علی ابراهیمی: واردات بی‌رویه مرکبات نیز قادر به ساماندهی بازار نبود.

آخرین روزهای سال گذشته بود که پس از کاهش حقوق ورودی و سود بازرگانی سیب و مرکبات، معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در حاشیه نشست مسئولان اصناف کشور با تلاش برای اطمینان‌بخشی نسبت به افزایش‌‌نیافتن قیمت میوه و مرکبات شب عید، نرخ مناسب سیب و پرتقال در میادین مرکزی میوه و تره‌بار را به‌ترتیب 700 و 600‌تومان اعلام و چنین قلمداد کرد که با توجه به میزان تولید داخل و ذخیره مناسب این محصولات، هیچ افزایش قیمت یا نابسامانی عرضه را در این محصولات حتی در 2‌ماه نخست سال‌88 شاهد نخواهیم بود.

این دیدگاه محمد‌صادق مفتح در حالی مطرح می‌شد که در همان ایام سیب و پرتقال وارداتی به قیمت‌های بیش‌از 1500‌تومان در فروشگاه‌های سطح شهر عرضه می‌شد و وی نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار از چرایی این امر، استدلال کرد که هنوز عرضه سیب و پرتقال ذخیره‌سازی‌شده به بازار به‌دلیل حمایت از تولید داخل آغاز نشده است. این دیدگاه معاون وزیر بازرگانی که با اظهارنظرهای سایر مسئولان دستگاه‌های دولتی مانند سازمان حمایت یا بازرگانی استان تهران همراه بود نوید بازار مناسب میوه و مرکبات در شب عید و ماه‌های نخست امسال را می‌داد.

اما به راستی این وعده‌ها تا چه حد محقق شده است؟! در شرایطی که این مسئولان از اعمال نظارت بیشتر بر قیمت عرضه میوه و مرکبات خبر می‌دادند، میوه‌‌فروشی‌های سطح شهر، ساز خود را کوک کرده و مبالغی بیش از 2‌برابر قیمت‌های اعلام‌شده از سوی مسئولان را از مصرف‌کنندگان مطالبه کرده و حتی مدعی بودند که در میادین مرکزی میوه و تره‌بار نیز با توجه به کیفیت مرکباتی که به فروشندگان عرضه می‌شود، این قیمت‌ها رعایت نمی‌شود.

با سپری شدن ایام  نوروز قیمت انواع مرکبات به‌تدریج رو به افزایش است. به هر تقدیر قصه تنظیم بازار میوه و مرکبات شب عید امسال نیز با همه وعده‌های مطرح‌شده به پایان رسید تا مصرف‌کنندگان، خود قاضی میدان میزان کارآمدی این‌گونه سیاستگذاری‌ها و وعده‌ها باشند. به‌نظر می‌رسد حتی با کاهش شدید قیمت‌های جهانی و اعمال تعرفه‌های وارداتی که به نابودی تولید منجر خواهد شد نیز حکایت گرانی در کشورمان را پایانی نیست.   با سپری شدن ایام نوروز و کاهش تقاضا،  اکنون موج تازه‌ای از نابسامانی قیمت میوه و مرکبات و مواد غذایی در کشور آغاز شده اما مسئولان همچنان وعده نظارت بر بازار و روند کاهشی قیمت‌ها را می‌دهند.

گرچه افزایش شدید قیمت سیب و مرکبات وارداتی با توجه به حقوق ورودی و سود بازرگانی پایین، حجم بالای محصولات وارداتی و قیمت و هزینه تمام‌شده بسیار ناچیز محصولات وارداتی به هیچ وجه قابل توجیه نیست اما اتمام فصل تولید مرکبات داخلی و جنجال ایجاد‌شده درباره پرتقال‌های مشکوک اسرائیلی، موجب شده تا بار دیگر با کاهش عرضه سیب و پرتقال، قیمت میوه و مرکبات در میادین مرکزی میوه و تره‌بار، میادین میوه و تره‌بار شهرداری و صد البته در میوه‌فروشی‌های سطح شهر افزایش قابل توجهی داشته باشد. از سوی دیگر برخی مواد غذایی نیز خیزشی تازه برای افزایش قیمت را آغاز کرده‌اند که می‌توان برنج را پیشتاز این گروه کالایی دانست.

مقایسه قیمت برخی اقلام میوه و مرکبات در 3مرکز عرضه مورد اشاره گواهی بر میزان کارآمدی اجرای سیاست‌های تنظیم بازار و تحقق وعده‌های مطرح‌شده مسئولان، آن هم در شرایطی است که واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی گلایه‌های بسیار تولید‌کنندگان و کارشناسان بخش کشاورزی را به‌دنبال داشته است. لازم به ذکر است که برخی اقلام میوه در بعضی از مراکز مذکور عرضه نمی‌شود.

مواد غذایی

بازار مواد غذایی نیز گرچه از ثبات بیشتری نسبت به بازار میوه و مرکبات برخوردار است اما نوسان قیمت در برخی اقلام این گروه مانند برنج، گوشت قرمز و مرغ به‌خوبی دیده می‌شود. گرچه به گزارش باشگاه خبرنگاران، بهای گوشت مرغ برای چندمین هفته متوالی در بازار مواد پروتئینی، روی2300تومان ثابت مانده و ران مرغ به قیمت هر کیلو 1900تومان عرضه می‌شود اما قیمت این محصول در مغازه‌های سطح شهر به 2900تومان نیز می‌رسد. گوشت گوساله و گوسفندی از 7 تا 12 هزارتومان و تخم‌مرغ شانه‌ای2800‌تا‌3000تومان به فروش می‌رسد.

‌لبنیات

در بازار محصولات لبنی نیز اکنون شیر آزاد کیسه‌ای 550تومان، شیر رایانه‌ای کیسه‌ای 250تومان، شیر یک‌لیتری پرچرب و کم‌چرب با ماندگاری بالا 1000تومان، ماست 1500 گرمی کم‌چرب 1250تومان، ماست 5/1 لیتری پر چرب 1650تومان، ماست چهارگوش یک کیلویی 900تومان، پنیر خامه‌ای 100گرمی 450تومان، پنیر 450 گرمی 1500تومان، پنیر لیقوان 5000تومان، پنیر تبریز 3600تومان، خامه 100 گرمی 375تومان، خامه 200 گرمی ساده و شکلاتی 650تومان و شیر کاکائوی لیوانی 250تومان به فروش می‌رسد.

خواربار

در بازار خواربار نیز روغن یک‌لیتری مایع 1300 الی 1800تومان، رب گوجه فرنگی یک کیلویی 1300 الی 1900تومان، روغن جامد 5 کیلویی 7500تومان، ماکارونی 700 گرمی 800تومان، ماکارونی شکل‌دار 500 گرمی 750تومان، شکر600تومان، قند 1000تومان، برنج ایرانی 1800‌الی 3000تومان، برنج خارجی 1000‌تا 2000تومان، تن ماهی 1200 الی 1900تومان، پودر دستی 550 و پودر ماشینی 700‌الی‌750تومان به فروش می‌رسد.