تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹

جشنواره آئینی اقوام با حضور 3 قوم مختلف شهرستان خلخال،  هفته آخر آبان در روستای لرد برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خلخال با اعلام این خبر گفت: «جشنواره اقوام معمولا در تابستان برگزار می‌شود، اما امسال که سومین سال برگزاری جشنواره است، برگزاری آن با تاخیر روبه‌رو شد و به هفته آخر آبان رسید.»
علی درویشی افزود: «در شهرستان خلخال اقوم مختلف ترک، تات و کرد زندگی می‌کنند که سبک زندگی، خوراک، بازهای‌بومی و فرهنگ متنوعی را ایجاد کرده‌ است و در قالب یک جشنواره به نمایش این موارد پرداخته می‌شود. هدف از برگزاری این جشنواره نشان دادن فرهنگ بومی و زنده نگه داشتن سنت های اقوام است.»

اجرای نمایش محلی عروس‌بران، رقص محلی، موسیقی محلی، بازی‌های بومی و محلی، معرفی صنایع دستی و غذاهای محلی اقوام از جمله برنامه‌های این جشنواره خواهد بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خلخال ادامه داد: «شهرستان خلخال در 2 ماه اول فصل زمستان نیز میزبان جشنواره ورزش‌های زمستانی است.»

ساخت تندیس‌های یخ و برفی، تپوب سواری و اسکی از جمله ورزش‌های این جشنواره است. به گفته درویشی، طبخ انواع آش‌های محلی نیز در حاشیه جشنواره ورزش‌های زمستانی برپاست.

روستای گردشگری لرد با بیش از 3 هزار نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین روستای جنوب اردبیل با ظرفیت‌های متنوعی برای اشتغالزایی معرفی شده‌ است. گردو از مهم‌ترین محصولات روستاست و انواع گلابی، سیب، آلبالو، گیلاس، آلو و زردآلو، آب‌معدنی، گیاهان دارویی، عسل کوهستان، انواع محصولات لبنی و ماهی نیز به عنوان سوغات روستا معرفی شده ‌است.

این روستا به‌ واسطه باغ‌های متنوع و جاذبه‌هایی نظیر غار سنگی کوخول عنبر، بقعه امامزاده محمد، دشت گل‌های شقایق، منطقه حفاظت‌شده آق داغ، منطقه سرسبز طالشه درق و چشمه‌های طبیعی در صنعت گردشگری رونق گرفته ‌است.