تردد گسترده موتورسیکلت‌ها، وانت‌بارها و چرخی‌ها آشفته بازاری ایجاد کرده است تا جایی که در حاشیه خیابان اکباتان جای رفت و آمد نمانده است.

ترافیک موتور‌ها در کوچه آهنین خیابان اکباتان

همشهری - محمد سرابی: چند وقت پیش در حاشیه برگزاری یکی از جلسه‌های شورای شهر موضوع ترافیک محدوده اکباتان مطرح شد؛ البته نه شهرک اکباتان بلکه خیابان اکباتان که در منطقه۱۲ قرار دارد و در آن فروشندگان لوازم یدکی خودرو فعالند؛ به همین بهانه سری به این خیابان زدیم؛ به یکی از شلوغ‌ترین معابر تجاری مرکز پایتخت که ۲ سوی آن در اشغال دائمی انواع وسایل نقلیه باری است.

توقف طولانی موتوری‌ها

وارد خیابان اکباتان که بشوید، مغازه‌های بزرگ و کوچک و پاساژهای در کنار هم را می‌بینید که داخل و بیرون هریک هم عده‌ای مشغول خرید و فروش قطعات خودرو هستند. اما بیش‌از همه موتورسیکلت‌های پارک‌شده به شکل آشفته خودنمایی می‌کنند؛ موتورهایی که نه در یک یا ۲ردیف، بلکه در چند ردیف کنار هم قرار گرفته و نیمی از این معبر را در اختیار گرفته‌اند. در میان‌شان هم خودروها از وانت تا پژو و ... توقف کرده‌اند. به‌نظر پارک دوبل و سوبل اینجا عادی است. حتی پیاده‌روها هم در قرق موتورها و گاه کارتن‌های حاوی وسایل و قطعات خودرواست. گویا اینجا عابران حق تردد ندارند!

رانندگان‌ وانت‌ هم راضی نیستند

در خیابان تعداد نیسان‌های آبی و وانت سفید هم کم نیست که از هر فضای خالی برای توقف استفاده کرده‌اند. حسن پیرجمالی که سپرهای پلاستیکی روی نیسان آبی‌اش بار زده، می‌گوید: «ما هم نمی‌خواهیم اینطور پارک کنیم ولی چاره‌ای نیست. وانت وقتی بار بزند یا بارش را خالی کند دیگر دلیلی برای توقف ندارد اما بعضی از ماشین‌های باری، روزها یک نقطه توقف کرده‌اند و تکان نمی‌خورند انگار انبار مغازه هستند. ما هم مجبوریم کنار آنها نگه داریم.» او پیامک‌های تلفن همراهش را نشان می‌دهد و می‌افزاید: «امروز ۲بار به‌دلیل توقف غیرمجاز جریمه شدم و هر بار ۹۰هزار تومان.»

وقتی عرض خیابان کم می‌شود

در خیابان جای سوزن انداختن نیست، حتی آن دسته از افرادی که قصد حضور در مسجد یا ورود به یکی از پاساژها را دارند باید از میان کارتن‌ها عبور کنند. در این میان بعضی تاکسی‌ها هم حکم باربری پیدا کرده‌اند و صندلی‌ها و صندوق‌شان پر از کالاهای کوچک و بزرگ است. همراه یکی از کارکنان شهرداری ناحیه۲ منطقه۱۲ به سمت دیگر خیابان می‌رویم. رضا محمدی می‌گوید: «در فرعی‌ها گاهی شرایط بدتر است زیرا بعضی از کسبه اجناس خود را درون کوچه می‌گذارند و آنقدر در این کار اصرار دارند که با تذکر مأموران شهرداری هم اجناس را جمع نمی‌کنند.»

کوچه یا حیاط؛ انباری مغازه‌ها!؟

کوچه آهنین یکی از همین فرعی‌هاست. تقریبا هیچ فضایی در کوچه وجود ندارد و انگار از وسط حیاط و انباری مغازه‌ها رد می‌شویم نه معبر عمومی. مغازه‌داران موانع و پرچم‌هایی را هم به نشانه مالکیت خود روی زمین گذاشته‌اند. در همین کوچه هم موتورسیکلت‌ها و گاری‌ها در حال حرکت هستند و دائم به هم برخورد می‌کنند. اوج شلوغی خیابان اکباتان ساعت۱۱ است و زمانی که خیابان تقریبا بسته می‌شود. این منطقه از شهر تهران همیشه درگیر ترافیک است.

بیشتر بخوانید: نمره قبولی برای ترافیک اول مهر

خیابان در قرق مزاحمان

نیازمند همکاری دیگر ارگان‌ها

محسن رضایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۲: خیابان‌های ملت و اکباتان از گذشته با مشکل توقف ‌وانت‌بارها روبه‌رو است. شهرداری منطقه در این زمینه جلساتی با کسبه این خیابان و اطراف آن برگزار کرده و سعی در تعامل با اتحادیه‌ها و اصناف داشته است اما این مشکل همچنان ادامه دارد. شهرداری متصدی ساخت و نگهداری معابر است که این کار را انجام می‌دهد اما برای از بین رفتن ترافیک نیازمند همکاری پلیس راهور هستیم.

ترافیک ناشی از توقف وانت‌ها

رضا یوسفی، شهردار ناحیه۲منطقه ۱۲: وانت‌بارها زیر تابلوی توقف ممنوع پارک می‌کنند اما نه جنس می‌فروشند و نه در حال بار زدن هستند. به همین دلیل رانندگان آنها می‌گویند که تخلفی انجام نداده‌اند و فقط در انتظار مشتری هستند. اگر تابلوهای توقف مطلقا ممنوع در این خیابان‌ها نصب شود و مأموران راهور هم همیشه در محل حاضر باشند، می‌توان مانع پارک کردن وانت‌ها شد. هم‌افزایی مدیریت شهری با پلیس راهور می‌تواند راهگشا باشد.

واحدهای پلیس در منطقه اعمال قانون می‌کنند

سرهنگ انصاری، رئیس پلیس راهور منطقه ۱۲: در مسیر شمال به جنوب خیابان سعدی و تقاطع با خیابان اکباتان نیز با مشکلات ترافیکی روبه‌رو هستیم. در این نقاط ۲گروه ضربت از مأموران راهور در حال گشتزنی هستند که جرایم قانونی درباره توقف غیرمجاز و پارک دوبل را اعمال می‌کنند. افسران ارشد راهور نیز هنگام بازدید از خیابان اکباتان و دیگر معابر منطقه۱۲ قوانین را به رانندگان گوشزد می‌کنند. امیدواریم با این نظارت‌ها، جریان ترافیک در محدوده خیابان اکباتان و معابر آن‌ روان‌تر شود.

کد خبر 884078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha