همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: گوشه و کنار سایتها، شبکههای اجتماعی مجازی و برنامههای ماهوارهای پر شده است از بزرگنماییها و تبلیغات اغواکنندهای که نوید رسیدن به پوستی صاف و شفاف در کوتاهمدت را میدهند. این در حالی است که در فرآوردههای آرایشی چیزی به نام معجزه وجود ندارد و به گفته پزشکان و متخصصان پوست و مو و زیبایی، ممکن نیست تنها با مصرف یک کرم یکشبه چین و چروکهای پوست از بین بروند و لکهها محو شوند. به هر روی، باید راهی وجود داشته باشد تا بتوان برای محافظت از پوست خود با آگاهی دست به انتخاب درست زد. به همین سبب در این باره با دکتر «امیرهوشنگ احسانی» متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفتوگو کردیم که در ادامه میخوانید.
بازار متنوع خدمات و محصولات پوستی
دکتر امیرهوشنگ احسانی با بیان اینکه تمایل به خدمات زیبایی در دنیا بهشدت رو به افزایش است و این موضوع فقط مربوط به ایران نیست، میگوید: زمانی در ایران از هر صدها نفر یک نفر عمل بینی انجام میداد، اما در حال حاضر جراحیهای زیبایی بسیار گستردهتر شدهاند و شاید بتوان گفت از هر بیست نفر، یک نفر حداقل یکبار بوتاکس، فیلر یا سایر خدمات زیبایی را انجام داده است.
این متخصص پوست و مو در ادامه با بیان اینکه توجه به خدمات زیبایی را میتوان به دو بخش تقسیم کرد، میافزاید: یک بخش مربوط به کارهای مداخلهای است؛ مانند تزریق ژل، چربی، فیلر، بوتاکس و انجام لیزرها و جوانسازی. و بخش دیگر هم مربوط به عرضه محصولات زیبایی، آرایشی و بهداشتی است؛ مانند کرمها، پمادها و به طور کلی محصولاتی که میتوانند در جوانسازی و شادابی پوست موثر واقع شوند.
کرمهای ضد چروک واقعا پوست را صاف میکنند؟
این عضو هیات علمی دانشگاه درباره بزرگنماییها و تبلیغات غیرواقعی شبکههای مختلف ماهوارهای و صفحات اینستاگرامی میگوید: خیلی از شرکتهای تولیدکننده، تبلیغات بسیار زیادی برای محصولات خود مثلا کرم ضد چروک میکنند و ادعا دارند کرم آنها به گونهای ساخته شده که میتواند چروکهای صورت را کاملا از بین ببرد؛ اما تحقیقات علمی ثابت کرده چنین امکانی وجود ندارد و مکانیسم کرمهای ضد چروک فقط این است که با تحریک کلاژنسازی در زیر پوست، مانع عمیقتر شدن خطوط و چروکها شوند. ضمن آنکه برای رسیدن به چنین نتیجهای حداقل سه تا چهار ماه زمان لازم است. بنابراین یک کرم ضد چروک نمیتواند یک هفتهای تغییری در پوست ایجاد کند. در حالی که بسیاری از تبلیغات خلاف این واقعیت را میگویند و ادعا میکنند میتوانند به سرعت و به طور معجزهآسا پوست را جوان و شاداب کنند.
دکتر امیرهوشنگ احسانی در ادامه درباره اثر کرمهای آبرسان توضیح میدهد: معمولا ادعاهای معجزهآسایی تنها در مورد یک دسته از کرمهای آبرسان است؛ کرمهای آبرسانی که با هیدراته کردن و آبرسانی به پوست باعث میشوند چروکهای پوست به طور موقت و فقط برای چند ساعت کمی بهتر و کمتر به نظر برسند؛ ولی این موضوع به معنای درمان واقعی و قطعی نخواهد بود و اینگونه نیست که این کرمها بتوانند درصد زیادی تغییر ایجاد کنند و اصلا چنین چیزی امکانپذیر نیست.
انتخاب ضد آفتاب مناسب با نظر پزشک
دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در مورد ضد آفتابها میگوید که شاید گاهی اوقات لازم باشد برای انتخاب ضد آفتاب مناسب پوست خود چندین ضد آفتاب را امتحان کنیم تا در نهایت به محصولی کاملا سازگار با پوست خود برسیم. بنابراین برای رسیدن به انتخاب درست و دقیق توصیه میشود خودتان یا با توصیه و تجویز دیگران و حتی ویزیتور داروخانهها، چنین کار مهمی را انجام ندهید و حتما با نظر پزشک متخصص، ضد آفتاب یا دیگر محصولات مربوط به پوست را تهیه کنید. چون متخصص محصولی متناسب با نوع پوست، سن و شرایط خاص هر فرد را به او پیشنهاد خواهد داد.
ضمن آنکه در داروخانهها نیز معمولا ویزیتورها هیچ تخصصی ندارند و هدف آنها صرفا فروش یک محصول یا برند خاص است و بیشتر قصد تبلیغ و فروش همان برند یا مارک خاص را هم دارند.
گول تبلیغات خوشآب و رنگ را نخورید
این متخصص پوست با تاکید بر اینکه تبلیغات مسموم همیشه در همه حیطهها بهخصوص پوست، مو و زیبایی وجود دارند، اضافه میکند: بههیچوجه نباید گول تبلیغات خوشآب و رنگ در فضای مجازی و شبکههای غیرمتخصص را خورد. در حال حاضر تبلیغات برای ارائه خدمات مو هم بسیار زیاد است. افراد زیادی هستند که حاضرند برای اینکه موهایشان حفظ شود چندین میلیون تومان هزینه کنند و گاهی حتی چندین برابر هزینه کاشت مو را هم میپردازند اما نتیجهای نمیگیرند.
وی ادامه میدهد: افرادی هم هستند که با هدف سودجویی به این حوزهها وارد میشوند و محصولی را تبلیغ و به مصرفکننده میفروشند که هیچ جنبه درمانی و دارویی ندارند. در بسیاری مواقع هم پس از یک مدت کوتاه و پس از فروش محصول، هیچ نام و نشانی از آنها باقی نمیماند.
مشکلات پوست و مو یکشبه بهبود نمییابند
این متخصص پوست و مو میگوید: در سالهای اخیر شاهد تبلیغات زیادی در زمینههای آرایشی، بهداشتی و زیبایی بودهایم. اما توجه داشته باشید اگر به دنبال کرم، محلول و مکملهای مناسب و اثربخش برای پوست یا مو هستید بهتر است به جای تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتن حتما با متخصص پوست و مو مشورت کنید.
دکتر امیرهوشنگ احسانی در ادامه تاکید میکند: فراموش نکنید که پروسه نتیجه گرفتن از محصولات مربوط به پوست و مو زمانبر است و اثربخشی آنها در کوتاهمدت امکانپذیر نیست. بنابراین برای گرفتن نتیجه بهتر، به جای انتخابهای خوشآب و رنگ، درست و اصولی و زیر نظر متخصص تصمیم بگیرید.
بیشتر بخوانید: