وارد مرکز تجاری ولنجک که می‌شوید، ناخودآگاه منظره یک باغ شما را به خود جذب می‌کند. رنگ و لعاب و فضای دنج آن در این هیاهوی شهر وصف‌ناشدنی است. باغی با قفسه‌های سبزرنگ و کتاب‌هایی که لابه‌لای آن به بار نشسته‌اند.

همشهری آنلاین- سمیراباباجانپور: اینجا باغ کتاب ملک است؛ نخستین و پرمخاطب‌ترین مرکز امانت کتاب که به دست مردی نیک‌اندیش و خیرخواه راه‌اندازی شده است.محمد ملک پیرمرد پابه‌سن‌گذاشته‌ای است که سال‌هاست در محله ولنجک زندگی می‌کند. او که مدرک ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی دارد سال‌ها پیش کتابفروشی‌اش را در این محله راه‌اندازی کرد؛ کتابفروشی‌ای که پاتوق فرهنگی بسیاری از اهالی محل بود. با ‌وجود این، او چند سالی است که کتابفروشی‌اش را به باغ کتاب تبدیل کرده است، یعنی پایگاهی برای امانت کتاب.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

محمد ملک به نیت دعای خیر و فاتحه و ثواب اخروی برای پدر و مادرش این کتابفروشی را به مرکز امانت کتاب تبدیل کرد تا همه بتوانند به رایگان از کتاب‌های این باغ کتاب بهره‌مند شوند. آوازه این باغ آنقدر گسترده شده است که نه تنها مردم کتاب به امانت می‌گیرند، بلکه بسیاری از شهروندان نیز کتاب‌هایشان را به این باغ کتاب هدیه می‌کنند تا ثمرات این باغ هر روز پربارتر و ماندگارتر شود.

این باغ کتاب ۵۶ متری بیش از ۱۱۸ هزار جلد کتاب را به رایگان امانت می‌دهد. گستره امانت گیران باغ کتاب ملک به وسعت کشور است. کتاب‌ها گویی بال درمی‌آورند و از خانه‌ای به خانه‌ای دیگر کوچ می‌کنند.

امانت‌نامه‌ای برای کتاب‌دوستان

آقای ملک خودش پای کار است. هر هفت روز هفته او را می‌توان در باغ‌ملک در حالی ملاقات کرد که در لابه‌لای قفسه‌ای کتاب مشغول جابه‌جایی و مرتب کردن کتاب‌هاست. او چندان اهل حرف نیست. خودش می‌گوید مرد عمل است و این را از رونق باغ کتابش می‌توان فهمید. تمامی قوانین باغ کتاب را در برگه‌ای سبزرنگ نوشته است: «اینجا کتابخانه نیست، یعنی قانون کتابخانه اینجا اعمال نمی‌شود. کلیه کتاب‌ها به‌صورت کاملاً رایگان امانت‌داده می‌شود. برای بردن کتاب‌ها هیچ مدرک کارشناسی لازم نیست. اینجا کتابی فروخته نمی‌شود. خودتان هم می‌توانید به چرخه امانت کتاب کمک کنید؛ یعنی کتابی را که از ما امانت گرفتید دوباره به فرد دیگری امانت دهید. تا این چرخه استمرار داشته باشد. زمان مشخصی برای بازگشت کتاب تعیین نشده است. هر مهمانی حداکثر ۶ جلد کتاب می‌تواند از ما امت بگیرد.»

دورهمی کتاب‌بازها

در باغ کتاب ملک همه راهکارها برای اینکه علاقه‌مندان به کتاب بتوانند کتاب امانت بگیرند در نظر گرفته شده است. مثلاً اگر در روزی باغ کتاب تعطیل باشد قفسه‌ای پربار از کتاب در بیرون کتابخانه وجود دارد تا جریان امانت کتاب متوقف نشود. اینجا همه چیز برپایه اعتماد، عشق و علاقه پایه‌ریزی شده است.

یک چرخه جذاب که به گفته آقای ملک در دنیا بی‌مثال است. او می‌گوید: «مردم کتاب اهدا می‌کنند، ما کتاب‌ها را در قفسه‌ها می‌چینیم و شما کتاب امانت می‌گیرید.» یک چرخه ساده ولی تأثیرگذار که توانسته در مدت‌زمان کوتاهی طرفداران زیادی جذب کند.