روزنامه‌نگاری علمی سلامت که بر اساس یافته‌های پژوهش‌های علمی پزشکی است، نیاز به رعایت معیارهایی دارد تا کیفیت بالایی داشته باشد.

همشهری آنلاین- علی ملائکه: روزنامه‌نگاران سلامت باید این معیارها را در انجام دادن وظایفشان از جمله گزارش دادن یافته‌های پژوهشی پزشکی  رعایت کنند:

۱- دقت: یافته‌های پژوهشی باید با دقت و در بافتار (context) یا پس‌زمینه درست گزارش شوند، بدون اینکه درباره آنها غلو یا جنجال شود.

۲- وضوح: مفاهیم علمی باید به طور روشن و با زبانی ساده برای خوانندگان عمومی توضیح داده شوند و اصطلاحات فنی توضیح داده شوند.

۳-تعادل: در گزارش درباره یک موضوع تعادل را رعایت کنید، برای مثال هم منافع و هم مضار یک روش درمانی را توضیح دهید. تلاش کنید از طیف  گسترده‌تری از کارشناسان نظرخواهی کنید.

۴-شفافیت:‌  منابع مالی تامین‌کننده پژوهش‌ها یا تعارض منافع پژوهشگران را ذکر کنید. میان یافته‌های پژوهشی و تفسیر یافته‌های تفاوت بگذارید.

۵- پرسشگری: درباره فرض‌های پژوهش پرسشگری کنید. کیفیت شواهد گزارش‌شده را ارزیابی کنید و عدم قطعیت‌ها و محدودیت‌های پژوهش را برای خوانندگان ذکر کنید.

۶- مرتبط بودن: بر گزارش دادن یافته‌هایی متمرکز شوید که با نیازها و نگرانی‌های بهداشتی مخاطبانتان ارتباط دارند. پیامدهای این پژوهش را در دنیای واقعی ذکر کنید.

۷-اخلاق حرفه‌ای: در گزارش‌هایتان درباره بیماران حریم شخصی و محرمانگی اطلاعات مربوط به آنها را رعایت کنید. از کاربرد جنجال‌آفرینی و هراس‌افکنی خودداری کنید. به موضوعات مربوط به عدالت اجتماعی توجه داشته باشید.

۸- بافتار یا پس‌زمینه: یافته‌های جدید پژوهشی را در پس‌زمینه دانش موجود در آن حوزه قرار دهید. توضیح دهید که یافته‌های جدید چگونه بررسی‌های پیشین در این مورد را تایید یا نقض می‌کنند.

۹- ذکر منابع: منابع مورد استفاده‌تان را ذکر کنید و برای استفاده مجدد از محتواها از پدیدآورندگانشان اجازه بگیرید.

هدف این است که پوششی که روزنامه‌نگار سلامت از موضوعات می‌دهد، دقیق،‌ قابل‌فهم و  مبتنی بر اخلاق باشد و درک عمومی از پژوهش‌های علمی پزشکی را بالا ببرد.

حفظ این استانداردهای حرفه‌ای اعتماد عمومی را به روزنامه‌نگاری علمی افزایش می‌دهد.