کمتر کسی در محله منیریه پیدا می‌شود که با نوای گرم حاج «قاسم قربانی» آشنا نباشد. پیرغلامی که بیش از نیم قرن با موتور قدیمی‌اش به هیئت‌ها و روضه‌های این محدوده می‌رود و می‌خواند.

همشهری آنلاین _ علی جواهری : حاج قاسم سال ۱۳۲۴ در محله «شاپور» متولد شد. مادرش را در ۳ سالگی از دست می‌دهد و تحت آموزش نامادری‌اش که زنی هیئتی و مهربان بود بزرگ می‌شود. پدرش رئیس کارگزینی راه‌آهن بود و با وجود مخالفت‌هایی که در زمان طاغوت وجود داشت بعدازظهرها به مجالس روضه می‌رفت و مرتب در خانه‌اش مراسم روضه برگزار می‌کرد. به این‌ترتیب، او از همان کودکی اصول ذاکری اهل‌بیت(ع) را از پدر مرحومش یاد می‌گیرد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

 وی هیچ‌وقت لحظه شیرین نخستین باری که در ۱۲ سالگی در مسجد «علوی» در خیابان «انبار نفت» مداحی کرد فراموش نمی‌کند. حاج قاسم که حالا ۷۰ سال دارد هنوز سفارش‌هایی را که پدرش در مداحی به او کرده در دفتر یادداشت جیبی‌اش نوشته و همراه دارد.

این پیرغلام اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه نوکری خاندان سیدالشهدا(ع) میراث پدری‌اش است می‌گوید: «سفارش‌های پدرم را که برای نوکری امام حسین(ع) در انتهای دفترچه یادداشتم نوشته‌ام همیشه با خود دارم و آنها را بر دل و جانم حفظ کرده‌ام. چون انسان خیلی زود فراموش می‌کند که چه بوده و از کجا آمده است. هر روز نکاتی را که در جلسه‌های درس پدرم یادداشت می‌کردم مرور می‌کنم. به پیری گفتند: علائم پیری چیست؟ گفت: ۱۰ علامت دارد. گفتند: اولی آن چیست؟ گفت: فراموشی است. پرسیدند: بعدش چیست؟ گفت: یادم نیست. به همین دلیل باید نکات ارزشمند را نوشت و همیشه با خود مرور کرد تا از ذهن و خاطر نرود.»

حاج قاسم می‌گوید که پدرش استاد خوبی برایش بود و از سفارش‌های او یادی می‌کند: «پدرم به من می‌گفت که وقتی جایی برای روضه‌خوانی می‌روی روضه بخوان و روزی نخور. اگر کسی چیزی داد نگاه به کم و زیاد آن نکن. اینها حواله‌های امام حسین(ع) است.»

این پیرغلام و شاعر اهل‌بیت(ع) محضر استادانی مانند علامه «طباطبایی»، حاج «حسن محمدی» و «اسماعیل دولابی»، «اکبر ناظم» و «قنات‌آبادی» و حاج «حسین خلج» را درک کرده است. حاج قاسم سال‌هاست که در هیئت «صاحب‌الزمانی‌ها» (عج) و «محبان‌الزهرا» (س) مداحی می‌کند و روضه می‌خواند. او افسر بازنشسته جنگ افزارسازی نیروی انتظامی است و تاکنون ۲ بار سکته کرده است ولی هنوز مانند جوانان در طول روز به هیئت‌های زیادی دعوت می‌شود که در همه آنها سعی می‌کند با همه توان و نیرویش به دستگاه امام حسین(ع) خدمت کند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

*منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۱ در تاریخ ۱۳۹۵/۰۸/۰۶