نصرالله پیچگاه در گفتگو با همشهری آنلاین با بیان این مطلب افزود: بر همین اساس پلاک این خودروها را شناسایی و به پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کردیم تا با آنها برخورد شود.
بیشتر بخوانید:۳۰ محور پرترافیک به دلیل حضور وانتی ها شناسایی شدند | شهروندان کلافه از ترافیک و جریمه ۴۰ هزار تومانی برای سد معبر!
وانتی ها در این سه منطقه تهران بیشتر هستند | بیش از ۳۹ هزار شکایت برای رفع سدمعبر وانتیها در سامانه ۱۳۷
ببینید| میلیاردرهای وانتسوار!
به گفته پیچگاه«نقش این وانتیها در افزایش ترافیک برخی مناطق کاملا مشهود است و به عنوان مثال از زمانی که وانتیهای خیابان امام خمینی در منطقه ۱۰ ساماندهی شدند، بیش از ۳۰ درصد بار ترافیکی کاهش یافته است. برخی وانتیها به جز مشکلات سدمعبر و ایجاد ترافیک، موجب ایجاد معضلات اجتماعی نیز شدهاند.»
او افزود: در برخی از مناطق شهر طرح جمع آوری و ساماندهی برگزار کردیم و ۵۰ تا ۱۲۰ وانت شناسایی شدند که متأسفانه بخشی از این وانتها تحت مدیریت لیدرهای خاص بودند، به عنوان مثال افرادی در خیابان امام خمینی شناسایی شدند که ۳۰ وانت داشتند. لیدرها دهها وانت در مناطق تهران قرار میدهند و زمانی که نیروهای ما میخواهند دست به جمع آوری این وانتیها بزنند، همه به یکدیگر خبر میدهند و به محض حضور نیروهای معبربان، با قمه دست به زد و خورد میزنند.
معاون فنی و اجرایی شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران تأکید کرد: جمع آوری وانتیهایی که با حمایت لیدرها به فعالیت میپردازند، در دستور کار ما قرار دارد و این موضوع را از طریق طرحهای مختلف در خیابانهایی همچون زهدی، امام خمینی، شهرزاد، شمشیری، عجب گل، نظام آباد، خیابان ری، استاد حسن بنا و ...پیگیری میکنیم به عنوان مثال در یکی از خیابانهای شهر ۹ وانت که برای یک لیدر بود را به مدت سه ماه توقیف کردیم. وانتیهای تهران یک مافیا دارد و برای حل این موضوع حتی از نیروی انتظامی و پلیس راهور کمک گرفتهایم تا این مشکل را ساماندهی و کلونیها را جمع آوری کنیم.
۶۰ درصد وانتیها از سوی لیدرها مدیریت میشود
جداسازی وانتیهایی که از سر نیاز یا با مدیریت لیدرها در سطح شهر به فعالیت میپردازند، یکی از مسئولیتهای شرکت شهربان است که پیچگاه در رابطه با آن توضیح داد: با توجه به دستور شهردار تهران مبنی بر ساماندهی وانتیها، ما موظف هستیم که پس از شناسایی دست به جداسازی افراد نیازمند در این حوزه بزنیم چرا که تمام وانتیهای تهران را مافیا تشکیل نمیدهد. پس از شناسایی و جداسازی افراد نیازمند از مافیا، دست به ساماندهی در محل میزنیم و تا معیشت افراد نیازمند دچار مشکل نشود.براساس شناساییهای اداره پایش و کنترل شرکت شرکت شهربان و حریمبان شهرداری تهران باید بگوییم که به طور کلی در بحث وانتیها، ۶۰ درصد لیدرها و ۴۰ درصد افراد نیازمند، نقش آفرینی میکنند.
درآمد مافیای وانتیها چقدر است؟
او در رابطه با نحوه عمل لیدرهای وانتیهای شهر گفت: این لیدرها در یک شیوه دست به خرید دهها وانت میزنند و این وانتها را در نقاط مختلف شهر از طریق استخدام کارگر روزمرد مدیریت میکنند، در برخی مناطق، دستمزد این کارگر روزمرد به روزی دو میلیون تومان و ماهانه ۵۰ میلیون تومان میرسد. در شیوه دیگر لیدرها محل قرار گرفتن وانتها را مدیریت میکنند و از وانتیها اجاره میگیرند. براساس اطلاعاتی که ما به دست آوردهایم برای در اختیار گرفتن یک محل ثابت از طریق لیدرها، هزینههای ۴ تا ۱۵ میلیونی به شکل روزانه دریافت میشود که این رقم با توجه به میزان فروش و محل تجمع وانتیها متفاوت است.
شکل گیری این لیدرها نیز داستان خاص خود را دارد« بسیاری از این لیدرها در دسته لاتها و اراذل قدیمی محلهها قرار میگیرند که با درگیری کار خود را پیش میبرند. تا کنون به طور کلی برای حوزه سدمعبر نزدیک به ۲۷۰ لیدر شناسایی شده است که از این میزان، ۱۲۳ لیدر مربوط به وانتیهای شهر است.»
حمله با قمه به معبربانها
برخورد با این مافیا نیز با مشکلات خاص خود روبرو است، پیچگاه در این رابطه گفت: به عنوان مثال در یکی از خیابانهای تهران زمانی که با چند لیدر برخورد کردیم و دستور جمع آوری دادیم، شاهد بودیم که مافیای وانتیها دستور داد تا شبانه به شهرداری ناحیه حمله کنند و با نیروهای خدمات شهری درگیر شدند. تمام تلاش ما این است که با این لیدرها درگیر نشویم اما اکثر پیگیریهای ما برای ساماندهی وانتیها با درگیری از سوی لیدرها همراه میشود. متأسفانه نیروهای معبربان در چند سال گذشته به دلیل حمله برخی لیدرها با آسیبهای جدی روبرو شدهاند. قرار است که مناطق به فضاهایی را به شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل معرفی کنند و از این طریق قدم مفیدی برای ساماندهی برداشته شود و اگر هم مکانی مشخص نشود، ما دست به ساماندهی در محل خواهیم زد.
نظر شما