همین حوالی، در هیاهوی شهر، دستانی هنرمند، نقش و نگار می‌کشند بر دیوارهای سخت و محکم زندگی تا شاید لطافت زندگی در شهر حفظ شود؛ تا تازه شود جسم و جانمان به دیدن طبیعتی که حالا با رنگ و نقشی زمینی فضای شهرمان را طراوتی دوباره بخشیده است.

همشهری آنلاین - سمیمه عظیمی: اینجا زیر پل کردستان، تقاطع حکیم، بعد از تونل رسالت؛ طرحی کهکشانی، تیرگی اجباری شهر را آسمانی کرده است؛ به زینت آیات الهی که تناسب دارند با نقش ونگاری که برادر و خواهری نزدیک به ۵ ماه، هنرمندانه ترسیمشان کرده‌اند؛ لاله اسکندری به همراهی برادرش روزبه.  

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

لاله فارغ‌التحصیل رشته گرافیک است و از سال ۸۷ همکاری‌اش را با شهرداری منطقه ۵ آغاز کرده؛ بازخورد مناسب از جانب مردم و استقبال آنها از طراحی‌های هنرمندانه بر دیواره‌های سنگی شهر باعث شده این همکاری مستمر باشد.  
اسکندری معتقد است تهران به دلیل ساخت‌وسازهای بسیار، نیازمند توجه و زیباسازی است و اگر این زیباسازی برگرفته از هنر اصیل ایرانی باشد حال و هوای شهر را عوض می‌کند.  

او که به نقاشی علاقه‌ای ویژه دارد در کارهای قبلی از نقاشی و کاشی با طرح‌های مینیاتوری و طبیعت استفاده می‌کرده اما ماندگاری کار را در استفاده صرف از کاشی دیده و به همین دلیل در طرح پل کردستان فقط از کاشی، بهره‌برده است.  
روزبه اسکندری هم که در واقع مدیریت عاملی شرکت مجری را به عهده دارد باب گفت‌وگو را از طراحی طرح آغاز کرد؛ اینکه کار ۲ بخش دارد و قسمت ساخت و نظارت هنری را لاله انجام می‌دهد و قسمت زیرسازی و نصب را خودش؛ با همراهی نزدیک به ۳۰ نفر که بر حسب اتفاق ۱۵ نفرشان خانم هستند و ۱۵ نفرشان آقا. ‌کاری هنرمندانه که حالا عنوان طولانی‌ترین کار کاشی شکسته تهران را یدک می‌کشد.  

کاری با ۹۲۵‌مترمربع که ۲ میلیون قطعه کاشی را درون خود جای داده و ۱۱۰‌متر از دیواره شرقی پل کردستان را رنگین کرده است.  

روزبه توضیح می‌دهد که ابتدا در کارگاه، قطعات کاشی را به هم می‌چسبانند و سپس به محل اجرای طرح حمل می‌کنند؛ آنجاست که مراحل زیرسازی و نصب و بندکشی انجام می‌شود.  او می‌گوید کار اجرایی طرح را از اواسط دی ماه سال گذشته آغاز کرده‌اند و اوایل فروردین طرح به اتمام رسیده است، ۱۵ روز تخریب و زیرسازی به طول انجامیده و از روز ۱۵ اسفندماه نیز عملیات کار نصب را انجام داده‌اند که ۱۸ اردیبهشت تمام شده است.  

او به این مسئله هم اشاره می‌کند که روش کار این گروه با همه آنهایی که در سطح شهر تهران به اجرای طرح‌های اینچنینی می‌پردازند متفاوت است، چرا که به دلیل انجام عملیات پیش ساخت و بندکشی استحکام بنا بیشتر بوده و کمک سازه‌ای به طرح می‌کند.  

اسکندری این را هم می‌گوید که برای ترمیم دیوار از ملات ترمیم‌کننده استفاده می‌کنند و برای نصب کاشی از چسب صنعتی؛ کاشی‌ها را بر روی توری پلی‌اتیلن با چسب مخصوص کاشی می‌چسبانند و برای انجام این کار از ۲۸ نوع رنگ و نقاشی مختلف استفاده کرده‌اند.  

نوع تعامل مثبت شهرداری هم مسئله‌ای است که آقای اسکندری بر آن تأکید دارد؛ اینکه امکانات مورد نیاز در محل را به سهولت در اختیارشان قرار داده و تمیزکاری محل را به موقع انجام داده‌اند؛ و مهم‌تر اینکه همزمان با پیشرفت طرح پرداخت هزینه‌ها هم انجام شده است. از او درباره تفاوت کار در نمایشگاه و کار در شهر می‌پرسم، روزبه اسکندری توضیح می‌دهد که مردم به خاطر مشکلات و وقت محدودشان گاهی به هیچ‌وجه فرصت دیدن از نمایشگاه یا موزه را نمی‌یابند و اقدام شهرداری برای زیباسازی نماهای شهری باعث شده آثار هنری به‌صورت تابلوهای بزرگ و زیبا به میان مردم بیایند.  

اقدامی که به غیر از ایجاد آرامش بصری به آرامش روانی و روحی مردم در فضای پر تراکم و آلوده شهری کمک می‌کند و باعث لذت درونی مردم شهر می‌شود.  روزبه به نکته دیگری هم اشاره می‌کند:« خلق آثاری اینچنین در واقع استفاده از تکنولوژی جدید و تکنیک‌ها و مصالح جدید برای نمایش هنر ناب و اصیل ایرانی و اسلامی است تا مردم به خاطر بیاورند روح هنری در وجودشان ریشه داشته و هنر، منافاتی با رشد تکنولوژی و شهرنشینی ندارد، تا به خاطر بیاورند در همین فضا هم می‌توان هنرمندانه زیست.»

اسکندری درباره مزایای کاشی هم توضیح می‌دهد و می‌گوید که کاشی عنصری مقاوم در برابر همه شرایط جوی و آب و هوایی است و خلق آثار هنری با استفاده از این عنصر را در همه جای دنیا می‌توان دید.  و به همین دلیل هم بوده که این خواهر و برادر تلاش کرده‌اند پنجمین کارشان را در تهران به‌صورت کاشی تمام به نمایش بگذارند. منطقه ۶ یک بار دیگر نیز با دستان هنرمند لاله اسکندری و همکارانش زینت یافته است، تقاطع مدرس و رسالت که نخستین کار آنها در این منطقه بوده، ‌کاری به طول ۶۰۰‌مترمربع.  

این را هم البته باید گفت که نقاشی‌های پارک آموزش ترافیک امیرآباد را نیز همین گروه هنرمند، طراحی و اجرا کرده‌اند.  آنها توجه خاصی به منطقه ۶ داشته و سعی دارند بهترین کارهایشان را در این منطقه به مردم ارائه کنند؛ منطقه‌ای که در واقع محله پدری‌شان محسوب می‌شود و آن را قلب فرهنگی تهران می‌شناسند.

--------------------------------------

منتشر شده در همشهری محله منطقه ۶ به تاریخ ۱۳۹۳/۲/۲۹