همشهری آنلاین: وزیر راه و ترابری در مراسم افتتاح تونل پیشگام البرز آزادراه تهران - شمال تاکید کرد: با همکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در ساخت این آزاد راه مصمم هستیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حمید بهبهانی گفت: تونل پیشگام البرز راهنمای خوبی برای حفاری دو تونل اصلی مسیر است که امکان حفاری را در دو تونل رفت و برگشت آزاد راه تهران شمال - در 8 نقطه - فراهم می‌کند.

بهبهانی افزود: با ساخت این تونل بخش زیادی از اطلاعات مورد نیاز برای ادامه فعالیت در این مسیر به دست آمد و به سازند اصلی سلسله جبال البرز در این منطقه پی بردیم.

وی گفت: این تونل با 6 هزار و 400 متر طول بزرگترین طرح در خاورمیانه محسوب می‌شود و قطر آن به 5 متر و 40 سانتی متر می‌رسد.

بهبهانی خاطرنشان کرد: تونل پیشگام البرز در 46 ماه ساخته شده است که 20 ماه آن به مطالعات کارشناسی و زمین شناسی منطقه مربوط می‌شود.

وزیر راه و ترابری همکاری بنیاد مستضعفان را در ساخت این آزاد راه بسیار خوب خواند و گفت: با تلاش این بنیاد مصمم هستیم ساخت آزادراه را تا پایان کار ادامه دهیم و تا دو هفته آینده خبرهای خوب و دقیق‌تری در باره مسائل این آزاد راه اعلام خواهم کرد.

وی افزود: با بهره برداری از این تونل( قطعه 2) و پس از اتصال آن به قطعه1 آزادراه تهران- شمال فاصله زمانی تهران تا پل زنگوله در جاده چالوس از دو ساعت به کمتر از 30 دقیقه خواهد رسید.

وزیر راه با اعلام این که برای دهه فجر و سی امین سال پیروزی انقلاب اسلامی 2220 طرح برای افتتاح داریم، گفت: 30 طرح را خودم افتتاح کردم و طرحی که امروز افتتاح شد در اولویت شماره 1 و همتراز با پل شهید کلانتری (میانگذر دریاچه ارومیه) است.

تونل پیشگام البرز از لحاظ مهندسی، فنی ترین و پیچیده ترین طرح عمرانی راه‌سازی است و طول آن به 2 و 7 دهم برابر تونل کندوان می رسد.

در مسیر حفر این تونل 145 گسل بزرگ و کوچک، ایمن سازی و بیش از 39 هزار لیتر آب در دقیقه و همچنین فشار گازهای دی اکسید گوگرد و منوکسید کربن مهار شده است.