همشهری آنلاین- بهاره خسروی : زهرا از آن دست بچههای عشق رایانه بود که قبل از مدرسه رفتن مهارت کار با رایانه را آموخت. او تعریف میکند : «٤ یا ۵ساله بودم که پدرم برای خانه یک رایانه خرید، از رایانههایی که با سیستم عامل داس کار میکرد و مانیتورهای کوچک طوسی رنگ داشت. یک دختر بچه کوچک، که مدرسه نرفته و سواد خواندن نوشتن نداشت، به طبع چیزی از کار با شبکه نرمافزار و سیستم عامل و مواردی ازایندست نمیدانست. اما عشق بهکار با رایانه این چیزها سرش نمیشد. کنار دست پدر مینشستم و با دقت به کار کردنش توجه میکردم. پدرم هم از این اشتیاق من سر ذوق میآمد هر آنچه میدانست برای آشنایی بیشتر با رایانه آموزش میداد. این علاقه و اشتیاق دو طرفه ماجرای ورودم به دنیای رایانهها شد.... »
خواندنیهای بیشتر را اینجا دنبال کنید
پول اضافی هدر نده...
زهرا برای یادگیری بیشتر و کشف دنیای تازهها فقط به کتابهای درسی و دوره و آموزشی اکتفا نمیکرد. هر روزنهای که میتوانست باعث وصلاش به سرزمین رایانهها باشد از آن استفاده میکرد و درواقع بیشتر آموختههایش تجربی بود. او از خاطره حضورش در دورههای آموزش مهارتهای ICDL تعریف میکند : «١٢ساله بودم که در دورههای آموزشی مهارتهای رایانه نام نویسی کردم. هر مبحثی را استاد تدریس میکرد از او کامل و جامعتر وارد بودم. حتی استاد پیشنهاد داد تا شهریه دورهها را پس بگیرم و وقت و پولم را بیخودی هدر ندهم چون به همه موارد درسی تسلط داشتم. »
بیماری «کووید ١٩» و کارآموزی
شیوع بیماری «کووید- ١٩» برای زهرای قصه ما شروع یک ماجرای تازه و کسب مهارتهای بیشتری شد تا این دختر تلاشگر با کارآموزی خیلی زود به درآمدزایی هم برسد. او در اینباره تعریف میکند : «من تلفن همراه نداشتم و به همین دلیل بسیاری از فعالیتها و کارهایم را در لب تاب و رایانه انجام میدادم. یکی از کارهام شبیهسازی فضای رایانه به اپلیکشنهای تلفن همراه بود. بسیاری از دوستان و آشنایان از این ماجرا و عشق و علاقهام بهکار با رایانه خوششان میآمد و البته بعضیها منع میکردند که این رشته چندان بازار کار ندارد و بهتر است دنبال رشته نان و آبدار بهتری باشم. اما با حمایت خانوادهام همین رشته را دنبال کردم. در دوران شیوع بیماری کرونا که مدارس مجازی شد فرصت خوبی پیش آمد تا برای طراحی سایت جایی کارآموزی کنم. آن زمان کلاس دهم بودم بابت طراحی هر پروژه هشتصد هزار تومان دستمزد میگرفتم. هم درس میخواندم و کار میکردم و موفق به طراحی چندین سایت شدم. کار طراحی، برنامهنویسی و... بسیاری از کارهای جانبی را با کد انجام دادم. »
طراحی سایت برای حمایت کالای ایرانی
یکی از دغدغههای زهرا توجه به محصولات و کالاها و برندهای ایرانی و دیده شدن آنها در بازارهای بینالمللی است. با همین نیت قبل از شرکت در مسابقه چند سایتی را برای فروش محصولات ایرانی طراحی کرده است. او در اینباره میگوید : «نخستین سایتی که طراحی کردم برای فروش خشکبار و محصولات ایرانی تا از این طریق محصولات و تولیدات باارزش ایرانی در فضای بزرگتری دیده شود. سایت دیگری هم برای فروش محصولات حجاب و عفاف و تولیدات اسلامی طراحی کردم تا اینکه موضوع جشنواره نوجونیم در فرهنگسرای رازی مطرح شد. به پیشنهاد معلمها در این جشنواره شرکت کردم و این بار سایتی برای فروش محصولات صوتی ایرانی طراحی کردم و این سایت رتبه اول مسابقات را به خود اختصاص داد. »
زهرا در آینده قصد راهاندازی یک شرکت بزرگ طراحی سایت برای معرفی تولیدات و محصولات ایرانی همراه دوستانش راهاندازی کند.
دانشآموز اثرگذار کلاس
پیگیر و جستوجوگر بودن یکی از مهمترین ویژگی این دختر موفق دهه هشتادی است که «فاطمه عربشاهی» از معلمهای زهرا به آن اشاره دارد و در ادامه میگوید : «زهرا بسیار پر تلاش و پیگیر است. کافیست مبحث سر کلاس مطرح شود تا یافتن پاسخ درست کل ماجرا پیگیر بود و بیجواب و اطلاعات سر کلاس درس نمینشیند. همین روحیه پر انرژی پی گیرش روی سایردانشآموزان کلاس هم اثر گذاشته و حتی باعث شده من هم حتما پیگیر موضوعات جدید درسی برای ارائه به دانشآموزان باشم. »
دختر پرانرژی مدرسه
فعال بودن از ویژگیهای مهم زهرا در درس و مدرسه و گز کردن مسیر موفقیت است. «فاطمه بش کار دانا» مدیر هنرستان دخترانه فرزانگان دانش واقع در پازل یازدهم و مدرسهای زهرا در آن درس میخواند با بیان مطلب میگوید : «زهرا امسال آخر هنرستان را میخواند و کنکور دارد. این دختر از همان زمان حضورش در مدرسه ما سالهای قبل که مدارس مجازی هم بود فعال و پیگیر درس بود. درواقع دختر هدفمندی است که برای آیندهاش برنامههای زیادی در سر دارد. امسال هم که مدارس کاملا حضوری شده است این ویژگی فعال و پر شور بودنش کاملا مشهود است و به نحوی باعث افتخار مدرسه میشود. »