گروه علمی فرهنگی: آیین آغاز به کار اولین دوره برنامه ملی پایش نوآوریهای دانشجویی عصر دیروز با حضور شهردار تهران، معاون اقتصادی دبیر شورای عالی امنیت ملی، شماری از استادان دانشگاه و مسئولین نهادهای صنعتی غیر دولتی و نیز دانشجویان در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این آئین محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، در سخنانی، شرایط مساعد برای شکل گیری، رشد و کاربردی شدن نوآوری و خلاقیت را بیان کرد.

قالیباف تصریح کرد: در صورتی که در کشور تولید ثروت، علم و معرفت وجود نداشته باشد، نمی توان مدعی استقلال شد. به گفته شهردار تهران، نوآوری و خلاقیت در ذات هر جوانی است و باید بستر مناسب را برای استفاده درست از آن فراهم کرد.

وی خاطر نشان کرد: تنها در شرایطی  می توانیم این ظرفیت را عینیت ببخشیم که مدیریت صحیح داشته باشیم.  شهردار تهران سپس عوامل زمینه ساز برای رشد و کاربرد نو آوری را وجود تقاضای موثر و رهایی ذهن و روان افراد از تنگناهای شخصی و مادی برشمرد.

قالیباف در توضیح این دو عامل گفت: تقاضای موثر باید در شاکله دولتها وجود داشته باشد، امری که در خلال 60، 70  سال گذشته در کشورمان وجود نداشته است، چون اصولا دولتها همواره بر این تصور بوده اند که امور آنها بدون توجه به مشارکت مردم در عرصه سیاست و  اقتصاد نیز دنبال می شود و آنها تصور کرده اند که نیازی به خلاقیت مردم ندارند زیرا تکیه بر درآمد هنگفت نفت زده اند.

قالیباف در تبیین عامل دوم گفت از زمانی که مقام معظم رهبری بر تولید علم تاکید کرده اند، واحدهای علمی در سازمانها و دستگاههای مختلف رشد قارچ گونه ای داشته اند اما مشکلات دانشمندان و محققان همچنان به قوت خود باقی است.

آنگاه شهردار تهران به موضوع اداره پایتخت پرداخت و با اشاره به قطع شدن اتکای شهرداریها به بودجه دولتی  با اجرای قانون شوراهای شهر گفت: از کار کردن در شرایط محدودیتهای مالی لذت می برم چون کار کردن و قصد برای خلاقیت و نوآوری مهم است. اگر پول به صورت انبوه بیاید، شفافیت در کار نیست.

وی با ذکر سابقه 27 ساله مدیریت خود، مدیرانی را که در ابتدای کار خواهان پول و اختیار هستند، ناموفق توصیف کرد و افزود :چنین اشخاصی یا قصد کار ندارند یا کار را نمی شناسند، چون اختیار و پول از دل کار برمی آید.

قالیباف که در مقاطعی کلامش با ابراز احساسات حضار قطع می شد، اضافه کرد: شهرداری سه وظیفه اساسی بر عهده دارد که عبارت است از خدمات رسانی در توزیع نرمال برای دسترسی همگان، سامان دهی به اقتصاد شهری و تربیت نیروی انسانی و شهروند.

وی با اعلام اینکه امروز در مدیران شهری تقاضای موثر وجود دارد، گفت: من دست اقتصاددانان و شهروندانی را که بتوانند به تولید ثروت در شهر کمک کنند، می فشارم زیرا ناچارم سالیانه 5000 میلیارد تومان در تهران هزینه کنم تا شهروندان احساس کنند سطح زندگی در حال ارتقا است. من به فرهنگ شهری نیاز دارم چون به کاهش هزینه های شهر نیاز دارم. عمر آسفالت تهران 5/1 سال است. دست هر نوآوری را می فشارم که قطر 15 سانتیمتری آسفالت را دو سانتیمتر کند، عمر آن را زیاد و هزینه آن را کم کند.

قالیباف در پایان با اشاره به تاسیس کانون نخبگان و ارتباط با نوآوران، از تمام کارشناسان دارای طرح در حوزه مسائل شهری دعوت به مشارکت کرد.