همشهری - محمد سرابی: شرکت شهربان و حریمبان شهرداری تهران کار ساماندهی و مقابله با این تخلف را به عهده دارد. مسعود رنجبریان، مدیرعامل این شرکت میگوید: وقتی در سطح شهر تهران به موضوع بساط گستری و دستفروشی در پیادهروها رسیدگی میکنیم نمیتوانیم به سد معبر سیار کم توجه باشیم. این نوع سد معبر هم باید تعیین تکلیف شود اگرچه با دستفروشی متفاوت است.
او با اشاره به یکی از خیابانهای تهران که به دلیل تجمع وانتهای میوهفروش بارها مسدود شده است، میافزاید: موضوع وانتیهایی که خیابان شهرزاد منطقه ۱۵ میوه میفروشند، بارها مطرح شده است. این وانتیها در چند ردیف توقف و ترافیک شدید ایجاد میکنند. معمولا مغازهداران مانع کار وانتیهایی میشوند که برای شغل آنها مزاحمت ایجاد کند اما یکی از مشکلات ما در خیابان شهرزاد این بود که تعدادی از وانتیها متعلق به میوهفروشیهای همان خیابان بودند. ما از اصناف این انتظار را داریم که در زمینه سد معبر هم بازرسیهای لازم را انجام دهند. از چند ماه پیش با همکاری، شهرداری منطقه ۱۵ و کمک و پشتیبانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ طرحی برای ساماندهی خیابان شهرزاد اجرا شد و در زیر پل بعثت فضایی برای وانتبارها فراهم شد تا به محل جدید منتقل شوند.
رنجبریان با ذکر مثالی تاکید میکند: در برخی نقاط شهر جای کافی برای جابهجا کردن وانتها نداریم. در خیابان امام خمینی (ره) فاصله میان بزرگراه نواب تا بزرگراه یادگار هم با مشکل وانتیهایی که اغلب میوهفروش هستند روبهرو هستیم. شاید حدود ۱۵۰ وانت در این محل مستقر هستند که از دو هفته قبل در این محل هم طرحی اجرا کردهایم. طرح دارای این ویژگی بود که قبل از اجرا هماهنگیهایی با پلیس راهور انجام دادیم. وقتی یک خودرو ایجاد ترافیک میکند راهور میتواند با جریمه یا انتقال به پارکینگ اعمال قانون انجام دهد. همین هم باعث شد که این طرح با موفقیت انجام شود. منطقه ۱۰ فضای کافی برای اختصاص دادن به وانتبارها ندارد. در جلسهای با شهرداری منطقه ۱۰ این موضوع را مطرح کردیم که برخی از وانتبارها به کسانی تعلق دارد که نیازمند این نوع فعالیت هستند و تنها یک وانت دارند که اجناس خود را به فروش میرسانند ولی افرادی هم هستند که گفته میشود تا ۵۰ وانت را به کار گرفته و در محدوده مشخصی مستقر کردهاند. این افراد در حاشیه خیابان تجارت ایجاد کردهاند و به کارگران خود حقوق میپردازند! برای کسانی که نیازمند هستند میتوانیم راهحلهایی پیدا کنیم اما باید ابتدا شناسایی شوند. یکی از این روشها، ساماندهی درجا است یعنی زمان و محل مشخصی به فعالیت آنها اختصاص داده شود با این شرط که ترافیک و اختلال در رفت و آمد شهری ایجاد نشود.
مدیرعامل شرکت شهربان و حریمبان شهرداری تهران درباره مخاطراتی که کارکنان این سازمان با آن روبهرو هستند، میگوید: کارکنان شهربان صدمههای زیادی در هنگام انجام وظایف خود دیدهاند. در دو سال اخیر حدود ۵۰۰ نفر از کارکنان ما مجروح شدهاند که قسمت عمده آن در هنگام برخورد با سد معبر سیار بوده است. بخش دیگری از این حوادث هم در هنگام ماموریتهای دیگر مانند تخریب ساخت و ساز غیر مجاز رخ داده است.
او درباره حمایت قضایی از کارکنان این شرکت میگوید: اخیرا با مناطق هماهنگ کردهایم که قبل از شروع ماموریتها، حکم قضایی مربوطه را دریافت کنند تا اقدامات شهرداری مستند به پشتوانه قضایی باشد. اگر متخلفان نزاع و درگیری ایجاد کردند و کسی آسیب دید، این حکم از کارکنان ما پشتیبانی میکند. اکنون در نقاطی که طرحهای شهربان اجرا میشود الزام دریافت حکم قضایی وجود دارد و خوشبختانه شهرداریهای مناطق طی مذاکرات رسمی با دادستانی هر منطقه، این احکام را از دادسرا دریافت میکنند. در مواردی مشخص شده است که برخی از این گروههای وانت متخلف دست به جرائمی میزنند و اگر به آن پی ببریم، پلیس امنیت هم در جریان قرار میگیرد تا به تناسب هر مورد پیگیریهای انتظامی انجام شود.
رنجبریان میافزاید: در خیابان ری از میدان شوش به سمت بالا تا پل ری هم سد معبر سیار وانتها را داریم. در خیابان احسانی منطقه ۴ نیز طرح اجرا کردیم و کلنیهای وانتیها با همکاری شهرداریهای مناطق شناسایی شده است. بعد از اجرای طرح و تثبیت پاکسازی و عدم حضور وانتها، نیروهای شهربان برای انجام ماموریت به محل دیگری اعزام میشوند و مدیریت محدوده به شهرداری منطقه سپرده میشود تا شرایط را حفظ کنند و تداوم ببخشند.