جمعه ۱۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

گروه شهری: شهرداری تهران برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز، خسارات افرادی که با پروانه ساخت اقدام به ساخت و ساز در مناطق غیر مجاز کرده‌اند را می‌پردازد.

به گزارش سما، دکتر محمدباقر قالیباف در حاشیه افتتاح شهرک آموزش ترافیک واقع در باغ هنرمندان، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرداری تهران مصمم است تحت هر شرایطی مانع ساخت و ساز بالای خط تراز 1800 متر شود و در این راستا تمایل دارد خسارت افرادی را که چند سال قبل مجوز و پروانه ساخت در این مناطق را اخذ کرده‌اند، بپردازد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز که در نیمه راه به سر می‌برد نیز به هیچ وجه اجازه تجدید ساخت نخواهد گرفت.

وی تصریح کرد: ساخت و ساز در برخی از مناطق یک، 4، 5 و 21  شهر تهران غیر مجاز محسوب می‌شود زیرا هم به شدت محیط زیست و سلامت شهر را به خطر می‌اندازد و هم باعث گسترش بی رویه شهر خواهد شد. به همین دلیل ایجاد پارک بزرگی در دامنه جنوبی البرز و در واقع در برخی از نقاط مناطق یک، 4 و 22 در دستور کار قرار گرفته تا حریم این مناطق حفظ شود.

قالیباف همچنین درباره فاینانس اختصاص یافته برای ساخت مونوریل در شهر تهران گفت: امکان جذب این فاینانس در قالب مونوریل برای شهرداری وجود ندارد زیرا هنوز مونوریل در شورای شهر مصوب نشده است.

وی افزود: اگر 15 میلیون دلار فاینانس در نظر گرفته شده به گسترش ظرفیت مترو اختصاص یابد در واقع از ظرفیت‌های موجود بهترین استفاده را کرده‌ایم.

وی همچنین درباره بازسازی پیاده‌روی خیابان ولیعصر(عج) گفت: بازسازی پیاده‌روی این خیابان تا پایان دی ماه امسال به اتمام خواهد رسید و پس از آن پیاده‌روهای خیابان‌های شریعتی و جمهوری مورد بازسازی قرار می‌گیرد تا نظام پیاده‌روهای شهر به استانداردهای جهانی نزدیک شود.

انتقاد از طولانی شدن عملیات اجرایی پروژه‌های شهری

از سوی دیگر، شهردار تهران بر طولانی‌بودن اجرای برخی پروژه‌ها در مناطق شهر انتقاد کرد و افزود: یک خیابان را 3 و یا 4 سال می‌بندیم و مردم آن منطقه را عذاب می‌دهیم، در حالی که روزی 4 ساعت کار می‌کنیم و به وقت و سلامت مردم، اقتصاد شهر و آسایش شهروندان توجه نمی‌کنیم و به این صورت نمی‌توان یک شهر 10میلیونی را اداره کرد.

قالیباف در جمع انجمن مهندسین عمران ایران گفت: در حوزه عمرانی و ساخت و ساز در شهر تهران واقعیت این است که در بحث مقاومت لرزه‌ای مشکلات اساسی و جدی وجود دارد و این مختص بافت فرسوده نیست بلکه ساختمان‌هایی که امروزه نیز احداث می‌شوند در بخش مقاومت لرزه‌ای دچار مشکل هستند.

وی گفت: بررسی‌ها و پیگیری‌ها نشان می‌دهد در بخش طراحی مشکلات عمده‌ای وجود ندارد اما در مرحله اجرا اوضاع بسیار آشفته است.

شهردار تهران اظهار داشت: گزارش‌های مدیریت بحران شهرداری تهران بیانگر این است که برخی برج‌ها، مجتمع‌ها وبرخی سالن‌های اجتماعات حتی مسائل ایمنی را رعایت نکرده‌اند و این در حالی است که در صورتی که با اتفاقاتی مواجه شویم با فجایع بسیاری روبه‌رو خواهیم شد.

قالیباف، مشکلاتی نظیر مصالح و نوع کیفیت و استانداردهای آن، اجرا و همچنین مشکلاتی در حوزه نظارت را از جمله مشکلاتی ذکر کرد که در حوزه عمرانی با آن مواجه هستیم.
وی گفت: طول عمر آسفالت در تهران 5/1 سال است در حالی که با حجم  تولید و کاری که داریم هر 12 سال قادر به اصلاح روکش آسفالت‌ها هستیم.

قالیباف افزود: سختگیری در شهرداری باعث شده برخی به ما انتقاد کنند اما باید بگویم پروژه‌ای را که می‌توان در مدت زمان کوتاه به پایان رساند نباید سالها به طول انجامد.

وی تصریح کرد: در حوزه زیرساخت‌های شهری تهران باید سالانه 5 هزار میلیارد تومان هزینه کنیم اما در این شهر قادر نیستیم با وجود در اختیار داشتن پول، سالی بیش از 600 میلیارد تومان هزینه کنیم.

شهردار تهران در پایان از مهندسین عمران ایران خواست در روش‌های ساخت، مدیریت، تجهیزات، طراحی‌ها، درحوزه مقاومت، تکنولوژی در نوع بکارگیری مصالح و زیباسازی تحول عظیمی در شهر تهران ایجاد کنند.

کد خبر 7963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز