یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

سیدرضا رحیمی: برخورد 1: دیروز وقتی با احسان صحبت کردم، تازه متوجه شدم که فقط برای دیفرانسیل از پنج جلد کتاب کمک گرفته و برای بقیه درس‌ها هم هر کدام حداقل از دو یا سه کتاب برای تمرین و تست استفاده کرده است...

 در حالی که من فقط سراغ کتاب درسی و کتاب‌های کتابخانه محل رفتم. راستش نمی‌دانم در برخورد با این همه کتاب و تست چه‌کار  باید کرد؟

تحلیل 1: همه شما دانش‌آموزان می‌دانید که مهم‌ترین منبع مطالعه «کتاب درسی» است، تا جایی که سازمان سنجش هم بارها براین نکته تأکید کرده است. از سوی دیگر، تمام کتاب‌های آموزشی هم مطابق با محتوای همین کتاب درسی تألیف و تدریس شده است. بنابر این از نظر چارچوب کلی، کتاب‌های کمک آموزشی نمی‌توانند تفاوت زیادی با هم داشته باشند. اما وظیفه یک دانش‌آموز این است که ضمن مطالعه دقیق، عمیق و مفهومی کتاب درسی، برای تمرین بیشتر و کسب مهارت لازم در پاسخ‌گویی به پرسش‌های متنوع، سری هم به کتاب‌های کمک آموزشی بزند تا یادگیری خود را کامل کند. براین اساس، تهیه و خرید کتاب‌های مختلف، که فقط از لحاظ تصویرهای روی جلد و نام مؤلف با هم تفاوت دارند، کمکی به یادگیری ما نمی‌کند؛ علاوه براین، عاملی است برای اتلاف وقت و ایجاد وسواس. نتیجه آنکه، در تهیه کتاب کمک آموزشی، آن هم فقط یک یا دو جلد، باید سابقه ناشر و مؤلف و سطح علمی کتاب به عنوان اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب مد نظر باشد. در این زمینه می‌توان از مشاوران و معلم‌ها کمک گرفت و فریب آگهی‌های تبلیغاتی را نخورد.

برخورد 2: هر چه به کنکور نزدیک‌تر می‌شوم، اضطراب و تشویشم بیشتر می‌شود. هر حرفی اعصابم را خرد می‌کند. دیروز  خواهرم فقط یک جمله در باره بچه همسایه بالایی ما گفت؛ چنان عصبانی شدم که می‌خواستم در و دیوار را خراب کنم. به من چه که بچه همسایه،  سال قبل در دانشگاه تهران قبول شده. خلاصه، هر کسی به من می‌رسد ، حرفی می‌زند و راهی را نشانم می‌دهد. دیگر نمی‌دانم چه‌کار کنم؟

تحلیل 2: کاملاً حق با شماست. کنکور آزمون بزرگی است که چون با زندگی شما  گره خورده، اهمیت دو چندان پیدا کرده. اما باید بدانید که قبولی در دانشگاه بخشی از زندگی است، نه همه‌ آن؛ بنابر این اصلاً جایز نیست که همه زندگی را به خاطر بخشی از آن خراب کنید. این که در این روزها کمی عصبی‌تر شوید، طبیعی است، ولی خوب شما که تلاش کرده‌اید و زحمت کشیده‌اید، جای نگرانی نیست، قبولی برای شماست، اما در برخورد با آنچه که این روزها می‌شنوید، باید بتوانید که آنها را به دو بخش تفکیک کنید، عده‌ای از افراد و اطرافیان شما مانند خواهرتان، از سر دلسوزی چیزهایی را مطرح می‌‌کنند که در این زمینه باید از این جمله‌ها در جهت انگیزه بیشتر استفاده کنید. ولی عده‌ای هم با هدف تضعیف روحیه یا هدر دادن زحمت‌های شما، حرف‌هایی می‌زنند که باید در مقابل این افراد ساکت و صبور باشید و فقط به هدفتان که تا چند هفته دیگر به آن می‌رسید، فکر کنید. نتیجه این که، شما این روزها بیشتر از هر چیز به آرامش روحی نیاز دارید، پس به کسی اجازه ندهید که این آرامش را بر هم بزند. سعی کنید خوب بخورید، سالم بخورید، شاد باشید و با کسانی که دوستشان دارید و از ملاقات با آنها لذت می‌برید، ارتباط داشته باشید.

کد خبر 80577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز