همشهری آنلاین: سخنگوی قوه قضاییه از 30 تا 50 شکایت از پلیس راهنمایی و رانندگی در دادسرای نظامی خبر داد.

علیرضا جمشیدی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر با بیان اینکه پلیس می‌تواند در سه مورد خودروها را متوقف کند افزود: نداشتن بیمه نامه، نداشتن معاینه فنی و سه بار ارتکاب یکی از تخلفات دهگانه در سال، باعث توقیف خودرو می‌شود.

وی تخلفات دهگانه را شامل سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، سبقت غیرمجاز، عبور از محل ممنوع، عبور از چراغ قرمز، حمل مسافر با وسیله نقلیه غیرمجاز، رعایت نکردن حق تقدم، تخلیه نخاله و فضولات ساختمانی در معابر و پیاده روها، وقف غیرمجاز در پیاده رو و خیابان‌ها و استفاده از لاستیک میخ دار جز در سه ماه آخر سال برشمرد.

جمشیدی تصریح کرد: اگر پلیس خارج از این ضابطه عمل کند قطعا متخلف است که پرونده هایی در این باره در دادسرای نظامی تشکیل شده و در حال رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص توقیف برخی خودروها که برای نخستین بار وارد طرح     شده‌اند گفت: توقیف این گونه خودروها در صورت نداشتن بیمه نامه یا معاینه فنی اشکال ندارد اما اگر غیر از این باشد دارای اشکال است.

جمشیدی درباره اقدام قوه قضاییه در خصوص عمل خلاف قانون پلیس راهنمایی و رانندگی با توجه به اینکه ضابط دستگاه قضایی است افزود: قوه قضاییه مکلف به رسیدگی به این گونه جرایم و تخلفات ماموران است.

وی به ماموران راهنمایی و رانندگی توصیه کرد که چارچوب قوانین و مقررات را رعایت کنند و گفت: اجرا و رعایت دقیق قوانین و مقررات از سوی مجریان قانون، امری طبیعی است و اگر خارج از این باشد بدون در نظر گرفتن ضابط،با پلیس یا فرد عادی برخورد خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: کمیته‌ای برای همکاری و دقت نظر در خصوص موارد تخلف راهنمایی و رانندگی، به ریاست معاون اول دستگاه قضایی تشکیل شده است که به این موارد رسیدگی می‌کند.

جمشیدی درباره استناد رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به دستورالعمل شماره 3 قوه قضاییه برای توجیه توقیف خودروها افزود: این دستور العمل یک توصیه و ارشاد برای قضات است که در مواردی می‌توانند از مجازات هایی غیر از حبس از جمله توقیف خودرو استفاده کنند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه این اختیار مختص قضات و برای تاثیر بیشتر برروی متخلف است گفت: پلیس به هیچ وجه نمی تواند از این اختیار استفاده کند.