فضای سبز و پیاده‌روهای اطراف بیمارستان‌هایی مانند رسول اکرم(ص)، امام خمینی(ره)، مدرس، طبی کودکان و... در بیشتر روزهای سال محل استقرار چادرهای مسافرتی رنگی همراهان بیماران است. اما برخی‌ها از این موضوع سوء‌استفاده و از چادرها برای فروش مواد استفاده می‌کنند.

همشهری محله، مریم باقرپور: در تکه دوم پایتخت، ۲ همراه‌سرا راه‌اندازی شده است اما همچنان در تابستان و زمستان اطراف بیمارستان‌هایش به‌ویژه در محدوده بیمارستان رسول اکرم(ص) چادرهای رنگی همراهان بیماران برپا می‌شود که بیشترشان شهرستانی هستند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

چادرهایی که در مقابل بیمارستان برپا می شوند

 گله ساکنان اطراف صنوبر

 وجود  چادرها به همراه لباس‌هایی که به درختان آویزان می‌شد، نه تنها محله را زشت و نازیبا، بلکه فرصتی را برای سودجویان فراهم کرده بود که نتیجه اش گلایه‌های متعدد ساکنان پشت بوستان صنوبر بوده است. «زهرا رهنمود» از ساکنان ساختمان پشت فضای سبز بیمارستان یکی از شاکیان برپایی چادرهاست. او می‌گوید: «اوایل دلم برای این خانواده‌ها می‌سوخت. چون در گرمای تهران، زیر چادر، بدون امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، آبخوری، حمام و تغذیه مناسب روزگار می‌گذرانند و زمستان‌ها هم سرما آزارشان می‌داد. برای همین گاهی با همسایه‌ها غذا تهیه کرده و بین‌شان توزیع می‌کردیم و گاه کمک حالشان بودیم. اما برخی از این همراهان گویا رفتنی نبودند. بعدها متوجه شدیم همراهی با بیمار بهانه است و مواد می فروشند. برای همین چند بار با ۱۳۷ و ۱۱۰ تماس گرفتیم و موضوع را اطلاع دادیم.»

مشارکت نهادها برای حذف آسیب

با تماس های مردمی و پیگیری های مدیران این فرصت از همراه نماها گرفته شد. از چندی پیش کارکنان بیمارستان شروع به شناسایی همراهان واقعی کرده بودند و پس از آن با هماهنگی شهرداری منطقه، کلانتری ۱۳۷ کوی نصر و بیمارستان طرح ساماندهی چادرها به اجرا در آمد.

در این طرح با مراجعه نیروهای مدیریت شهری، بیمارستانی و کلانتری به تک تک چادرها، آن دسته که توانستند حضور بیمارشان را اثبات کنند، برای آرامش و بهره‌مندی از خدمات، به همراه‌سرا معرفی شدند. در این میان مأموران به افرادی هم مشکوک شدند که از چادرها برای تکدی‌گری و فروش مواد استفاده می‌کردند که وسایل این گروه به انبار انتقال یافت. «محسن دودانگه» شهردار ناحیه ۳ منطقه ۲ می‌گوید: «ساکنان اطراف بوستان صنوبر بیشترین گله را از حضور فروشندگان مواد در کنار همراهان بیماران داشتند. به همین دلیل از چندی پیش طرح شناسایی و رصد این گروه از همراه‌نماها شروع شد و با حضور نیروهای کلانتری این افراد جمع‌آوری و بازداشت شدند.»

انتقال به همراه‌سراها

همزمان با جمع‌آوری همراهان قلابی، از همراهان بیماران خواسته شده که با معرفینامه مددکاری بیمارستان به همراه‌سراهای منطقه مراجعه کنند. «زهیر ابراهیم‌زاده» رئیس اداره آسیب‌های اجتماعی شهرداری منطقه ۲ می‌گوید: «در همراه‌سراها، مبلغی از مراجعه‌کننده‌ها دریافت نمی‌شود و افراد می‌توانند تا چند شبانه‌روز در این مکان استراحت و استحمام کنند و از طرفی به شکل متوالی به بیماران خود سر بزنند چون همراه‌سراها به فاصله کمی از بیمارستان قرار گرفته‌اند.»

دودانگه هم می‌گوید: «با این شیوه نه تنها همراهان بیماران ساماندهی شده و منظر شهری هم با چادرهای مستقر در بوستان زشت نمی‌شود، بلکه فرصتی هم برای متکدیان به وجود نمی‌آید چون برخی علاوه بر فروش موادمخدر، از دلسوزی و مهربانی مردم استفاده و کمک مالی‌ طلب می‌کردند.»