سه‌شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

جشنواره آئینی اقوام با حضور 3 قوم مختلف شهرستان خلخال،  هفته آخر آبان در روستای لرد برگزار می‌شود.

برگزاری جشنواره محلی با محوریت فرهنگ بومی روستای لردِ خلخال

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خلخال با اعلام این خبر گفت: «جشنواره اقوام معمولا در تابستان برگزار می‌شود، اما امسال که سومین سال برگزاری جشنواره است، برگزاری آن با تاخیر روبه‌رو شد و به هفته آخر آبان رسید.»
علی درویشی افزود: «در شهرستان خلخال اقوم مختلف ترک، تات و کرد زندگی می‌کنند که سبک زندگی، خوراک، بازهای‌بومی و فرهنگ متنوعی را ایجاد کرده‌ است و در قالب یک جشنواره به نمایش این موارد پرداخته می‌شود. هدف از برگزاری این جشنواره نشان دادن فرهنگ بومی و زنده نگه داشتن سنت های اقوام است.»

اجرای نمایش محلی عروس‌بران، رقص محلی، موسیقی محلی، بازی‌های بومی و محلی، معرفی صنایع دستی و غذاهای محلی اقوام از جمله برنامه‌های این جشنواره خواهد بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خلخال ادامه داد: «شهرستان خلخال در 2 ماه اول فصل زمستان نیز میزبان جشنواره ورزش‌های زمستانی است.»

ساخت تندیس‌های یخ و برفی، تپوب سواری و اسکی از جمله ورزش‌های این جشنواره است. به گفته درویشی، طبخ انواع آش‌های محلی نیز در حاشیه جشنواره ورزش‌های زمستانی برپاست.

روستای گردشگری لرد با بیش از 3 هزار نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین روستای جنوب اردبیل با ظرفیت‌های متنوعی برای اشتغالزایی معرفی شده‌ است. گردو از مهم‌ترین محصولات روستاست و انواع گلابی، سیب، آلبالو، گیلاس، آلو و زردآلو، آب‌معدنی، گیاهان دارویی، عسل کوهستان، انواع محصولات لبنی و ماهی نیز به عنوان سوغات روستا معرفی شده ‌است.

این روستا به‌ واسطه باغ‌های متنوع و جاذبه‌هایی نظیر غار سنگی کوخول عنبر، بقعه امامزاده محمد، دشت گل‌های شقایق، منطقه حفاظت‌شده آق داغ، منطقه سرسبز طالشه درق و چشمه‌های طبیعی در صنعت گردشگری رونق گرفته ‌است.

کد خبر 800865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha