مینا شهنی: مراقب پدر مادرهای‌تان باشید و اختلافات‌شان را جدی بگیرید.

اگر پدر و مادرتان مشاجرات جدی دارند هرگز با این تصور که دیگر سنی را پشت‌سر گذاشته‌اند به راحتی از کنار این مشاجرات نگذرید.

آمار منتشر شده از سوی دفتر آمار و جمعیت سازمان ثبت‌احوال کشور نشان می‌دهد که پیرمردها و پیرزن‌ها هم هنوز در اندیشه طلاق و جدایی هستند؛ به‌نظر می‌رسد که ضرب‌المثل «ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه‌است» هشداری جدی است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی دفتر آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور در سال گذشته 5 هزار و 100 زوج بالای 60 سال از همسران خود طلاق گرفتند.

از این تعداد 3هزار و 888 مرد و یک هزار و 212 زن بالای 60سال بوده‌اند.

فکرش را بکنید، سالمندان راهی دادگاه خانواده بشوند و از قاضی دادگاه درخواست طلاق داشته‌باشند، تصور می‌کنید قاضی دادگاه چه عکس‌العملی نشان می‌دهد. عکس‌العمل شما چه خواهد بود اگر روزی پدر و مادرتان که اتفاقا عمری هم با هم زندگی کرده‌اند، همه اعضای خانواده را به شام دعوت کنند و رسما اعلام کنند که تصمیم‌شان را گرفته‌اند و فردا صبح عازم دادگاه می‌شوند تا از یکدیگر جدا شوند.

شاید در دقایق اول شنیدن این خبر همه با هم بخندید اما اگر نگاه جدی پدر و مادرتان را ببینید دیگر قطعا خنده را فراموش خواهید کرد و ذهن‌تان به سوی میانجیگری خواهد رفت اما این‌بار طرفین دعوا قدرتمندتر از آن هستند که به راحتی بتوانید به پیروزی برسید، اگر تا پیش از این میان زوج‌های جوان نقش میانجی را بازی کرده‌اید و موفق بودید این‌بار ماجرا متفاوت است و راضی‌کردن انسان‌های دنیادیده برای تغییر عقیده، کاری است بس دشوار و در بسیاری موارد ناممکن.

مسلما در این بین بیشتر به فکر خودتان هستید تا پدر و مادر، به هر حال اگر پدر و مادرتان از هم جدا شوند شما ناچارید به فامیل و همسر و فرزندتان توضیح قابل‌قبولی بدهید و بدتر از همه اینکه تا مدت‌ها سوژه دوستان و آشنایان خواهید بود، پس به خاطر خودتان هم که شده اگر میان پدر و مادرتان دعواهای طولانی سراغ دارید تا دیر نشده چاره اندیشی کنید.

آمارهای دیگر

سال گذشته 141‌مرد بــالای 75 ســال نـــیــز همسرانشان را طلاق داده‌اند و دیگر آمارها حکایت از یک هزار و 89 مورد طلاق در بازه سنی 64-60 و نیز 811‌طلاق بین سنین
69-65 سال بوده‌است.

مجموع کل طلاق‌های وقوع یافته سال 1387 در کشور 110هزار و 510 مورد بوده است که51 هزار و 48 مورد از آن در میان مردان زیر 30سال و 72 هزار و 87 مورد نیز در میان زنان زیر 30 سال کشور به وقوع پیوست که بیشترین میزان طلاق‌های رخ داده در میان مردان جوان در بازه سنی 25 تا 29 سال با 31 هزار و 775‌واقعه و بالاترین میزان نیز برای زنان در بازه سنی 20 تا 24 سال با 29 هزار و 812‌واقعه رخ داده است.

در همین حال، براساس آمار دفتر آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور، از تعداد کل موارد طلاق وقوع یافته در سال گذشته نیز یک هزار و 536مورد در جوانان مرد سنین زیر 20 سال و 15 هزار و 796 مورد نیز در زنان زیر 20 سال اتفاق افتاده که 732 مورد آن در زنان با سن زیر 15 سال بوده است.

50 درصد ازدواج‌های منجر به طلاق زیر 4 سال ازدواج اتفاق می‌افتد

معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه می‌گوید: نیمی از ازدواج‌های منجر به طلاق زیر 4 سال اتفاق می‌افتد.

شهلا کاظمی پور با اشاره به اینکه علت ناپایداری ازدواج‌‌ها عدم‌تجانس است، گفت: نباید طلاق را معیار از هم گسیختگی خانوادگی و شکست تلقی کنیم و در مقابل خانواده‌هایی را که با شرایط بدی ادامه زندگی می‌دهند، خانواده‌هایی موفق بدانیم.

این معیار درستی نیست، ‌اگر محک بزنیم چه بسا خانواده‌هایی که از یکدیگر جدا شده‌اند از خیلی از خانواده‌هایی که با یکدیگر زندگی می‌کنند در شرایط بهتری بوده‌اند اما بنا به دلایلی از یکدیگر جدا شده‌اند.

وی ادامه داد: برخی از زندگی‌های مشترک در حال حاضر ادامه دارد اما بسیار پرتنش هستند، این دسته از خانواده‌ها به نوعی دچار طلاق پنهانی شده‌اند. خانواده‌هایی که در آنها تزلزل و ‌اغتشاش وجود دارد اما به طلاق ختم نشده‌اند، به طلاق پنهان دچار می‌شوند، بنابراین لازم است تا خانواده‌هایی را که منسجم هستند، مد نظر قرار دهیم.

کاظمی‌پور با بیان اینکه 70 درصد خانواده‌ها زیر 50 درصد تفاهم دارند، یادآور شد: هر اندازه که جامعه همگن‌تر باشد و سطح سواد و موقعیت طبقاتی هر دوطرف یکسان باشد تأثیرگذار است و به دوام یک زندگی مشترک کمک می‌کند. 

وی با بیان اینکه اساسا تشکیل یک زندگی خانوادگی منسجم و سالم حائز اهمیت است، ‌تصریح کرد: با گسترش شهرنشینی طلاق نیز افزایش یافته است ضمن اینکه بیشترین طلاق‌ها در تهران است و این پدیده متعلق به کلانشهرنشینی ‌است.