تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۲

محمدجواد پاینده: ذوب‌آهن، شگفتی بزرگ لیگ هشتم در فاصله دو هفته به پایان رقابت‌ها صدرنشین است و این موفقیت در کارنامه منصور ابراهیم‌زاده ثبت خواهد شد.

او که برای نخستین بار با عنوان سرمربی، رقابت‌های لیگ برتر را آغاز کرد با یک تیم متوسط در حد مدعی نخست کسب عنوان قهرمانی ظاهر شد و حالا با عبور از استقلال بزرگ و پرستاره، صدرنشین شده است. موفقیت ابراهیم‌زاده در ذوب‌آهن قابل پیش‌بینی بود  اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت انتظار می‌رفت که او تیمش را به پله‌های بالایی جدول نزدیک کند. در حقیقت ذوب‌آهن تیمی‌نبود که در قیاس با هزینه‌ها و مخارج تیم‌های بزرگ و متمول فوتبال کشور مدعی نخست کسب عنوان قهرمانی باشد.

ذوب‌آهن بر خلاف معادلات، صدرنشین است و مدعی نخست کسب عنوان قهرمانی. برخلاف همیشه ستاره‌های داخل زمین نقش اصلی را در این صدرنشینی ندارند. منصور ابراهیم‌زاده که از یک مجموعه متوسط، یک تیم قهرمان و برنده درست کرده بیش از همه بازیکنان تیمش  ستاره است و موثرترین مهره ذوب‌آهن در این موفقیت به شمار می‌رود.
سرمربی ذوب‌آهن وقتی با 6 امتیاز از رقیب صدرنشین عقب افتاده بود از جبران این اختلاف و بازگشت به صدرجدول می‌گفت. این اتفاق روز یکشنبه حادث شد ‌وقتی استقلال در اهواز مقابل فولاد به تساوی رضایت داد و ذوب‌آهن پیروزی‌اش مقابل برق را حفظ کرد.

 ذوب‌آهن، فراتر از انتظار ابراهیم‌زاده

 ابراهیم‌زاده در این خصوص به همشهری گفت: «نمی‌توان فراموش کرد که هر دو تیم نمایش خوبی در این فصل داشتند و رقابت نزدیکی بین ما شکل گرفت. استقلال اوایل فصل مشکلات زیادی داشت اما خودش را بالاخره به صدر جدول رساند. تیم ما هم با برنامه ظاهر شد. بازیکنان باتجربه ما در کنار جوان‌ترها تلاش زیادی کردند تا به این موفقیت برسیم. ثبات خوبی در طول فصل داشتیم و تقریبا در یک سطح ظاهر شدیم. با تلاش مضاعف سعی کردیم امتیازات کامل را جمع کنیم. طبیعی است که حریفان امتیاز از دست می‌دهند و اگر ما به خوبی حرکت کنیم می‌توانیم به خواسته خودمان برسیم.»

تصور قهرمانی ذوب‌آهن در این فصل به هیچ‌وجه آسان نبود. ابراهیم‌زاده با تایید این مطلب تاکید کرد که با هدف کسب سهمیه رقابت‌های آسیایی وارد مسابقات شد: «نمی‌توانم بگویم که مستقیما با هدف قهرمانی وارد رقابت‌ها شدیم اما تیم ما هدفمند و منظم کار کرد. از اول فصل به دنبال جایگاهی بین تیم‌های بالای جدول بودیم و همین‌طور سهمیه حضور در رقابت‌های آسیایی. البته هدف‌گذاری ما به این شکل بود که در لیگ هشتم یا لیگ نهم سهمیه مسابقات لیگ قهرمانان را کسب کنیم. طبیعتا حضور در پله اول جدول نشان می‌دهد به آن چیزی که می‌خواستیم نزدیک شدیم.»

180 دقیقه تا قهرمانی

همه چیز برای تحقق نخستین قهرمانی ذوب‌آهن در تاریخ لیگ فوتبال ایران مهیا شده و ابراهیم‌زاده می‌تواند نامش را در تاریخ این باشگاه به عنوان موفق‌ترین مربی ثبت کند.
180 دقیقه و 6 امتیاز تا فتح جام فاصله است و ذوب‌آهن در طول دو مسابقه سرنوشت‌ساز برای رسیدن به هشتمین جام حرفه‌ای فوتبال ایران تلاش می‌کند. ابراهیم‌زاده در این خصوص می‌گوید: «من باید سعی کنم اعتمادبه‌نفس بازیکنان را حفظ کنم.

آنها می‌توانند این روند را دنبال کنند و با دو پیروزی دیگر قهرمان شوند. سرنوشت دست ماست و هیچکس غیر از خودمان نمی‌تواند قهرمانی را از ذوب‌آهن بگیرد. البته همه چیز محدود به این 180 دقیقه نیست. ما از 25 خرداد کار خودمان را شروع کردیم و با گذشت 10 ماه در آستانه رسیدن به نتیجه زحمات‌مان هستیم. رقابت ما با دیگر مدعیان محدود به دو مسابقه آخر نیست. باید خستگی تلاش‌های چند ماهه را با شادی قهرمانی پشت‌سر بگذاریم.»

ذوب‌آهن در یک بازی خانگی میزبان ملوان خواهد بود  و در آخرین مسابقه در اهواز به مصاف فولاد می‌رود. ابراهیم‌زاده معتقد است بازی خانگی سفیدپوشان مقابل ملوان هم آسان نیست و نمی‌توان در انتظار یک پیروزی آسان و قطعی بود: «هیچ بازی آسان نخواهد بود، حتی مسابقه خانگی مقابل ملوان. حریف ما در این هفته تیم قدرتمندی است که بازیکنان جوان و باانگیزه‌ای دارد، ‌همچنین یک مربی باتجربه که رقیب سرسختی برای ما خواهد بود. ما در انتظار یک مسابقه آسان و بی‌دردسر نیستیم.»

تردیدی وجود ندارد که ذوب‌آهن در اهواز با جدی‌ترین چالش مواجه است. مجید جلالی همانطور که صدرنشینی را از استقلال گرفت، می‌تواند در آخرین روز ذوب آهن را متوقف کند. ابراهیم‌زاده در این خصوص می‌گوید: «فولاد تیم قدرتمندی است و یک مربی خوب دارد که برای هر لحظه از مسابقه برنامه‌ریزی می‌کند. ما می‌دانیم در روز آخر کار آسانی نخواهیم داشت اما برای قهرمانی باید به همه امتیازات برسیم و به فکر نتایج بازی‌های دیگر نباشیم. به توان و قدرت فولاد واقف هستیم اما تلاش خودمان را می‌کنیم.»

ذوب‌آهن در فاصله دو هفته به پایان لیگ صدرنشین است و این موفقیت بزرگی برای ابراهیم‌زاده به شمار می‌رود اما قهرمانی بعد از شنیده شدن صدای سوت داور در هفته سی و چهارم تحقق پیدا می‌کند. سرمربی ذوب‌آهن در این خصوص گفت: «ما ثابت کردیم که شایسته‌ترین تیم برای کسب عنوان قهرمانی هستیم. از نظر من تیم ما همین حالا قهرمان است همانطور که فکر می‌کنم خیلی‌ها با این نظر موافق هستند. با این وجود باید برای حفظ این جایگاه در دو بازی بعد تلاش کنیم. دوست ندارم از احتمالات بگویم و مقدار شانس قهرمانی را برای خودمان یا دیگران تعیین کنم. ما با همه وجود و 100درصد توان خودمان می‌جنگیم تا قهرمان شویم.»

 پرواز پس از 20 سال

 موفقیت بزرگ منصور ابراهیم زاده در اولین فصل حضور او به عنوان سرمربی روی می‌دهد. او این اتفاق را حاصل تلاش 20ساله خودش در فوتبال کشور می‌داند و می‌گوید: «این افتخار و موفقیت ماحصل 20 سال کار با تیم‌های مختلف در رده باشگاهی و در رده‌های سنی گوناگون است. این  پروازی است که از20 سال پیش آغاز شده و حالا شاید به نقطه اوج رسیده است. من 20 سال در انتظار این روز بودم و خوشحالم که توانستم با جلب اعتماد مدیران و مسئولان در این جایگاه قرار بگیرم. این فرصت در زندگی ورزشی من نقش قابل‌توجهی داشت و خوشحالم که به خوبی از آن استفاده کردم.»

رسم جدید فوتبال ایران بر این است که مربیان تیم‌های قهرمان در لیگ برتر خود را مدعی هدایت تیم ملی می‌دانند. قلعه‌نویی، دایی و حتی قطبی پیش از این پس از قهرمانی در لیگ رویای رسیدن به نیمکت تیم ملی را در سر داشتند، ابراهیم‌زاده اما چنین ادعایی ندارد.

سرمربی ذوب‌آهن در این خصوص گفت: «اگر قهرمان شوم باید به دنبال تلاش و کسب اطلاعات بیشتر باشم تا پیشرفت کنم. اگر قرار است در رقابت‌های آسیایی حضور داشته باشیم باید با قدرت بیشتری آماده حضور در رقابت‌ها شویم. حفظ قهرمانی در لیگ هم سخت‌تر از کسب عنوان قهرمانی است. در مورد تیم ملی هم باید بگویم که هر کسی دوست دارد پیشرفت کند. برای یک مربی یا حتی بازیکن، تیم ملی نقطه اوج فوتبال کشور است اما اینطور نیست که پس از قهرمانی در لیگ بخواهم چنین ادعایی داشته باشم. اگر زمانی به کمک من نیاز باشد و قدرت کار کردن در تیم ملی را داشته باشم امیدوارم کاری از دستم برآید.»