همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: با توجه به اینکه ذهن و جسم کودکان در حال رشد است؛ بنابراین در برابر تأثیرات محیط اطراف خود آسیبپذیری بیشتری دارند. انواع تشعشعات تولید شده توسط تلفنهای همراه، آیپد، تبلت، گوشیهای هوشمند و...
در عصر جدید، کودکان در معرض فناوری انواع مختلفی از جمله تشعشعات تولید شده توسط تلفنهای همراه و دستگاههای بیسیم، تشعشعات مایکروویو و ... قرار دارند که باید تا حدامکان از آنها محتفظت کرد. ضمن آنکه استفاده زیاد از موبایل باعث اعتیاد نیز خواهد شد.
سن شروع استفاده از موبایل
دکتر ارغوان فریبرزی فر، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان از دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره استفاده کودکان از گوشیهای تلفن همراه میگوید: هیچ سن قطعی مشخص شدهای ندارد و بسته به کودک و شرایط کودک دارد. داشتن موبایل شخصی نیز برای کودکان حتمی و قطعی نیست. بهتر است کودکان (سنین زیر ۱۲ سال) موبایل و تبلت شخصی نداشته باشند، مگر تبلت و موبایل مختص سنشان که حتماً باید قوانین شرایط استفاده از آن توسط خانواده مشخص شده باشد و اجرا شود.
چه زمان کودک میتواند موبایل شخصی داشته باشد؟
همان طور که هر جامعه قانون و چارچوب خاص خودش را دارد، هر خانهای نیز قوانین و چارچوبهای خودش را باید داشته باشد. به گفته این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، با توجه به اینکه والدین هزینه خریداری چنین وسایلی را تأمین میکنند، اگر به این نتیجه رسیدند که در حال حاضر و با شرایط کودکشان خریداری هر وسیلهای برای فرزندشان (به جز نیازهای ضروری کودکان)، از جمله موبایل و تبلت، منطقی نیست، نباید خریداری شود؛ حتی اگر هزینه و امکانات خریداری را داشته. در واقع تربیت کودکان باید به گونهای باشد که کودک همکاری لازم در اجرای قوانین خانه و تحمل به تعویق انداختن خواستهها و نه شنیدن را داشته باشد. بنابراین هیچ بایدی وجود ندارد که چون همه بچهها موبایل دارند، والدین هم باید تهیه کنند؛ اما مطمئناً این کار نیازمند در نظر داشتن و اجرای راهکارهایی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و تأمین نیاز بازی و سرگرمی آنهاست.
مدت استفاده از موبایل و تبلت برای کودک
دکتر فریبرزی فر درباره مدت استفاده از موبایل و تبلت برای کودکان میگوید: با توجه به سن کودک، شرایط کودک و قوانین خانواده متفاوت است، اما در کل به ویژه در کودکان سنین قبل از مدرسه، کودک باید بازی و روابط با همسالان را در دنیای واقعی تجربه کند. استفاده از موبایل و تبلت باعث محرومیت کودک از تجربه روابط در دنیای واقعی میشود، بنابراین باید تا حد امکان تلاش شود کمترین زمان ممکن کودک از این ابزارها استفاده داشته باشد
ضرورت پیش آگاهی کودکان از فضای مجازی
به گفته این روانپزشک کودکان و نوجوانان، والدین باید به فرزندان خود اطلاعاتی در مورد وجود قلدری و کلاهبرداری اینترنتی، و سوءاستفاده اینتنرتی و تلفنی ارائه دهند و همچنین راهکارهایی مثل عدم پاسخگویی به تماسها و پیامهای افراد غریبه، باز نکردن لینکهای مختلف، عدم اشتراک گذاری عکس، را به آنها آموزش داد.
کودک را عادت ندهید هنگام غذا خوردن با موبایل کارتون ببیند
دکتر ارغوان فریبرزی فر میگوید: هیچ گونه قانون مطلقی برای کارتون دیدن کودکان با موبایل وجود ندارد اما در شرایطی که امکان استفاده از دیگر وسایل برای پخش کارتون برای کودک نباشد، با در نظر گرفتن نوع کارتون و محتوا و مدت زمان مشاهده کارتون و نیز میزان استفاده از وسایل دیجیتال (بسته به شرایط هر کودک)، شاید والدین کودک بتوانند این اجازه را به فرزندشان بدهند.
وی در ادامه میگوید: موضوع مهم آن است که کودک باید یاد بگیرد زمان غذا خوردن مشخص است و به این قانون و روتین عادت کند، در صورتی که از روشهایی مثل پرت کردن حواس کودک با موبایل و تبلت استفاده شود، به تدریج تبدیل به الگو و روتینی برای کودک میشود و تغییر این روتین دشوار خواهد بود، همچنین احتمال مواجه شدن با مشکلات دیگری مثل مقاومت کودک در غذا خوردن و مشکلات رفتاری کودک نیز تشدید خواهد شد.
ارتباط بازی های کامپیوتری با تقویت مهارت ها و رشد مغز کودک
به گفته این روانپزشک، تاکنون مورد اثبات شدهای درباره ارتباط بازی های کامپیوتری با تقویت مهارت ها و رشد مغز کودک وجود نداشته است، فقط در شرایط خاص و در کودکانی که ناتوانیهای خاصی دارند، بنا به تشخیص پزشک ممکن است برای کمک به تقویت مهارتهای کودکان و تخفیف ناتوانی کودک در زمینهای خاص، استفاده از برنامه مشخص، آن هم با تعیین ساعات مشخص میزان استفاده توصیه شود.