گروه شهری: در یکصد و هفتادمین جلسه علنی شورای شهر تهران که با حضور تمامی معاونان و مشاور عالی شهردار تهران برگزار شد

 اعضای شورای شهر ادامه بررسی بودجه سال 88 شهرداری تهران را در دستور کارخود قراردادند.

بر همین اساس دیروز بودجه عمرانی و امور مناطق شهرداری در سال 88 به تصویب رسید.
این بودجه به‌ترتیب با رقم‌های 907 میلیارد تومان و 1366 میلیارد تومان به تصویب رسید.

به گزارش همشهری، باید تمامی پروژه‌های عمرانی که برای آنها بودجه در نظر گرفته شده است در کمیسیون توسعه و عمران مورد بررسی قرار گیرد تا رقم بودجه آنها مشخص شود.

همچنین بودجه امور مناطق با رقم 1366 میلیارد تومان نیز باید در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد تا بودجه هر یک از مناطق و پروژه‌های منطقه‌ای به‌صورت جزئی تعیین شود.
رسول خادم به‌عنوان رئیس کمیسیون اصلی بررسی بودجه شهرداری ( کمیسیون برنامه وبودجه) طی سخنانی درپاسخ به اظهارنگرانی برخی ازاعضای شورا مبنی براحتمال عدم‌تحقق بودجه غیرنقدی اعلام کرد: بودجه غیرنقدی بیشتر از بودجه نقدی محقق می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: درحالی که تحقق بودجه نقدی شهرداری غالبا میسرنبوده اما تحقق بودجه غیرنقدی ازنقدی بیشتربوده است. به گفته خادم، تعیین محل دقیق هزینه غیرنقدی در بودجه سال آینده شهرداری ضروری است تا بعد ازآن به حوزه‌هایی که قابلیت دارند تخصیص یابد؛ بنابراین بودجه غیرنقدی، اعتبار خزانه‌ای نیست.

وی با اشاره به اینکه سال 87 نخستین سال اجرای بودجه شهرداری به‌صورت نقدی و غیرنقدی بود، افزود: به همین دلیل تعدادی از واحدهای اجرایی به‌ویژه در 6ماهه اول سال زیربار بودجه غیرنقدی نرفتند و به جای انعقاد قراردادهای غیرنقدی با پیمانکاران، قراردادهای نقدی منعقد کردند که این امر موجب بروز برخی اشکالات شد اما این شیوه در سال آینده تکرار نخواهد شد و دیگرشاهد مقاومتی از سوی بدنه شهرداری در اجرایی‌شدن این سیستم نخواهیم بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بودجه پیش‌بینی شده سال 87 شهرداری تهران تا‌کنون 82 درصد تحقق یافته که این نشان‌دهنده دقیق بودن برنامه‌ریزی‌هاست.
مهدی چمران در جلسه علنی دیروز شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب افزود: در ماه آخر سال نیز پیش‌بینی می‌شود حداقل تا 92 درصد بودجه تحقق یابد که این بسیار قابل توجه است.

چمران نیز با تاکید بر اینکه بودجه غیرنقدی وجود دارد وما نمی‌توانیم از آن صرف‌نظرکنیم اظهارداشت: استفاده از اعتبارات غیرنقدی ارزش زیادی دارد، هم بودجه شهرداری را روشن‌ترمی کند هم ازامکاناتی که سال آینده دردست داریم استفاده می‌کنیم وهم بهره برداری ازطرح‌های عمران شهری رابه‌منظورخدمات رسانی به مردم تسریع می‌بخشیم.

حسین پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران نیز اظهار داشت: این افتخار مدیریت شهری است که با وجود همه سختی‌ها اما براساس مبانی علمی موفق شده است کار سیستم مالی خود را به‌صورت نقدی و غیرنقدی پیش ببرد.

پورزرندی در توضیح مصداق‌های منابع غیرنقدی بودجه شهرداری به جوازهای واگذاری زمین و املاک، جواز واگذاری به مترو به قیمت کارشناسی، جوازهای واگذاری و املاک به بافت‌های فرسوده و پروژه‌های مشارکتی اشاره کرد.

علاوه براین، معاون مالی و اداری شهرداری با اعلام اینکه فقط 5 درصد چک‌های شهرداری برگشت داده می‌شود، ارزش چک‌های شهرداری را از این بابت مثل طلا دانست و عنوان کرد: طبق قانون، ما می‌توانیم چک‌های در اختیار خود را با کسر 12 درصد نقد کنیم.

از سوی دیگر به گفته پورزرندی چک‌های در اختیار شهرداری تهران درصورتی که سال آینده وصول شوند به‌عنوان نقدی در بودجه سال آینده حساب می‌شوند و در غیراین صورت در بودجه سال زمان سررسید، محاسبه خواهند شد.

به گفته پورزرندی، از مجموع 1500 میلیارد تومان چک‌هایی که برای سال آینده به شهرداری تهران تحویل داده شده است، 790 میلیارد تومان در سال 87 نقد شده و بنابراین در بودجه این سال لحاظ شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیزخواستارآن شد تا درشهرداری به بودجه نقدی بسنده نشود.

مرتضی طلایی گفت: شورا می‌تواند به شهرداری مجوز استفاده از بودجه غیرنقدی را ارائه کند، با این شرط که شهرداری ماه به ماه به شورا درخصوص میزان بودجه نقد شده گزارش دهد، بنا براین باید در طول سال پیوسته مجموعه شهرداری با شورا در مورد بودجه تعامل داشته باشد.

وی افزود: شورای شهر نیازمند یک پایگاه مطالعاتی است تا قبل از هر تصمیمی، کارکارشناسی کرده و بر مصوبات شورا و عملکرد شهرداری نظارت داشته باشد.پس از آنکه طلایی خواستار اضافه‌شدن تبصره‌ای شد که براساس آن شهرداری برای هزینه کردن با کمیسیون‌ها تعامل برقرار کند وازاین طریق شورا را درجریان مسیر کارخود قرار دهند.

حسن بیادی نیز با اعلام اینکه مطرح کردن بحث‌هایی از این دست، نادیده گرفتن و ردکردن زحمات مدیریت شهرداری نیست، اظهار داشت:ما وظیفه داریم این مسائل را هنگام تصویب بودجه عنوان کنیم.

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت:‌ شورای شهر باید مرجعی برای مباحث بودجه‌‏ای داشته باشد، بنا براین انتظار می‌رود که جلسه گردان مباحث بودجه در جلسات مشخص و یک مرحله‌‏ای وجود داشته باشد تا زمانی که اعداد و ارقام اعلام می‌شود، مورد تایید واقع شود.

بیادی در جریان بررسی بودجه 88 شهرداری خواستار آن شد تا پس از اتمام بررسی بودجه توسط شهرداری نظارت بر عملکرد شهرداری فراموش نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، با تاکید بر اینکه هنوز مباحث مربوط به بودجه نقدی و غیرنقدی شهرداری برای من جا نیفتاده است، پیشنهاد کرد که بودجه غیرنقدی حذف یا کاهش یابد و معاونت خاصی در شهرداری به‌عنوان معاونت پشتیبانی، مسئول برنامه‌های غیرنقدی باشد و تمامی بودجه‌های غیرنقدی از یک کانال مرکزی پیگیری شود.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز خواهان نظارت شورای شهر تهران بر بودجه شهرداری شد و گفت: کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به تنهایی نمی‌تواند این نظارت را انجام دهد.

در همین هنگام، حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران عنوان کرد: تحقق 90 درصدی بودجه سال 87 شهرداری نشان‌دهنده عملکرد خوب آن است و باید این تحقق و عملکرد در سال‌های بعد نیز اجرایی شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه 40 درصد بودجه پیش‌بینی شده برای شهرداری غیرنقدی است، باید ساختاری برای تحقق آن برنامه‌ریزی‌ شود و باید مسئولی در شهرداری تعیین شود تا بودجه‌های غیرنقدی را تبدیل به نقدی کند و به بخش‌های دیگر اختصاص دهد.