تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۶

سیدرضا رحیمی: 2 پرسش که نوجوانان درباره شیوه درس خواندن و رسیدن به موفقیت بیشتر و پاسخ‌های این پرسش‌ها

پرسش1:

دانش‌آموز سال سوم دبیرستان هستم. با توجه به اهمیت معدل و درس‌های پایه سوم در کنکور، چه روشی را برای درس خواندن پیش بگیرم که در امتحان‌های پایان سال نمره بهتری بیاورم؟

پاسخ 1:

مسلماً کسب نمره‌های بهتر به وضعیت قبلی هر فرد و رشته تحصیلی او بستگی دارد. اما آنچه که در پایه سال سوم و امتحان پایان سال اهمیت دارد، نهایی بودن آن است، به‌طوری که برخی دانش‌آموزان تصور می‌کنند با امتحان‌های ویژه‌ای روبه‌رو هستند. اگر پرسش‌های چند سال اخیر امتحان‌های نهایی را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که تفاوت چندانی بین این امتحان و امتحان‌های داخلی مدرسه نیست، بنابر این نگرانی از نهایی بودن امتحان‌ها فقط می‌تواند بر تلاش و کارکرد ما تأثیر منفی داشته باشد.

اما از آنجایی که جنس درس‌ها در رشته‌های مختلف متفاوت است، شیوه یادگیری و نیز شیوه مرور و تکرار آن با یکدیگر فرق دارد. با این وجود، تهیه و استفاده از «خلاصه‌نویسی» اجتناب‌ناپذیر است.

پرسش 2: 

اگر فردی تاکنون از هیچ درسی خلاصه‌ای تهیه نکرده باشد، چه کار باید بکند؟

پاسخ 2:

در زمان باقی‌مانده تا شروع امتحان، نمی‌توان برای تمام درس‌ها خلاصه‌ای تهیه کرد، اما برای برخی از درس‌ها که اشکال بیشتری داریم، می‌توان با مطالعه و مرور اجمالی، خلاصه‌ای از نکته‌ها و مطالب مهم درس‌ها تهیه و در روزهای امتحان از آن استفاده کرد. با توجه به اهمیت «خلاصه درس»، بیان چند نکته در تهیه آن ضروری است:

1 - خلاصه درس‌ها را پس از پایان کلاس، به صورت دقیق و مفهومی مطالعه کنید (عامل زمان را فراموش نکنید)

2 - در خلاصه، کلمه‌ها و عبارت‌های کلیدی را مشخص‌ کنید.

3 - از رنگ‌های مختلف استفاده کنید.

4 - خلاصه را به زبان خودتان تهیه کنید، به‌طوری که با دیدن یک کلمه، تمام مفهوم‌های مربوط به آن، در ذهنتان مرور شود.

5 - سعی کنید خلاصه را در قالب یک نمودار درختی تهیه کرده و از یادگیری دیداری خود بیشترین بهره را ببرید.