تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۸

سیدرضا رحیمی: مشاهده 1: این روزها استفاده از امکانات و محتوای سایت‌های علمی فعالیتی روزمره و کارآمد برای کسب آگاهی از پیشرفت‌ و گسترش علم است.

 در این زمینه سایت‌های بسیاری در باره یادگیری و مطالعه راه‌اندازی شده است. در یکی از این سایت‌ها که در باره آزمون و سنجش است، شعار جالبی دیده می‌شود که جای فکر و تأمل زیادی دارد.  در پیشانی این سایت با طراحی زیبایی نوشته شده بود:«درست بخورید، فعال باشید، شاد باشید.» در بین این کلمه‌ها   هیچ اثری از آموزش و یادگیری و مطالعه نیست، که این خود تا حدی جای سؤال دارد.

نتیجه 1: اگر کمی دقت کنیم، این جمله‌ها  ما را به یاد ضرب‌المثل خودمان می‌اندازدکه می‌گوید: «عقل سالم در بدن سالم است.» البته شاید بدن سالم در این ضرب‌المثل برای ما بیشتر یادآور ورزش و تحرک باشد. در حالی‌که درست خوردن، فعال بودن و شاد بودن هم نتیجه‌ای جز سلامت بدن ندارد و همه اینها برای داشتن عقل و یادگیری به‌شدت مورد نیاز است.

مشاهده 2: خانواده‌ای را می‌شناسم که برای پذیرفته شدن فرزندشان در یکی از مدرسه‌های مطرح، کلاس‌های مختلفی  را برای فرزندشان تنظیم کرده‌اند؛ از کلاس‌های عمومی گرفته تا خصوصی.

برنامه روزانه این دانش‌آموز به حدی فشرده است که یا در مدرسه مشغول درس است یا در آموزشگاه‌ها و یا این‌که در منزل معلم خصوصی دارد.

این دانش‌آموز، جز در ساعت‌هایی که می‌تواند بخوابد، زمان دیگری برای استراحت، تفریح و حتی گپ‌زدن با خانواده یا دوستان خود  ندارد. به عبارتی او به ماشینی تبدیل شده که فقط تست‌ها و پرسش‌های مختلف را در حافظه خود جای می‌دهد.

نتیجه 2: به راستی اگر برای تحصیل و آموزش، هدف و مقصد، درست انتخاب شده باشد، آیا این همه فشار و کلاس‌های گوناگون لازم است؟ بسیاری از افرادی که برای پذیرفته شدن در یک آزمون خاص تلاش می‌کنند، متأسفانه ناخواسته سلامت بدنی خود را نیز با مشکل مواجه می‌کنند. خواب نامناسب و کم، تغذیه حساب نشده، ورزش نکردن و بی‌تحرکی و ...  زمینه را برای بروز مشکل در سلامت بدنی ایجاد می‌کنند. آیا شرط عقل این است که به قیمت از دست دادن سلامتی در یک آزمون پذیرفته شویم. مثلاً زخم معده بگیریم، ولی در دانشگاه قبول شویم و بعد، یک عمر این بیماری را تحمل کنیم.

با توجه به آنچه که گفتیم ضرورت دارد که برای ادامه مسیر تحصیل با تفکر درست‌تری حرکت کنیم که در این صورت شاید مجبور نباشیم شرایط سخت آزمون‌های مختلف را تجربه کنیم.

بهترین نمونه‌، برخی از دانش‌آموزان پایه سوم راهنمایی هستند که به شدت  مطالعه و تمرین  می‌کنند تا وارد دبیرستان‌های مطرح  شوند. این دوستان نیاز به آن دارند که با کمک گرفتن از مشاوران خود، رشته دوره متوسطه خود را با فکر بهتر و عاقلانه‌تری  انتخاب کنند.