود را معطوف به این طیف کردیم چرا که اعتقاد داریم زنان خانهدار یکی از مهمترین ظرفیتهای فرهنگی کشور هستند که مغفول ماندهاند و نیاز به تغذیه فرهنگی دارند. اگر بتوان سطح آگاهیهای اجتماعی، فرهنگی و علمی آنها را ارتقا داد، سطح زندگی عموم مردم بالا میرود.
منتشر شده در همشهری محله منطقه یک به تاریخ ۱۳۹۳/۱۲/۱۶