مسجد فاطمیه خزانه بخارایی در چهار دهه گذشته خیر و برکات فراوانی برای شهروندان، به‌ویژه افراد گرفتار و نیازمند، داشته است. بانیان مسجد فاطمیه بر این اصل صحه گذاشته‌اند که کارکرد خانه خدا فراتر از اینهاست و می‌توان در کنار اقامه نماز و عبادت معبود، از فضای روحانی برای رفع نیازهای مردم استفاده کرد.

همشهری آنلاین - مریم قاسمی: سال ۱۳۵۴ بود که شهید حجت‌الاسلام سید عبدالکریم مخبر بعد از تمام شدن نماز جماعت ظهر رو به نمازگزاران مسجد فاطمیه می‌کند و می‌گوید: «قصد داریم در مسجد صندوق قرض‌الحسنه راه بیندازیم تا اهالی بتوانند وام بی‌بهره بگیرند و مشکلاتشان را حل کنند. آیا موافق هستید؟» نمازگزاران به حرف‌های امام جماعت مسجد اعتماد دارند و فردای همان روز هرکس به قدر وسعش مبلغی را تحویل حجت‌الاسلام مخبر می‌دهد. صندوق در اتاق کوچکی که امروز به دفتر بسیج اختصاص داده شده است تشکیل می‌شود و امام جماعت مسجد مدیریت صندوق را به عهده می‌گیرد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

اکنون بیش از ۴۰ سال از شکل‌گیری این صندوق در محله خزانه بخارایی می‌گذرد و نه تنها ساکنان محله، بلکه اهالی سایر محله‌های منطقه و حتی پایتخت از وام‌های بی‌بهره آن استفاده کرده‌اند. «زیدالله مرادخانی»، مدیر صندوق خیریه سعادت، در این باره می‌گوید: «صندوق قرض‌الحسنه ذخیره سعادت با هدف دادن وام بی‌بهره به نیازمندان و اقشار کم‌درآمد راه‌اندازی شده است و از ابتدا بانیان و اعضای هیئت امنا تلاش کردند بتوانند در این مسیر بهترین خدمات را ارائه بدهند.»

به گفته مدیر صندوق، افراد برای رهن و اجاره‌ خانه، تهیه دارو، پرداخت هزینه بیمارستان، برپایی مراسم ازدواج و پرداخت شهریه دانشگاه وام می‌گیرند. آنها برای دریافت وام درخواست کتبی می‌دهند و کمتر از یک ماه به مبلغ وام به دستشان می‌رسد. البته در برخی از موارد اورژانسی، مانند پرداخت شهریه دانشگاه یا تامین هزینه بیمارستان و تهیه دارو، وام فوری یک‌روزه هم به متقاضی داده می‌شود.