همشهری آنلاین-حمیدرضا رسولی: آموزش و پرورش در سال ۱۳۴۲ و براساس مصوبه مجلس شکل گرفت اما ساختار معیوبی داشت. مدارس دولتی از همان موقع یکی پس از دیگری تأسیس شدند. اردشیر آلعوض، محقق فرهنگ عامه درباره مهمترین مدارس تهران در دوره پهلوی اول می گوید: «برخی مدارس تهران در دوره پهلوی دوم قوام پیدا کردند و در مسیر نخبهپروری قرار گرفتند.یکی از آنها مدرسه کمالیه در شرق تهران بود که افراد معروفی آنجا تحصیل کردند. دبیرستان دولتی فرخی در جنوب شهر از همین مدارس بود که با گذشت زمان و بهعلت مهاجرت نخبههای جنوب شهر به شمال شهر دچار رکود شد. هنرستان حافظ، پشت امامزادهزید(ع)، هم جایی برای تحصیل نخبههای جنوب شهر بود. دبیرستان مروی در کوچه مروی هم جزء مدارس نمونه و نخبهپرور تهران بود که در سال ۱۳۷۲ به حوزه علمیه شماره ۲مروی تبدیل شد. مدرسه علوی و مدرسه رفاه را هم میتوانیم در زمره همین مدارس قرار بدهیم که دانشآموزان را با مسائل دینی آشنا میکرد.»
قصههای خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید
نهضت ایجاد و راهاندازی مدارس نخبهپرور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم ادامه پیدا کرد. اردشیر آلعوض درباره سیر ایجاد مدارس مختلف در پایتخت می گوید: «مدارس ملی جزء نخستین مدارسی بود که با هدف آموزش در سطح بالاتر از مدارس دولتی شکل گرفت که برخی از آنها از جمله علوی و رفاه رنگ و لعاب اسلامی داشت. مدارس غیرانتفاعی اما جدیدترین مدل ایجاد مدرسه نخبهپرور در پایتخت پس از انقلاب است. مدرسه سلام را میتوان جزء پیشقراولان ایجاد مدارس غیرانتفاعی در تهران بدانیم. مدرسه فرهنگ که رویکردش پاسداشت فرهنگ پارسی است در زمره همین مدارس قرار دارد. مدرسه شرفالدین هم برگرفته از اندیشههای مرحوم محمدرضا حکیمی است که روبهروی دانشگاه تهران واقع شده.»
آلعوض از مدارس به اصطلاح وابسته و مدارس گفت و گو محور به عنوان مدل جدید ایجاد مدرسه در تهران نام می برد: «مدارس تیزهوشان، مدارس شاهد و مدارس ایثارگران هم در سالهای بعد از پیروزی انقلاب در تهران ایجاد شد. مدارس اختصاصی وابسته به سازمانها هم مدل جدیدی است که در دوره معاصر ایجاد شده. از نمونههای این مدل مدارس میتوان به مدرسه سما، وابسته به دانشگاه آزاد و مدرسه متقین، وابسته به سازمان اوقاف نام برد. مدارس بینالمللی و تطبیقی یا مدارس ایرانیان خارج از کشور هم برای کارکنان سفارتخانهها و فرزندان آنها و همه کسانی که در خارج از کشور زندگی میکنند و میخواهند در مدرسه فارسیزبان تحصیل کنند راهاندازی شد. مدارس فبک هم مدل جدیدی از مدارس است که عمر آن در تهران به ۳۰سال میرسد و در آن علاوه بر فلسفه ۱۸نوع مهارت به دانشآموزان آموزش داده میشود. مدارس فبک، معلممحور نیست و گفتوگو محور است و توصیه من به پدر و مادرها این است که یکبار کتابهای آسان این مدل آموزشی را بخوانند.»