مذاکرات شهرداری تهران و صنایع کشور چین در سفر اخیر مدیران شهری، زمینه تحولات بزرگی در پایتخت خواهد بود اما ورود این صنایع و محصولات آن به تهران نیازمند صرف هزینه‌هایی است که در شرایط سخت اقتصادی کنونی باید با دقت زیادی تنظیم شود.

قرارداد ساخت واگن‌های مترو نیز در دوره قبلی مدیریت شهری و دولت پیشین به دلیل موانعی در پرداخت اولیه به چینی‌ها متوقف مانده بود در حالی که به نتیجه رسیدن این قرارداد می‌توانست پیشرفت عظیمی در حمل و نقل مسافر درون شهری ایجاد کند. مسئولان شهرداری اظهار می‌کنند که این بار منابع تامین بودجه لازم به اشکال گوناگون مشخص شده است و برای فراهم آوردن مبالغ مورد نظر مشکلی وجود ندارد تا همکاری میان شهرداری ایران و طرف‌های چینی طبق برنامه‌ریزی پیش برود.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «در برخی از قراردادها چینی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و تامین منابع از طریق آنها انجام می‌شود. بخشی را وزارت نفت به‌دلیل صرفه‌جویی سوخت تامین می‌کند و اگر تولید برق داشته باشیم هم درآمد حاصله خواهد داشت. بخشی از این پروژه‌ها هم از طریق بودجه شهرداری تامین مالی خواهد شد.»

لطف‌الله فروزنده با شرح اینکه تامین مالی برخی از این قراردادها چندجانبه است، می‌افزاید: «بخشی از این هزینه‌ها در اصلاحیه بودجه دیده می‌شود و بودجه متمم می‌دهیم و بخش دیگری را هم در بودجه۱۴۰۳ درنظر می‌گیریم. هر اقدامی که بخواهیم انجام دهیم مصوبه شورای شهر را خواهیم گرفت. خوشبختانه شورا در جریان کارهای شهرداری است و به‌شدت از آن حمایت می‌کند بنا بر این اگر لازم باشد تامین منابع داشته باشیم مجوزهای لازم را خواهیم گرفت.»

هزینه سنگین حمل و نقل عمومی آن را تبدیل به یکی از مسائل ملی کشور کرده است. در دوره پیش مدیریت شهری عدم هماهنگی میان شهرداری و دولت باعث کندی یا توقف برخی از طرح‌های کلان این حوزه شده بود اما ارتباط موثر دولت سیزدهم و مدیریت شهری ششم راهگشای این مشکلات شده است. فروزنده می‌افزاید: «

باید تأکید کنم که دولت سیزدهم حمایت‌های زیادی در رابطه با توسعه واگن‌های مترو طی سفر شهردار تهران به چین داشته است بر همین اساس فاینانس واگن‌های مترو گشایش پیدا کرد و ۱۵درصد آن پرداخت شد که با حمایت‌های دولت به ثمر نشست. مصوبه‌ای سال۹۵ برای ۲هزار واگن وجود داشته و منابع یک‌میلیارد دلار را دولت به مرور باز کرده که پرداخت می‌شود و امیدواریم پس از این با حمایت‌های دولت تمامی قراردادها به ثمر بنشیند.»

او درباره دیگر بخش‌های مذاکره شده با طرف چینی می‌گوید: «در رابطه با قرارداد خط۱۱ مترو مبنا بر این است که توافقی سه‌جانبه بین ما و طرف چینی و سرمایه‌گذار ایرانی برای تامین ارزی انجام شود. ما به‌صورت نقدی و غیرنقدی منابع را تامین می‌کنیم و پرداخت‌ها انجام می‌شود. درخصوص قرارداد سوم تاکسی و اتوبوس و موتورسیکلت‌برقی همکاری میان شهرداری و وزارت نفت ایجاد شده است. از طریق ماده۱۲ که صرفه‌جویی سوخت است بخشی از تامین منابع شکل گرفته است. علاوه بر وزارت نفت، وزارت کشور، مشارکت مردم و شهرداری برای تامین مالی دخیل هستند.»

نیروگاه زباله‌سوز

در سفر شهردار تهران به چین نیروگاه زباله‌سوزی از سوی صنعتگران چینی معرفی شد که توان و حجم کاری روزانه آن تقریبا برابر تولید پسماند یک روز پایتخت است و در صورت ساخت و راه‌اندازی می‌تواند بخش عمده‌ای از پسماند تولید شده را امحا کند. معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در این باره می‌گوید: «شهردار تهران پس از سفر ۱۳ روزه به چین، پیگیر قراردادها و تفاهمنامه‌های منعقده شده است، در همین راستا هیأت چینی پس از سفر شهردار تهران، موضوعات و قراردادها را پیگیری کرده و برای بحث نیروگاه زباله‌سوز وارد ایران شده‌اند که بررسی‌های خود را انجام می‌دهد پس از آن قرارداد دیگری با چینی‌ها درخصوص نیروگاه تولید برق و تامین برق از زباله‌ها خواهیم داشت که چینی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و برایشان هم توجیه اقتصادی دارد. در حال حاضر چینی‌ها برای بحث نیروگاه زباله‌سوز در حال برنامه‌ریزی هستند تا ببینند از چه ظرفیت‌هایی می‌توانند استفاده کنند. هفته آینده مذاکره می‌کنیم و به جمع‌بندی خواهیم رسید و نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.»

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها